گزارش//

احیای دریاچه ارومیه همچنان در کانون توجه دولت

احیای دریاچه ارومیه همچنان در کانون توجه دولت

گروه گزارش: احیای دریاچه ارومیه که جزو مهمترین زیست بوم های کشور و منطقه به شمار می‌رود، این روزها همچنان در کانون توجه دولت مردمی و مسوولان بوده و تمام تلاش ها معطوف به رفع بحران کم آبی از این پهنه است. در ابتدای کار دولت سیزدهم، شهروندان بخش شمال غرب کشور در زمینه ادامه اجرای طرح ها و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و اینکه بدون نتیجه رها شوند، ابراز نگرانی می کردند چرا که در صورت تعطیلی روند احیا، عوارض ناشی از آن جغرافیای وسیعی از کشور را تحت تاثیر قرار می داد.
در این بین طبق پیش بینی های کارشناسان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان و سایر استان‌های همجوار بیشترین آسیب را دیده و کل ظرفیت‌های اقتصادی و معیشتی منطقه غیر قابل احیا به نظر می رسید.این موضوع یک بحران ملی بود و تهدیدات مهمی از این بابت می‌توانست متوجه استان های همجوار با دریاچه باشد و نیازمند این بود که در سطح ملی ردیف اعتباری برای جبران خسارات ناشی از خشکی دریاچه‌ ارومیه و انتقال آب برای استان ایجاد و استمرار یابد.پس از استقرار دولت و تشکیل جلسات متعدد با کارشناسان امر با توجه به اجرای ۹۰ درصد زیرساختهای لازم برای انتقال اب به دریاچه و سایر طرح های مصوب مقرر شد تا پس از اتمام ۱۰ درصد مابقی که جزء اصلی ترین بخش برنامه ها و طرح ها نیز محسوب می شود موضوعات نرم افزاری در دستور کار قرار گیرد.
طبق اظهارات کارشناسان در این بین اهتمام دولت برای تخصیص اعتبارات کافی و وافی برای اتمام طرحهای انجام شده، اخذ کامل حق آبه دریاچه در کنار بارندگی های مطلوب امیدواری برای احیای هرچه سریعتر این ذخیره گاه منحصر به فرد زیست کره و پارک ملی را افزایش داده است.بازدیدهای مکرر و ارزیابی معاونان سازمان محیط زیست کشور، استاندار و کارشناسان بخش کشاورزی و آب آذربایجان غربی از روند طرح های اجرایی، برگزاری جلسات متعدد و همایش در ارومیه برای تهیه اطلاعات و گزارشات به روز و کامل از روند اجرایی اقدامات لازم گواهی بر توجه دولت مردمی به تحقق مطالبات مردم و شهروندان چند استان حاشیه ای دریاچه ارومیه است تا با ارزیابی نیازها و تخصیص به موقع اعتبارات بر سرعت اقدامات انجامی افزوده شود.
احیای دریاچه ارومیه اولویت مهم دولت سیزدهم است
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه از دغدغه های مهم مردم منطقه و حتی کشور بوده، معتقد است توجه به این امر از اولویت های مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود و توجه ویژه ای نیز به این مهم طی ماههای گذشته صورت گرفته است.محمدصادق معتمدیان ، افزود: موضوع احیای دریاچه ارومیه، موضوعی ملی است و خوشبختانه تدابیر بسیار خوبی نیز در دولت سیزدهم برای این مهم اندیشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه این ابرچالش باعث نگرانی بخش قابل توجهی از مردم شده است، اضافه کرد: برای مدیریت این بخش و بررسی ابعاد مختلف آن، نخستین نشست استان با حضور دبیر ستاد احیا و مسوولان مربوطه به موضوع دریاچه ارومیه اختصاص یافت و آخرین وضعیت و اقدامات در این جلسه به صورت دقیق بررسی شد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه برعهده معاون اول رییس جمهوری است، بیان کرد: در راستای احیای این دریاچه، سرعت بخشی به برنامه هایی که از گذشته ریل گذاری شده، در دستور کار است.
معتمدیان ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌ها، انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه بود که در این راستا عملیات حفاری تونل طی روزهای گذشته به اتمام رسید و با اقدامات تکمیلی، بهره برداری از این طرح در دستور کار جدی ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه سد کانی‌سیب در حال سرریز شدن است، گفت: با توجه به این امر، امکان دارد که بخشی از رهاسازی آب از سد به سمت دریاچه ارومیه انجام شود.
