- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

احیای کل دریاچه ارومیه امکان ندارد

Posted By admin On بهمن ۳, ۱۳۹۴ @ ۸:۱۴ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه خبر:دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری را لازمه احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: احیای کل دریاچه ارومیه امکان ندارد.
علی اصغر اعلم الهدی گفت: با توجه به اهمیت چالش های کمی و کیفی آب در کشور جلسات مرتبی با محوریت آب با مشارکت نمایندگانی از مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارائه گزارش اقدامات به عمل آمده با استفاده از فناوری ها و راهکارهای فناورانه برای مقابله با چالش های آب در حضور معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری تشکیل می شود.
وی ادامه داد: در جلسه اخیر در راستای تعامل و همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات ستاد توسعه آب … و چند راهکار از گزارش الگوی علاج بخشی دریاچه ارومیه با تاکید بر آبخوانداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز مطرح شد تا در صورت تایید اقدامات لازم در تعامل با ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام پذیرد.
اعلم الهدی اظهار داشت: به عنوان مثال استخراج املاح با ارزش اقتصادی دریاچه که جزو برنامه های مطرح بوده موردی از راهکارهای گزارش بود که مطرح شد.
دبیر کارگروه آب ستاد آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست افزود: اجرای سریع و به موقع آن نیازمند استفاده از فناوری های خاص و با استفاده از تجارب و مشارکت صاحبان فن و سرمایه بین المللی است.اعلم الهدی بیان کرد: احیای بخشی از دریاچه راهکار دیگری بود که در این جلسات مطرح شد و بر اساس استفاده از تجربه بین المللی ( دریاچه ارال ) پیشنهاد شده است.
اگرچه تعدادی از متخصصین محیط زیست کشور علاقمند هستند که کل دریاچه را احیا کنند ولی با در نظر گرفتن منابع آب موجود در دریاچه تحقق چنین امری تا مدت های طولانی امکان پذیر نبوده و بسیار محتمل است که تبعات نامطلوب تری برای دریاچه به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: انتقال آب دریای خزر به هیچ وجه مورد تایید این گزارش و یا برنامه های ستاد احیا نبوده و دیدگاه های ستاد توسعه فناوری آب با ستاد احیا کاملا منطبق است.اعلم الهدی تصریح کرد: چنانچه فرض بر این باشد که به هر قیمتی با ریختن آب، دریاچه احیا شود ( که این روش منطقی به نظر نمی رسد) می توان با استفاده از فناوری های رادار قابل نفوذ در زمین نسبت به شناسائی سفره های آب لب شور ( ژرفی) اقدام کرد و از این نوع آب برای تامین آب دریاچه استفاده کرد؛ توسعه این نوع فناوری می تواند در دستور کار این ستاد قرار گیرد تا از مزایای چنین فناوری برای تجزیه و تحلیل زمین استفاده کرد.
وی بیان کرد: کاشت گیاهان شورپسند (مثل سالیکورنیا) در یک سطح محدود برای انجام آزمایش های لازم مورد دیگری بود که مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.وی افزود: از پائیز سال ۱۳۹۱ بدلیل اهمیت احیای دریاچه ارومیه نشست های رسمی ستاد توسعه فناوری آب با حضور معاونین وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای حقیقی ستاد جهت بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و استماع گزارشات اقدامات بعمل آمده مدیریت ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران ، نمایندگان دستگاه های ذیربط در اجرای برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه (تهیه شده در خرداد ماه ۱۳۸۹) برگزار و در ادامه با برگزاری جلساتی با مسئولیت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و همکاری انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و مشارکت کارشناسان و متخصصان دستگاه های ذیربط گزارش مذکور تهیه شد.
وی ادامه داد: با توجه به همکاری فی مابین یک نسخه از این گزارش در پائیز سال ۱۳۹۲ توسط ما به دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.
به گزارش آرازآزاربایجان مهراعلم الهدی خاطر نشان کرد: بدیهی است که این ستاد درتعامل با ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و وظیفه خود می داند که با حمایت و رهنمودهای معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به همکاری و هم افزایی برای توسعه فناوری های آب … در احیای دریاچه ارومیه اقدامات لازم را بعمل آورد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%ad%d9%8a%d8%a7%d9%8a-%da%a9%d9%84-%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.