اختلافات با خانواده همسر را چطور حل کنیم

اختلافات با خانواده همسر را چطور حل کنیم

گروه خانواده وسلامت:اختلاف با خانواده همسر از دیرباز یکی از مشکلات مهم در زندگی زناشویی بوده است اما با برخی از راهکارها می توان از بروز اختلاف و دخالتهای خانواده همسر جلوگیری کرد.
امروزه زوجهای جوان به دنبال استقلال در زندگی مشترک هستند اما برخی از پدر و مادرها دوست دارند تا با قوانین خود با عروس و دامادهای امروزی رفتار کنند و فرزندان، ساز زندگی خود را با قوانین آنها کوک کنند. این اتفاق موجب اختلافاتی می شود که می توان با راهکارهایی از بروز آن جلوگیری کرد.
برنامه ریزی برای ارتباط با خانواده ها
در یک فرصت مناسب و به دور از جبهه گیری، با همسرتان در مورد الگوی ارتباط با خانواده های طرفین، زمانبندی معاشرت، نحوه ارتباط اقتصادی و موارد دیگر صحبت کنید. توجه کنید که عدالت میان شما و همسرتان و همچنین نوع و کیفیت رابطه ها رعایت شود.
حفظ حریم خصوصی
هر زندگی مشکلات خاص خود را دارد. تمام زندگی ها دارای کمبود و پستی و بلندی هایی می باشند اما حریم خصوصی باید در همه زندگی ها حفظ شود. هرگز اختلاف میان خود و همسرتان را با خانواده ها در میان نگذارید زیرا اعتماد آنها نسبت به همسرتان به مرور از بین می رود.
همچنین شما آشتی کرده و مشکل را حل می کنید اما خانواده ها هرگز این موضوع را فراموش نمی کنند و همسرتان را براساس گفته های شما قضاوت کرده و رفتارشان تغییر خواهد کرد. علاوه بر این اسرار همسرتان را نزد دوستان یا فامیل برملا نکنید چه بسا برملا شدن رازها و ارائه راهکارهای نامطلوب منجربه مشکلات جدید می_شود.
احترام گذاشتن
مهمترین مسئله در برخورد ب خانواده همسر، حفظ احترام آنها است. احترام گذاشتن به معنای منفعل بودن و پذیرش بی چون و چرا نیست. برای برقراری ارتباط سالم، بهتر است والدین همسرتان را مانند پدر و مادر خود بدانید. همچنین بپذیرید که همسرتان با اینکه در کنار شما زندگی می کند اما جدا از خانواده خود نیست و پدر و مادرش هنوز احساس مسئولیت نسبت به او دارند.
خودتان را جای پدر و مادر همسرتان بگذارید تا نگرانی های آنها را درک کنید و حرفهای ناراحت کننده آنها را نادیده بگیرید.
اثبات وفاداری
برخی از والدین تصور می کنند که فرزندشان اگر همسر خوبی باشد دیگر توجه سابق را به آنها نخواهد داشت و از سوی دیگر برخی از زوجها نیز به اشتباه فکر می کنند اگر همسرشان فرزند خوبی برای پدر و مادرش باشد دیگر همسر خوبی برای آنها نمی تواند باشد.این باورهای اشتباه را دور بریزید و برای برقراری ارتباط سالم با خانواده همسرتان تمام تلش خود را به کار بگیرید. همسر شما مهمترین فرد در زندگی تان است بنابراین باید رضایت او را فراهم کنید اما در این میان نباید دل والدین خود را بشکنید. با مدیریت و تظیم محدودیت در روابط می تواد هر ارزش و احترام هردو طرف را حفظ کنید.
شناخت خانواده همسر
هر کدام از انسانها شخصیت منحصر به فرد خود را دارند به همین دلیل بهتر است که شخصیت افراد در خانواده همسر و نوع روابط حاکم بر خانواده او را بشناسید. همچنین شناخت قوانین خانواده و چه فردی حرف آخر را می زند و … می تواند در مقابله با مشکلات پیش رو کمک کند.
پیشگیری از دخالت های نابه جا
به هیچ عنوان دلسوزی و مشورت را دخالت قلمداد نکنید. گاه مشورت با بزرگترها و شنیدن راهکارهای آنها منافع بسیاری در پی دارد اما نباید این موضوع به حضور هر لحظه آنها در زندگی باشد. پیش از این هم در بخش سبک زندگی نمناک گفته شد که فردی که در زندگی مشترک شما دخالت می کند، اغلب خودرای و همه چیز را می داند و با نادیده گرفتن کفایت دیگری، در هر موردی نظر خود را اعمال می کند و اگر موضعی مغایر با رفتار خود مشاهده کند شروع به تحقیر و سرزنش می نماید.
