احداث ۱۶ تقاطع غیر_همسطح و بهبود ترافیک ارومیه
گروه گزارش: ترافیک در اصلیترین شریان ارتباطی ارومیه ۲۱ سال بود پشت چراغ قرمز انتقال پادگان لشگر ۶۴ به خارج از شهر متوقف مانده بود که امروز شاهد اجرای عملیات بازگشایی آن و بهبود احوال ترافیک شهر هستیم.
موضوع انتقال پادگان لشگر ۶۴ ارومیه از محدوده مرکزی شهر طرحی با قدمت بالای ۲۰ سال بود که به دلایل مختلف از جمله عدم تایید محل جدید پادگان، بهره برداری از ساختمانهای تاریخی و در مسیر بودن بیمارستان ارتش عملیاتی نشده و مردم در برخی اوقات روز ساعتها در ترافیک خیابانهای امام خمینی (ره) و آیت الله کاشانی گرفتار میشدند.
بعد از انعقاد تفاهمنامه بین لشکر ۶۴ و شهرداری ارومیه طی ۴ تیرماه سال ۷۰ مبنی بر دریافت برخی از امتیازات از جمله ایجاد پلهای عابر پیاده در هر نقطه از خیابان ارتش و ارائه مجوز با تخفیف ویژه برای تجاری سازی بخشی از پادگان در این خیابان، شهرداری به تعهدات خود جامه عمل نپوشانده و این طرح با تاخیر در اجرا مواجه شد.
*اقدامی عجیب ولی قابل تقدیر
بالاخره ۱۰ تیرماه سال جاری جلسه ای برای بررسی نحوه انتقال پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه به خارج از شهر برگزار و در آن امیر سرتیپ فرامرز حسینی معاون مهندسی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران موافقت با انتقال لشکر ۶۴ ارومیه به خارج از شهر را اعلام کرد و مقرر شد، پس از صدور دستور فرمانده کل ارتش، پادگان شماره یک لشکر ۶۴ پیاده ارومیه واقع در ضلع جنوبی خیابان ارتش، حداکثر تا ۲ ماه آینده تخلیه و عبور و مرور وسائط نقلیه به طور موقت از داخل پادگان انجام شود که در این راستا در یک اقدام عجیب ولی قابل تقدیر بعد از گذشت حدود ۲ ماه از این جلسه، مردم ارومیه شاهد آغاز اجرای عملیات راهسازی در داخل پادگان ارتش بوده و با توجه به اینکه بر اساس مصوبات در خصوص تعیین تکلیف محل بیمارستان ۵۲۳ منطقه ای ارتش نیز مقرر شده تا زمان مشخص کردن فضای جایگزین و ساخت بیمارستان در محل مذکور، محل فعلی بیمارستان به صورت میدان طراحی و عبور و مرور از طریق میدان انجام شود، ۵ آبان ماه مردم شاهد افتتاح یا بازگشایی ادامه مسیر خیابان امام خمینی (ره) خواهند بود.
بازگشایی امتداد خیابان امام خمینی (ره) که با هدف کاهش ترافیک در محدوده مرکزی ارومیه از جمله خیابان آیت الله کاشانی و مسیرهای منتهی به میدان انقلاب، پنجراه خیابانهای شهید امینی و … میشود، در دست اجرا است، ۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و اکیپهای شهرداری ارومیه از سازمانهای عمران، خدمات موتوری، پارکها و فضای سبز زیباسازی با نظارت معاونت فنی و عمرانی به طور شبانه روزی در حال بازگشایی و تلاش هستند.
*معادله چند مجهولی ترافیک مسیر حرکت شهر را مختل کرده
شهردار ارومیه در خصوص جابهجایی لشگر ۶۴ ارومیه از محدوده مرکزی شهر و بازگشایی امتداد خیابان امام گفت: این طرح نیاز به اختصاص اعتبار ویژه ای نداشته و با ارائه مجوز در سریعترین زمان ممکن اقدام به اجرای آن شد و نیازی به تخریب بیمارستان نیست و مشکل با احداث ۲ خیابان کندرو حل شد.
محمد حضرت پور با اشاره به اینکه بازگشایی امتداد خیابان امام خمینی (ره) ارومیه تاثیر مثبتی بر روی ترافیک شهر در پی داشته و موجب کاهش زمان و هزینه در رفت و آمد های شهری میشود، افزود: ۵۰ درصد از زمینهای لشکر ۶۴ پیاده ارومیه به شهرداری واگذار شده که به فضای سبز و اماکن خدماتی تبدیل کنیم و به دنبال انتفاع در آنها نیستیم.وی با بیان اینکه در توجه به مبانی و مباحث توسعه پایدار شهر ارومیه، یکی از محورهای مورد نظر توجه به زیر ساختهای شهر در همگامی با تحولات جهانی است، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در شهر حرکت و نقل و انتقال شهر بوده که به دلیل توسعه غیر متقارن و نامتوازن شهر ضمن مواجهه با معضل ترافیک خود ترافیک به معادله ای چند مجهولی، در مسیر حرکت شهر قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه برای حل معضل ترافیک باید به حل ریشه های مختلف این معادله چند مجهولی بپردازیم، اظهار داشت: دستیابی به روان_سازی ترافیک در ارومیه میتواند به عنوان یک هدف متعالی و آرمان مشترک برای همه شهروندان باشد که بر اساس مطالعات فرادستی در اسناد توسعه شهری از جمله طرحهای جامع و تفصیلی حمل و نقل و ترافیک به منظور تحقق روان سازی عبور و مرور در ارومیه طرحهای لازم تعبیه شده است.
*احداث و اجرای ۱۶ تقاطع غیر همسطح برای تکمیل رینگ کمربندی اصلی ارومیه
شهردار ارومیه طراحی رینگهای شهر، تعبیه و طراحی کریدورها و مسیرهای اصلی ترافیکی در امتدادهای شمال، جنوب، شرق و غرب زمینه های دستیابی به این هدف را فراهم میکنند اعلام کرد: در این راستا احداث رینگ اصلی کمربندی ارومیه به طول ۲۲٫۵ کیلومتر شامل ۱۴ کیلومتر با پوسته عرضی ۶۴ متر و ۸٫۵ کیلومتر با پوسته عرضی ۸۵ متر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.حضرت پور با اشاره به اینکه در مسیر رینگ اصلی کمربندی ارومیه ۱۶ تقاطع غیر همسطح طراحی و اجرا میشود، سوم خرداد، پیامبر اعظم (ص)، نبوت، زیر گذر جاده دریا، تقاطع شهید مدرس، پل شهید بهشتی و مادر در این مسیر تا کنون احداث شده و مجموعه تقاطعهای امامت، امام علی (ع) و میثم نیز در حال ساخت و اتمام بوده که احداث تقاطعهای غیر همسطح میرزای شیرازی و برق- باهنر نیز طی روزهای اخیر آغاز شد.
نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۷ ق.ظ