احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه آزاد  تجاری صنعتی ماکو

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : با توجه به اینکه توسعه آذربایجان غربی همواره با افزایش مصارف صنعتی برق همراه است، باید زیرساخت های استان در این بخش نیز توسعه یابد.کنسرسیومی با مشارکت ۳۰ درصدی شرکت گلبرق ارومیه و سرمایه گذاری ۷۰ درصدی خارجی در حال اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه آزاد ماکو است. این نیروگاه سیکل ترکیبی در فاز اول با توان اسمی ۱۲۰ مگاوات با حجم سرمایه گذاری ۸۰ میلیون یورو احداث خواهد شد که ۷۰ درصد سهم مشارکت سرمایه گذاری خارجی معادل ۵۶ میلیون یورو بصورت ماشین آلات وارد خواهد شد.فاز دوم این نیروگاه به میزان ۱۶۰ مگاوات از اردیبهشت ۹۶ شروع و میزان سرمایه گذاری در حدود ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می گردد.
براساس اظهارات مقام های مسئول فاز نهایی این پروژه در حدود یک هزار و ۱۶۰ مگاوات و میزان سرمایه گذاری آن در حدود ۸۰۰ میلیون یورو برآورد گردیده که به طور میانگین ماهیانه بیش از ۳ هزار نفر روز به طور مستقیم اشتغال ایجاد می کند و به صورت غیرمستقیم زیرساختهای لازم توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو را برای جهش گامهای بلند توسعه اقتصادی فراهم می نماید.
این در حالی است که موضوع انرژی از زیرساخت های توسعه هر کشوری است و توسعه صنعت، کشاورزی، شهرک های صنعتی، بزرگ تر شدن شهرها و افزایش رفاه مردم و بهره گیری از وسایل خانگی ضرورت توسعه این صنعت را اجتناب ناپذیر کرده است.
اهمیت بخش انرژی توسعه اقتصادی مورد تاکید همه کارشناسان اقتصادی است و با اقدامات انجام گرفته امروز میزان تولید برق در استان آذربایجان غربی باید پاسخگوی مصرف آن در بخش خانگی و صنعت استان باشد.اگر چه اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه صنعت برق در استان مثبت و قابل تحسین ارزیابی می شود و باید با توسعه نیروگاه برق خوی و تکمیل نهایی نیروگاه برق ارومیه گام‌های اساسی در عرصه تولید برق استان برداشته شود.
افزایش قابلیت اطمینان شرکت فوق توزیع ارومیه در راستای کمک به پست‌های انهر و ارومیه، تامین برق متقاضیان خانگی و مجتمع‌های مسکونی اطراف پست و شهرکهای صنعتی جدیدالاحداث و اصلاح افت ولتاژ شبکه توزیع از اهداف اجرای این طرح هستند.این در حالی است که با وجود اینکه هم اکنون در تولید برق مصرفی آذربایجان غربی مشکلی وجود ندارد، اما زیرساخت های آن کافی نیست و باید توسعه نیروگاه های حرارتی بصورت جدی دنبال شود.از سوی دیگر، با توجه به نیاز توسعه صنایع مختلف در آذربایجان غربی و ساخت کارخانه های متعدد ، باید زیرساخت‌های تولید انرژی در آذربایجان غربی به سرعت توسعه و افزایش یافته ولی هنوز اغلب نیروگاه‌های استان بخاری است و از نظر بادی کار چندانی در استان صورت نگرفته است.
این در شرایطی است که سیاست وزارت نیرو در سال‌های اخیر توجه خاص به انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی بوده است و بر این اساس در منطقه آذربایجان، در سه نقطه توربین‌های بادی با ظرفیت تولید دو هزار کیلووات برق نصب شده است.
البته شرایط استان آذربایجان غربی برای تولید برق از انرژی بادی، بسیار مناسب است و باید نقاط مناسب مختلف در استان برای اجرای طرح تولید برق بادی شناسایی شود.این در شرایطی است که توسعه آذربایجان عربی همواره با افزایش مصارف صنعتی برق همراه است و با این حال کمبود تولید برق در این استان وجود ندارد و مصرف پیک با میزان تولید برابری می کند و البته با خطوط قوی انتقال که وجود دارد جای هیچ نگرانی نیست.
توسعه صنعت، کشاورزی، شهرک های صنعتی و توسعه اقتصادی آذربایجان غربی بدون شک وابسته توسعه زیر ساخت های آن از جمله توسعه زیر ساخت های تولید برق است و با توجه به نیاز توسعه منطقه آذربایجان غربی ، این زیرساخت ها برای آینده کافی نیست و باید به فکر توسعه و تقویت مراحل بعدی نیروگاه های حرارتی در داخل استان بود.
فراهم نبودن زیرساخت های لازم صنعت در استان به ویژه در شهرک های صنعتی، کمبود نقدینگی، بروکراسی اداری به ویژه در بخش بانک ها و دریافت تسهیلات، پرداخت بالای مالیات و … از مسایلی است که به اعتقاد صنعتگران و تولید کنندگان زمینه ساز رکود و مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را فراهم کرده اند.در این میان وضعیت اسف بار شهرک های صنعتی استان که از شرایط مناسبی به لحاظ ورودی ،جاده های مواصلاتی در کنار مشکل نبود فاضلاب و… برخوردار نیستند و این عوامل نیز موجب بی رغبتی و عدم تمایل حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است.
مشکلات زیرساختی، افت فشار گاز، راههای مواصلاتی، تصفیه خانه ها و نبود درمانگاه، واحدهای پزشکی و آتش نشانی از دیگر مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان است که زمینه ساز عقب ماندگی این بخش شده است.
این عقب ماندگی در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور خارجی،دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا در بخش صنعت، معدن و… دروازه ورود ایران به بازارهای جهانی و اروپایی به شمار می رود.
کارشناسان اقتصادی با اشاره به ضرورت توجه به بخش صنعت و تولید در استان معتقد هستند که سهم صنعت از میزان تولید ناخالص داخلی استان کمتر از میانگین کشوری است که و باید رقم با همکاری بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد.
از سوی دیگر، فراهم نبودن زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی استان نیز باعتث شده تا موضوع توسعه زیر ساخت های انرژی در آذربایجان غربی به موضوع مهم برای مسئولان تبدیل شود و این در شرایطی است که در برخی از شهرک های صنعتی استان به ویژه در ارومیه شاهد قطعی بیش از ۱۰ بار در روز برق هستیم و یک واحد صنعتی و تولیدی با این شرایط قادر به ادامه کار نخواهد بود.
افت شدید فشار گاز در فصل سرد سال در شهرک های صنعتی استان به همراه نبود تصفیه خانه در این شهرک ها از دیگر دلایل عدم تمایل حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان است.
کارشناسان اقتصادی همچنین بر لزوم احیاء و راه اندازی دانشکده آب و برق وزارت نیرو در آذربایجان غربی تأکید و اذعان دارند که توسعه آموزش و پژوهش در صنعت آب و برق کشور جزو برنامه های اصلی باید باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 6 =