رييس سازمان اوقاف و امور خيريه کشوردراروميه:

احیای فرهنگ وقف برای جامعه کنونی یک ضرورت است

احیای فرهنگ وقف برای جامعه کنونی یک ضرورت است

گروه خبر: به گزارش آراز آذربایجان، حجت‌الاسلام علی محمدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی که در سالن اداره برق استان برگزار شد، اظهار داشت: احیای فرهنگ وقف برای جامعه کنونی یک ضرورت است و در این راستا باید فرهنگ‌سازی‌‌های لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه شهید باکری از شهدای بنام انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: این منطقه جای پای پاک شهیدان است که برای دفاع از سرزمین اسلامی جان خود را نثار کردند.
این مسئول ادامه داد: باید یاد امام شهدا و شهدا را زنده نگهداریم و از خانواده شهدا تجلیل و قدردانی کنیم چراکه آنچه ما را به سعادت رساند راه شهیدان است و نباید به فراموشی سپرده شود چون یکی از مبانی مهم انقلاب اسلامی حفظ و ادامه راه شهدا است.
محمدی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند خون بر شمشیر پیروز است، تصریح کرد: در طول ۳۶ سال دشمنان با تمام توان تلاش کردند انقلاب اسلامی را دچار توقف کنند که به فضل الهی موفق نشدند که این امر مرهون جانفشانی‌ها و خون شهیدان است.
وی بر اهمیت حفظ راه و آرمان‌های شهدا به خصوص در شرایط کنونی جامعه تاکید و خاطرنشان کرد: این وعده الهی است که خون شهیدان پایمال نمی‌شود و اعمال کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند از بین نمی‌رود هرچند امروز وظیفه عمومی بر این است که نگذاریم راه شهیدان گم و با حتی کمرنگ شود.محمدی با انتقاد از کسانی که گرامیداشت فرهنگ شهادت را مصادف با افسردگی مردم می‌دانند، تصریح کرد: مردم در جای خود عزاداری و در جای خود نیز از نشاط و شادابی برخوردارند و مردم امیدوار هستند و مردم در جریان‌های مختلف حاضر و از شهدا قدردانی کردند.
وی با بیان اینکه شهدا جان خود را وقف کردند و عده‌ای هم مال خود را وقف کردند و البته عده‌ای جان و مال خود را توامان وقف کرده‌اند و وقف جان زمینه برای حفظ وقف اموال است، ادامه داد: باید موقوفات به درستی مدیریت شود تا بتوان از موقوفات به درستی استفاده کرد.
محمدی با بیان اینکه موقوفه‌خواری یکی از منکرات است و آثار بدی دارد، گفت: در حال حاضر آنگونه که باید در حوزه وقف کار نشده است در صورتی که همه ما مدیون موقوفات هستیم و باید در راستای احقاق حقوق موقوفات همکاری همه‌جانبه صورت گیرد تا نتیجه‌بخش باشد.
وی سیاست کلی سازمان اوقاف و امور خیریه را عمل طبق نیت واقفان عنوان کرد و ادامه داد: ۹۹ درصد موقوفات کشور نیات واقفان شناسایی شده و در سیستم ثبت شده و درآمد وقف نیز بر اساس نیات واقف تقسیم‌بندی می‌شود به همین دلیل امکان انحراف در آن وجود ندارد.
این مسئول سازمان اوقاف و امور خیریه را حافظ منافع واقف و موقوفه دانست و یادآور شد: یک هزار و ۵۰۰ موقوفه و ۳۴ هزار رقبه در آذربایجان غربی وجود دارد که شناسایی دقیق موقوفات و رقبات باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر حق و حقوق موقوفات ادا نشود حق و حقوق همه افراد جامعه ضایع می‌شود، اضافه کرد: اگر حق و حقوق موقوفات ادا شود برکات آن مشمول جامعه خواهد شد.
در ادامه مراسمم حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی اظهار داشت: خداوند متعال در سوره اسراء خطاب به پیامبر اکرم (ص) مطالبی را بیان می‌کند که باید این موضوعات مورد توجه مدیران قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از مسائلی که در سوره اسراء اشاره شده این است که مدیر و مسئول در مسئولیت صادقانه وارد شود و صادقانه عمل کند و مسئله بعدی اینکه در امور از خداوند متعال یاری و کمک طلب نماید.
قریشی با بیان اینکه وقف مصادیق بارز انفاق ماندگار است، متذکر شد: بنا به توصیه بزرگان دین و در راس آن پیامبر اکرم (ص) بر سنت حسنه وقف سفارش شده و اهل بیت (ع) با گفتار و اعمال خود این مسئله را اثبات و تثبیت کردند
وی با بیان اینکه معصومین (ع) عملا و قولا بر سنت حسنه وقف سفارش کرده، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) این کار را عملا انجام دادند و باید در این راستا اهل بیت (ع) را الگو قرار دهیم چراکه وقف صدقه جاریه است و واقف از آثار اخروی و دنیوی برخوردار می‌شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ابراز داشت: وقف به عنوان باقیات‌الصالحات، چشمه و صدقه همیشه جاری از فرد واقف به جا می‌ماند و باید در راستای ترویج فرهنگ وقف در جامعه اقدامات لازم انجام و فرهنگ وقف نهادینه شود.
.
وی در پایان اظهار داشت: باید در حفظ و نگهداری، احیای موقوفه و همچنین اجرای دقیق نیات واقفان اقدامات لازم انجام شود و تحقق این امر یاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و کلیه دستگاه‌ها را می‌طلبد.
حجت‌الاسلام علی مصائبی مدیر کل سابق این اداره اظهار داشت: خوشبختانه آذربایجان‌غربی در چهار سال متوالی از استان های برتر کشور در حوزه وقف بوده و همواره در بازرسی‌هایی که در این استان انجام شده نمرات مدنظر را اخذ کرده است.
وی افزود: تربیت حافظان قرآنی از وظایف این اداره کل بوده که خوشبختانه توانست عملکرد بسیار مطلوبی در این حوزه کسب کند.مصائبی بیان کرد: اجرای طرح‌های “یاس نبوی”، “آرامش معنوی” و” نشاط معنوی” نیز از فعالیت‌های این اداره کل بوده و نیز برگزاری کنگره ملی امام صادق(ع) با شرکت ۵۰۰ نفر با ۳۰۰ مقاله نیز از سایر عملکردهای این اداره کل در سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به مسائل حقوقی در اداره اوقاف افزود: در این زمینه تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی در ۴ ساله گذشته در استان انجام شد و خوشبختانه پرونده خاصی که آن را به دادگاه ارجاع دهیم وجود نداشته و با تعامل مشکلات حل شده است.مصائبی اظهار داشت: در چهار ساله گذشته تثبیت مالکیت موقوفات نیز با اخذ سند در استان انجام شده و در این رابطه بیش از ۱۲۰۰ جلد سند برای موقوفات آذربیجان‌غربی اخذ شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت‌های معاونت بهره‌وری این اداره کل گفت: در این رابطه ۴ هزار موقوفه در سال‌های گذشته تعمیر، ۵ موقوفه بازسازی و ۴ پروژه در حال ساخت است.
در این مراسم حجت الاسلام ناصر جوانبخت به عنوان مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی معرفی و از زحمات حجت الاسلام علی مصائبی مدیر کل سابق تقدیر شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 10