احیای دریاچه ارومیه در گیرودار بوروکراسی

احیای دریاچه ارومیه در گیرودار بوروکراسی

گروه خبر: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هنوز با گذشته ماه‌ها از تصویب اعتبار مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، ریالی از این بودجه پرداخت نشده است.
عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌جاری و برای نجات این دریاچه ۱۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده اما متاسفانه خزانه مبلغی را به ما نداده است. به نظر می‌رسد بوروکراسی اداری باعث تاخیر در پرداخت اعتبارات احیای دریاچه ارومیه شده است.وی با تاکید بر اینکه تنها یک ماه از ارائه طرح‌های نهایی احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد، گفت: اجرای این طرح‌ها زمان‌بر خواهد بود.
حداقل ۱۰ سال برای تغییر چهره دریاچه ارومیه زمان نیاز است و نباید به طرح انتقال آب از ارس دل ببندیم چرا که کمبود آب در استان به چشم می‌آید و این آب تنها می‌تواند نیازهای ضروری استان را تامین کند.
دریاچه‌ی ارومیه یکی از ارزشمندترین زیست‌بوم‌های آبی ایران محسوب می‌شود. این دریاچه به‌عنوان یک تالاب پر اهمیت بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد یونسکو ) به‌عنوان یک ذخیره‌گاه زیست کره شناخته شده و در سطح کشور نیز عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این دریاچه بزرگترین دریاچه‌ی داخلی ایران و دومین دریاچه‌‌ی آب شهر دنیا است.
آب مورد نیاز دریاچه‌ی ارومیه از طریق ۱۴ رودخانه‌ی دائمی و تعدادی آبراهه و سیل که به صورت فصلی و یا موردی آب در آن‌ها جاری می‌گردد تامین می‌شود.
این دریاچه متاسفانه در حال حاضر در معرض خشک شدن کامل قرار دارد و طی یک دهه‌ی گذشته ۶ متر کاهش سطح داشته است.
استفاده از آب دریاچه‌ی ارومیه در بخش کشاورزی، تبخیر زیاد در پی گرم شدن هوا و برداشت غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی در پی حفر چاه از دلایل خشک شدن این دریاچه می‌باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


8 × هشت =