وی، گزارش گیری از نهادهای مسوول و دخیل در حوزه احیای دریاچه ارومیه را امری مهم در راستای پیشبرد اقدامات برشمرد و افزود: افزایش نظارت ها در راستای اجرای کامل وظایف و تکالیف در دستور کار قرار دارد.استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فقط به پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه ۱۵ هزار میلیارد تومان طبق قیمت روز هزینه شده است، اضافه کرد: این طرح با وجود محدودیت های فنی در مسیر پروژه، اجرایی شد و اقدامات لازم برای بهره برداری از آن انجام می شود.
سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص حقابه دریاچه ارومیه را پیگیری می کند
اخذ حق آبه ۳٫۵ تا چهار میلیارد متر مکعبی دریاچه ارومیه این روزهایکی از موضوعاتی است که به صورت جدی از سوی مسوولان استانی محیط زیست پیگیری می شود.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: اختصاص حقابه دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست و از طریق گفت و گوی مستمر با وزیر نیرو به صورت جدی پیگیری می‌شود.
مجتبی ذوالجودی افزود: با توجه به سیاستهای ابلاغی رهبرمعظم انقلاب اسلامی و اولویت ها بیان شده در مسایل زیست محیطی، این سازمان موظف به همراهی با قسمتهای مختلف است.
وی با بیان اینکه موضوع نصب دوربین و پایش تالابهای آذربایجان غربی در سرفصلهای اعتبارات وجود دارد، ادامه داد: مشکلات اندکی نیز که در زمینه بهره برداری از مرکز آینده پژوهی مطرح است با توجه به اعتبارات جدید و نگاه دولت سیزدهم به مسایل زیست محیطی به زودی رفع می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی وتالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در استانداری آذربایجان غربی توجه به محیط زیست و حفاظت از آن چشمگیر است و با اتفاق نظر موجود در استان شاهد تسریع در اتمام طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.
سهم دریاچه ارومیه از منابع آبی آذربایجان غربی چهار میلیارد متر مکعب است
طبق اظهارات سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ۸٫۴ میلیون مترمکعب پتانسیل منابع آبی استان است که از این میزان ۶٫۴ میلیارد متر مکعب آبهای سطحی و ۱٫۸ میلیارد مترمکعب آن آبهای زیر زمینی است.
براساس اظهارات “یاسر رهبر دین” چهار میلیارد متر مکعب از پتانسیل آبی آذربایجان غربی متعلق به حوضه دریاچه ارومیه، ۱٫۴ میلیارد مترمکعب سهم حوضه زاب و یک میلیارد مترمکعب سهم حوضه ارس است.وی با بیان اینکه از ۱۴ سد در حال بهره برداری در استان هفت سد در حوضه دریاچه ارومیه است، ادامه داد: وضعیت بارشها نسبت به پارسال تغییری ندارد ولی نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.
رهبر دین با بیان اینکه در پشت سدهای آذربایجان غربی در سال گذشته یک میلیاردو ۴۳ میلیون مترمکعب آب وجود داشت گفت: هم اکنون این میزان به ۷۴۹ میلیون مترمکعب رسیده است.طبق اظهارات سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی مخازن آبی استان ۱٫۴ میلیارد مترمکعب آب دارند که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کمتر است و اگر بارشها به این شیوه ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند و کم آبی اولویت بندی در آذربایجان غربی با آب شرب است و تخصیص آب با حداقلهای لازم برای کشاورزی اعمال می شود.معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: امسال بخصوص در حوزه ارس در زمینه تامین آب با مشکل مواجهیم و اوضاع ناگوار است و سهم آب پاییزه را نیز اعمال نکردیم تا کشاورزان متضرر نشوند.
۹۰ درصد هزینه های لازم برای انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام شده است
رهبر دین با بیان اینکه در بستر سازی برای احیای دریاچه ارومیه اقدامات مفیدی انجام شده اضافه کرد: کارهای اساسی در بحثهای سازه ای و غیر سازه ای انجام و ۹۰ درصد هزینه ها انجام شده، ۱۰ درصد باقی مانده است که ۱۰ درصد باقی مانده تعیین کننده سرنوشت رهاسازی آب به دریاچه ارومیه است تا خروجی کار نمایش داده شود.
وی با بیان اینکه موافقت نامه ها برای ادامه روند کار انجام شده ولی از اعتبارات خبری نیست اضافه کرد: وضعیت تامین اعتبار استان لازم است تا به سرعت مشخص شود.رهبر دین اظهار کرد: لازم است ابلاغ تخصیص به سرعت در ۱۰ روز آینده اعلام شود چرا که ۴۵ تا ۴۰ درصد تخصیصها باقی مانده است و باید به زودی انجام شود تا بتوان هزینه کردها را بارگزاری کرد.