برخورد با این نوع دخالت و جواب دادن به آنها بدترین روش برای از بین بردن احترام است که در طولانی مدت آسیب جدی به روابط شما با همسرتان وارد می کند.
برای جلوگیری از دخالت های خانواده همسر، راههای مختلفی وجود دارد که عبارتند از:
حد و مرز را نگاه دارید
یکی از روشهای بسیار ساده برای کاهش دخالت، تعیین اندازه معقول در روابط است، به طور مثال برای کاهش ارتباط مستقیم با آنها، زمانی که در منزل شما حضور دارند، برنامه هایی را ترتیب دهید که آنها را مشغول سازد. همچنین زمان حضور خود در منزل آنها را به تدریج کم کنید.
به اندازه صحبت کنید
معمولا هنگامی که صحبت ها تمام می شود شروع به صحبت در مورد هر موضوعی می کنیم، به طور مثال از برنامه های خود در آینده و از آرزوهای خود حرف می زنیم. این کار به اشتباه برداشت می شود زیرا آنها تصور می کنند که به دنبال مشورت هستیم. اگرچه این عادت در میان دوستان معمولا رایج است و هیچ پیامدی منفی ندارد اما این عادت در برابر خانواده همسر ممکن است باعث مشکلاتی شود زیرا نحوه گوش دادن به مشورت های دوستان در برابر خانواده همسر کاملا متفاوت است و امکان سوءتفاهم وجود دارد.
تغییر را از خود آغاز کنید
آیا در خانه پدری به خود حق می دهید که در مورد همه چیز نظر دهید؟ از چیدمان وسایل تا برنامه مسافرت؟ شاید به نظر شما این کار دخالت نیست اما یک مشاوره اجباری است. گر این رفتار را دارید بهتر است که آن را ترک کنید چرا که باید در زندگی خود نیز، مشاوره های اجباری دیگران را تحمل کنید.
در صورت امکان جدا از خانواده همسرتان زندگی کنید
اگر در یک ساختمان و نزدیک خانواده همسرتان زندگی می کنید رفت و آمد خود را محدود کنید و با مهربانی از همسرتان بخواهید تا برنامه مشخصی برای رفت و آمدش با خانواده معین کند. هرگز به خاطر اختلافات مانع از ملاقات همسرتان با خانواده اش نشوید. اگر دخالت های آنها منجر به مشکلات بزرگ شود در صورت امکان مستقل شده و محل سکونت خود را دورتر از آنها انتخاب کنید.
انرژی زیادی صرف قانع کردن خانواده همسرتان نکنید
اگر خانواده همسرتان در موضوعات مختلف مانند مسائل سیاسی، مذهبی، اجتماعی، تربیت فرزند و غیره با شما اختلاف نظر دارند هرگز سعی در قانع کردن آنها نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که والدین همسرتان به دلیل اختلاف سن با شما، دارای نظرات و دیدگاه های متفاوت و قدیمی تر نسبت به نظرات امروزی شما هستند. بنابراین قنع کردن آنها کمی دشوار است، همچنین این توقع را از آنها نیز نداشته باشید.
به همسرتان عشق بورزید
با اینکه مدیریت صحیح روابط با خانواده ها بر عهده همسرتان است اما گاه با اختلافات ایجاد شده تصور می کند که میان دو طرف گیر افتاده است زیرا به هر دو طرف علاقه داشته و توانایی مدیریت و تصمیم گیری را ندارد.
هرگز او را در دوراهی قرار ندهید و در خلوت خود طوری رفتار کنید که احساس افتخار و غرور کند. با محبت از تلاش های او قدردانی کنید. صحبت درباره حل مشکلات را به فرصت های مناسب موکول کنید.
احترام خودتان را نگه دارید
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از نمناک،لزومی ندارد که با خانواده همسرتان بیش از اندازه صمیمی باشید. انسان ممکن است با صمیمی ترین دوست خود نیز دچار اختلاف نظر شود. به طور یقین برخی از تفاوتهای فرهنگی و سنی منجر به بروز اختلاف میان شما و خانواده هسمرتان می شود که صمیمیت نیز نمی تواند مانع از آن گردد.
برای حفظ احترام خود و آنها از تماس ها و رفت و آمدهای زیاد خودداری کنید. ارتباط و صمیمیت زیاد امکان دخالت های نابه جا را فراهم می کند که شاید برای شما خوشایند نباشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


دو × 9 =