شهردار اروميه:

احیاء بافت تاریخی ضرورت حفظ هویت شهر ارومیه است

احیاء بافت تاریخی ضرورت حفظ هویت شهر ارومیه است

گروه خبر:شهردار ارومیه گفت: ساماندهی و احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر ارومیه نیازمند تهیه شناسنامه‌ای از بناهای تاریخی است که باید تهیه شود.
محمد حضرت پور با بیان اینکه برای احیای بافت‌های تاریخی ارومیه نیازمند طرح جامعی هستیم افزود: باید در این خصوص مطالعات دقیق و کارشناسی شده انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه نبود مطالعات جامع و اصولی در این بخش از شهر ارومیه از مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی به بافت فرسوده و تاریخی شهر ارومیه است اضافه کرد: بافت تاریخی هر شهر و منطقه‌ای نشان‌دهنده هویت آن منطقه است که باید موردتوجه جدی قرار گیرد.
حضرت پور با بیان اینکه متأسفانه تاکنون بافت فرسوده و تاریخی شهر ارومیه و نحوه نگهداری از این بناها رضایت‌بخش نبوده است اظهار داشت: در بودجه سال ۹۸ احیای این بخش از شهر ارومیه در دستور کار قرار دارد.
شهردار ارومیه از احیای سه سرای تاریخی در ارومیه خبر داد و گفت: سه سرای تاریخی بازار ارومیه شامل سرای سروش، نخجوانی و مهدی زاده در قالب کاروان‌سرا با جذب سرمایه‌گذار سال از سال آینده احیای و بازسازی می‌شوند.
*آغاز طرح جهادی استقبال از نوروز با رویکرد فرهنگی در ارومیه
حضرت پور این سراهای تاریخی با بیش از یک‌صد سال قدمت تاریخی در قالب عقد تفاهم‌نامه با جذب سرمایه‌گذار از سال آینده احیا می‌شوند افزود: احیای این کاروان سراها با حفظ استحکام بازار منجر به رونق اقصادی و جذب گردشگر می‌شود.
شهردار ارومیه در خصوص آخرین وضعیت طرح میدان امام (ره) گفت: جهت اجرای طرح میدان امام (ره) به دنبال خرید و نوسازی و همچنین حل مشکلات نقشه‌های آن برای اجرا هستیم که با رفع مشکلات نقشه‌ها نسبت به احداث مجتمع‌ها در آن بر اساس نقشه‌ها بصورت امانی اقدام خواهد شد.
وی بابیان اینکه از هزار و ۵۰۰ سهمیه وام کم بهره برای بهبود بافت فرسوده تنها ۵۰۰ سهمیه عودت داده شده است گفت: از آنجایی که بافت‌های فرسوده جذابتی و ارزش افزوده‌ای برای سرمایه گذاران ندارد سرمایه‌گذار وارد برنامه‌های نوسازی نمی‌شود.
حضرت پور گفت: یکی از مشکلات کنونی اصلاح بافت‌های فرسوده مربوط به قوانین بافت‌های ارزشمند است که این مورد باید با تعامل دو طرفه میراث فرهنگی و شهرداری‌ها رفع و رجوع شود.
وی با اشاره به آغاز گسترده اجرای طرح استقبال از بهار در ارومیه، بیان کرد: طرح جهادی استقبال از نوروز با یک نگاه فرهنگی و مشارکت شهروندان آغاز شده است و از شهروندان در خواست داریم در اجرای این مهم یاریگر شهرداری ارومیه باشند.
وی لکه‌گیری و آسفالت معابر، کاشت گل و درخت، عملیات حذف موانع فیزیکی، تنظیف و شستشوی معابر، جمع آوری مصالح و نخاله، پاکسازی مبلمان شهری، امحاء دیوارنوشته‌های غیرمجاز، ترمیم و رنگ آمیزی جداول، لایروبی جوب ها و کانال‌ها، ساماندهی و پاکسازی و شستشوی باکس‌های زباله و نصب انواع المان و سفره هفت سین نوروزی و نیز رسیدگی به وضعیت سرویس بهداشتی‌های سطح شهر را از اهم اقدامات شهرداری ارومیه در قالب طرح استقبال از بهار عنوان کرد.
*کاشت ۳ میلیون بوته گل بهاری در ارومیه
شهردار ارومیه ارومیه از کاشت ۳ میلیون بوته گل بهاری در ارومیه خبر داد و گفت: در راستای نزدیک شدن به فصل زیبای بهار و اهمیت وجود گل‌های فصلی برای زیبا سازی منظر شهری، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین شهروندان نسبت به کاشت انواع گل‌های فصلی بهاری و دائمی شامل شب بو، بنفشه، قرنفل، مینا چمنی، همیشه بهار، کلم زینت و میخک اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه کاشت گل‌های بهاری از ۱۰اسفند آغاز و تا اواسط فروردین ماه ۹۷ تداوم خواهد داشت، بیان کرد: گل‌های بهاری به مناسبت آغاز سال جدید بصورت ویژه وجذابتر از سالهای گذشته در سطح شهر ارومیه کاشته می‌شود.
حضرت پور ضمن تأکید بر حفظ و احیا آداب و رسوم منطقه ارومیه اظهار داشت: ما مکلف به احیا آداب و رسوم اصیل آذربایجان هستیم و باید فرهنگ اصیل آذربایجان غربی را نشر و گسترش دهیم چرا که برخی بدعت‌ها مانند ترقه بازی و ساخت و انفجار انواع بمب‌های دستی جایگاهی در فرهنگ غنی مان ندارد و ما باگسترش مباحث فرهنگی می‌توانیم جلوی اینگونه اقدامات نیز بایستیم.
*برگزاری مراسم سنتی برگزاری آئین چهارشنبه سوری در ارومیه
وی یادآور شد: برنامه‌های فولکلوریک و سنتی پیش بینی کرده‌ایم برای چهارشنبه آخر سال و عید نوروز و با قدرت آن را اجرایی خواهیم کرد که حضور تک مچی‌ها و آشیقها در محلات مختلف و خواندن اشعار استقبال از نوروز یکی از آنهاست.
حضرت پور در ادامه گریزی نیز به بحث تکدیگری و ورود تکدیان غیربومی از استان‌ها داشت و تصریح کرد: در بحث تک دیگری ما ظرفیت آن را نداریم که تمامی آنها را دستگیر و در کمپ‌ها مستقر کنیم و باید مردم از کمک به تکدی گران خودداری کنند تا آنها بساطشان را از سطح شهر جمع کنند و شهروندان اگر صدقه‌ای و یا کمکی هم می‌خواهید بکنند باید آن را به نیازمندان واقعی بدهند.
وی ضمن اشاره به بحث جلوگیری از سد معبر و مقوله دست‌فروشان نیز یادآور شد: دست فروشانی که می‌خواهند در ایام قبل عید در هسته مرکزی و خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر فعالیت داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری ارومیه واقع در خیابان شیخ شلتوت- میدان میوه و تره بار مجوز فعالیت در یکی از پارکینگ‌های در نظر گرفته شده در خیابان‌های اصلی شهر را اخذ کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، شهردار ارومیه با اشاره به تخفیفات اعمال شده در بحث وصول عوارض شهرداری طی امسال خاطرنشان کرد: تخفیفات در نظر گرفته برای پرداخت عوارض شهرداری که ۲۵ درصد تعیین شده است و بعد از عید نوروز نخواهد بود و شهروندان هرچه سریع‌تر برای بهره مندی از تخفیفات اعمال شده برای پرداخت عوارض خود مراجعه کنند.
.Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


7 × = شصت سه