طبق گفته های سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در زمینه رهاسازی آبها این رهاسازی ها در صورت مطلوب بودن بارشهای اسفند ماه انجام می شود تا وضعیت تثبیت دریاچه انجام شود.رهبر دین با بیان اینکه چهار شبکه بزرگ آبی در استان آذربایجان غربی شامل شبکه های زرینه رود، زولا، مهاباد و شهرچای وجود دارد اضافه کرد: زرینه رود ?? درصد پیشرفت دارد و باید برای رهاسازی آب به دریاچه زیر ساختهای آن فراهم شود.
وی ادامه داد: در شبکه زرینه رود ۲۳ هزار مشترک داریم که ۱۵۰ هزار نفر مصرف کننده آب را شامل می شوند و ۳۵۰ میلیون مترمکعب ما کسری آبخوان پیدا کردیم در حالیکه که متوسط کسری ابخوان ما برای سال پیش رو ۳۰ میلیون پیش بینی شده است.رهبر دین بیان کرد: قرار است ۹۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب به ۴۵۰ میلیون مترمکعب کاهش و بقیه را به سمت دریاچه منتقل کنیم.
تکمیل طرح احیای دریاچه ارومیه باتصویب ۵ هزارمیلیارد ریال پیگیری می شود
براساس اظهارات مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه با تامین منابع مالی به میزان پنج هزار و ۵۰ میلیارد ریال۵۰۵ میلیاردتومان) و تصویب توسط دولت پیگیری می شود.به گفته مسعود تجریشی ۷۵ درصد پروژه های ستاد احیا در سالهای گذشته پروژه های سازه ای بود و هم اکنون جهت گیری به سمت پروژه های نرم افزاری است.
وی بیان کرد: فعالیت جهاد کشاورزی به صورت مشترک با استانها و بخشهای مختلف وزارتخانه بیانگر جهت گیری دولت در مسیر حرکتهای نرم افزاری در آینده است و در ترویج و باغبانی و زراعت منابع خوبی برای این اهداف تخصیص داده شده که در سالهای گذشته این منابع را نداشتیم. مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بخش نرم افزاری فعالیتهای ستاد اضافه کرد: در زمینه اقداماتی که باعث افزایش راندمان می شود می توانیم سامانه های نوین آبیاری موثر برکاهش مصرف آب را کلید واژه اصلی خود قرار دهیم.
بهکاشت از طرح های مهم دولت برای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است
وی با بیان اینکه طرح بهکاشت طرحی مهم و مورد توجه دولت سیزدهم است، افزود: پنج محصول داریم که بیش از ۷۰ درصد مصرف آب را دارند و برنامه های مکان محور و زمان محور با توجه به اثر بخشی و با توجه به نظریه پرداری انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی به زودی به هیات دولت معرفی می شود و ما با اجرای این برنامه خواهیم توانست در چهار سال آینده در یک مساحت ۱۰۰ هزار هکتاری مصرف آب را کاهش و تولیدات را افزایش دهیم.
تجریشی ادامه داد: درصدد هستیم طرح های تکمیل، تجهیز، مرمت، بازسازی، احیا و تعادل بخشی شبکه ها وتاسیسات تامین و توزیع آب را انجام داده و با این اقدامات آب را اندازه گیری و حجمی تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه در این راستا محدودیت افزایش سطح زیر کشت باید مورد تاکید باشد، گفت: ممنوعیت مجوز برداشت آب لازم است رعایت شود و انجام اقدامات مدیریتی با هدف کنترل اثر بخشی مد نظر است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، دریاچه ارومیه یکی از مهمترین زیست بوم ها و دومین دریاچه شور جهان در این استان واقع شده است؛ نام این دریاچه در ۲ دهه اخیر به علت بحران کم آبی به وفور در کشور و در منطقه شنیده می شود.
این دریاچه عظیم با پهنه پر آب پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری خود در سالهای گذشته تفریحگاهی برای انسان و حیات وحش بود که با بروز بحران این کارکرد خود را از دست داد.در طی ۹ سال اخیر تلاشهای بسیاری برای احیای دوباره آن انجام شد که طرح های ۲۸ گانه مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه چهارچوب اجرایی این اقدامات را تشکیل می دهد.
انتقال حوضه به حوضه آب، طرح های کشاورزی پایدار و اجرای شیوه های نوین آبیاری، جایگزینی الگوی کشت و طرح به کاشت از مهمترین برنامه های اجرا شده در این راستا بوده است.برخی از این طرح ها در دولت قبلی به اتمام رسید و برخی هنور ادامه دارد و در مراحل پایانی خود قرار دارند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


9 × دو =