معاون پژوهشکده مطالعات درياچه اروميه :

احیاء ۴۰ درصد از دریاچه ارومیه غیر ممکن است

گروه خبر:معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: هم اینک احیاء ۴۰ درصد دریاچه ارومیه غیر ممکن بوده اما می‌توان با مدیرت بهینه آب منطقه ۶۰ درصد آن را احیاء کرد
. ناصر آق با تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: هم اینک حدود ۶۰ درصد دریاچه ارومیه از نظر وسعت قابل احیا بوده اما احیای ۴۰ درصد آن غیر ممکن است.
وی ضمن اشاره به اینکه حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اینک به میزان یک پنجم آب گذشته است افزود: اگر آب‌هایی از سد سیلوه و سد زاب نیز وارد این دریاچه شود به هر مقدار نیز وسعت دریاچه افزایش می‌یابد و هر مقدار وسعت افزایش یابد سطح تبخیر بیشتر می‌شود.
آق گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با شعار تثبیت آب در مقدار موجود و رساندن آب دریاچه ارومیه به تزار اکولوژیک یعنی هزار و ۲۷۴ متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد در تابستان ۹۴ روی کار آمد و موفق به افزایش آن به هزار و ۲۷۰ متر شد که در این صورت نیز برای رسیدن به سطح اکولوژیک سطح آب باید ۴ متر دیگر افزایش می‌یافت.
معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر سال بیش از یک متر از آب دریاچه تبخیر می‌شود برای افزایش ۴۰ سانتی سطح آب دریاچه در هر سال باید هر سال یک متر و ۴۰ سانتی‌متر آب وارد دریاچه شود.
وی با اشاره به طرح باروری ابرها و اثری پنج درصدی آن در بارندگی گفت: هم اینک آذربایجان‌غربی جز استان‌های پر آب کشور بوده که متاسفانه مصرف آب بسیار بالایی دارد و این مهم نشان دهنده مدیریت نامناسب در این زمینه است در حالیکه دریاچه ارومیه با مدیریت بهینه آب منطقه قابل احیا است.
آق بیان کرد: هم اکنون باید به دنبال راهی برای جلوگیری از تبخیر آب‌های موجود در دریاچه و تثبیت آن در بالاترین سطح آب که در پایان فصل آبی مشخص می‌شود گشت.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم، معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با تاکید بر لزوم جلوگیری از تبخیر آب و گسترش آب‌های وارده در سطح دریاچه افزود: در طول بیش از ۲۰ سال گذشته نمودار سقوط تراز دریاچه به طرف پایین است و این بدان معنا نیست که آبی وارد دریاچه ارومیه نمی‌شد بلکه نشان دهنده بیشتر بودن میزان تبخیر از آب ورودی است.
*بحران خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را تهدید می‌کند
همچنین مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی گفت: به طور غیرمستقیم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون شهروند کشور را به صورت جدی تهدید می کند. فرهاد سرخوش در دوره آموزشی، توجیهی طرح احیای دریاچه ارومیه برای علمای اهل تسنن شهرستان نقده افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه و به تبع آن ایجاد ریزگردها و توفانهای نمکی به طور مستقیم زندگی، سلامت و معیشت پنج میلیون نفر جعیت ساکن حوضه آبریز دریاچه ارومیه وبطور غیر مستقیم ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را تهدید خواهد کرد.وی با بیان اینکه همزمان با رساندن آب به دریاچه، یکی دیگر از هداف اصلی احیای دریاچه ارومیه، احیای زندگی و تضمین سلامت پنج میلیون نفر از جمعیت ساکن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است افزود: پروژه های عمرانی احیای دریاچه ارومیه زمان بر است.
سرخوش یکی از علل خشک شدن دریاچه ارومیه را عوامل انسانی و برداشت های بی رویه از منابع آب سطحی و زیر زمینی عنوان کرد و گفت: مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یابد و در این زمینه آگاه سازی و آموزش کشاورزان در خصوص تغییر الگوی مصرف آب در خور توجه است.
وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وجود مصرف بالای آب، صرفه اقتصادی ندارد، افزود: پروژه های احیای دریاچه ارومیه فرصتی برای ایجاد کشاورزی مدرن و پایدار در استان به وجود آورده است که کارشناسان کشاورزی باید نقش خود را در این مسیر به بهترین شکل ایفا کنند.
وی در ادامه به نقش و جایگاه روحانیت در بین آحاد مردم اشاره کرد وافزود: آگاه سازی مردم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به خطرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و آموزشهای لازم برای استفاده صحیح از منابع آب موجود به صورت بهینه درحوضه آبریز دریاچه ارومیه در کنار برنامه ریزی دقیق برای مدیریت منابع آب موجود می تواند اثر بخشی سریع تری نسبت به پروژه های اجرایی طرح احیای دریاچه ارومیه داشته باشد.
سرخوش افزود: روحانیون با توجه به جایگاه و قدرت نفوذ کلامی که در بین مردم جامعه دارند می توانند درخصوص حفر چاههای غیر مجاز، توسعه بی رویه کشاورزی، استفاده صحیح آب در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و سوق دادن کشاورزی به سمت کاشت محصولات کشاورزی کم آب بر و استفاده صحیح از منابع آب موجود، برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم منطقه تبیین کنند.
فرماندار شهرستان نقده نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه روحانیت به‌عنوان پایگاه اجتماعی در بین مردم افزود: برای مشارکت مردم، کشاورزان و روستاییان در خصوص مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی کشت از قدرت کلام و نفوذ روحانیون در بین مردم باید بیشترین بهره را برداشت.مرتضی فرامرزی با اشاره به علل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در حوضه سد حسنلو ???? هکتار زمین کشاورزی زیر کشت محصولات کشاورزی است که?? درصد آن به کشت محصولات پر آب بر اختصاص دارد.وی در ادامه افزود: در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، زیرساخت های کشاورزی شهرستان نقده باید اصلاح شود و با اصلاح روشهای کشاورزی، نوع خاک و محصول کشت شده مورد توجه ویژه قرار گیرد. در پایان نیز به سوالات شرکت کنندگان جلسه از سوی نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط استان پاسخ داده شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 45