مديردفتر برنامه‌ريزي ستاد احياي درياچه اروميه :

احیای کامل دریاچه ارومیه ‌۵ سال زمان می‌برد

احیای کامل دریاچه ارومیه  ‌۵ سال زمان می‌برد

گروه خبر: مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تا احیای کامل دریاچه ارومیه پنج سال زمان نیاز است و در این راستا نباید توسعه کشاورزی رخ دهد و باید با آبی که در دسترس است بتوان تولید را افزایش داده و معیشت مردم بهبود یابد.
به گزارش آراز آذربایجان،مسعود تجریشی ، با اشاره به پایان حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در چند روز گذشته اظهار داشت: مشاوره این پروژه یک برنامه زمان‌بندی ارائه داده که براساس آن، در دو ماه آینده دستگاه انتقال آب از تونل خارج و دمونتاژ می‌شود.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون تلاش‌ها بر این است که آب پشت سد کانی‌سیب هر چه سریعتر به دریاچه ارومیه منتقل شود و تا دی ماه نیز زمان کمی نیست چون در حال حاضر ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن در پشت سد کانی‌سیب نهفته است و ارتفاع آب تا دو متر بر روی تونل سوار است و اگر آب به پشت‌سد برسد، بی‌تردید آب با ظرفیت بالا به دریاچه انتقال می‌یابد.
مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در این پروژه برخی جاها به لحاظ فنی نیاز به لکه‌گیری و ترمیم دارد و امید است این کارهای فنی باهم انجام شده تا در اول فصل زمستان آب وارد دریاچه ارومیه شود.
وی با اشاره به اینکه پروژه دیگری نیز به عنوان»بادین‌آباد« در این رابطه مطرح است تصریح کرد: از این پروژه نیز حجم قابل توجهی آب توسط کانال کوتاهی به پشت سد کانی‌سیب انتقال می‌یابد و سه کیلومتر به پایان آن باقی مانده و اگر این کانال نیز به پایان برسد می‌تواند ۶۴۳ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه انتقال دهد.
تجریشی با بیان اینکه هم اینکه این پروژه قابل افتتاح است، افزود: دولت جدید درصدد این است که به سرعت رفع موانع کرده تا آب وارد دریاچه ارومیه شود و مشاور و پیمانکار نیز اعلام کرده‌اند که نیاز به زمان برای دمونتاژ کردن دستگاه دارند. خوشبختانه مشکل خاصی در این پروژه وجود ندارد و همه چیز آماده است تا آب بتواند مسیر خود را طی کرده و وارد دریاچه شود.
مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های احیای دریاچه هزینه شده است گفت: در این راستا نیز نزدیک ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها مربوط به تونل، سد، کانال و پروژه بادین‌آباد و نیز تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز است.
وی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس شمال‌غرب کشور در هفته گذشته، جلسه‌ای در رابطه با دریاچه ارومیه برگزار کردند و مقرر شد وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تا یک ماه آینده تمامی درخواست‌های خود را در مورد پروژه از مجلس بخواهند تا اگر نیاز باشد، مجلس در این رابطه مداخله و کمک کند و خوشبختانه نمایندگان نیز با انگیزه فراوان برای احیای دریاچه ابراز آمادگی کرده و این خود نشان می‌دهد که مجلس در رابطه با احیای دریاچه با دولت همراه است.
تجریشی گفت: تا احیای کامل دریاچه ارومیه پنج سال زمان نیاز است و مهمترین مسئله در این زمینه این است که توسعه کشاورزی رخ ندهد و این بسیار مهم است و در این رابطه باید با آبی که در دسترس است بتوان تولید را افزایش داده و معیشت مردم بهبود یابد و انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه این برنامه‌ها برای احیای سایر تالاب‌ها انجام شود تا کانون‌های گرد و غبار باعث نارضایتی برای مردم و محیط زیست و طبیعت نشده و دیگر تالاب‌های کشور را نیز احیا شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 7 =