احتمال همدستی دولتی‌ها و خودروساز‌ها در تخلفات پیش فروش خودرو

احتمال همدستی دولتی‌ها و خودروساز‌ها در تخلفات پیش فروش خودرو

گروه جامعه: در روز‌های گذشته، برخی خریداران خودرو که ماه‌ها قبل خودرو خریده_اند تجمعات اعتراضی علیه خودروسازی‌ها برگزار کردند، به گونه‌ای که یکشنبه گذشته، شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس و برخی شرکت‌های تولید خودرو تجمع و به افزایش‌های یک شبه قیمت خودرو و عدم تعهد خودروساز‌ها برای تحویل خودرو‌های ثبت نامی اعتراض نمودند.
در روز‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس از احتمال تبدیل شدن مشکلات خودرو کشور به مشکلاتی شبیه به مؤسسات مالی هشدار‌هایی داده بودند و تأکید داشتند، ادامه این روند به ضرر خودروسازی و این صنعت است و چنانچه چاره زودهنگامی برای آن اندیشیده نشود، احتمال ورشکست شدن این صنعت وجود دارد.
بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: تخلفات بسیاری در پیش‌فروش خودرو‌ها از سوی خودروسازی‌ها انجام شده؛ این در حالی است که در ماده پنج آیین نامه فروش خودرو ـ که توسط هیأت وزیران صادر شده ـ سقف پیش‌فروش و شرایط در نظر گرفته شده است.به عبارت دیگر، می‌توان گفت، فروش‌های صورت گرفته، یا کاملا با فرمول ارائه شده در تضاد است و یا صدور مجوز‌های پیش‌فروش نیز وضعیتی مشابه این وضعیت دارند. هم اکنون خودروسازی‌ها ادعا می‌کنند به دلیل تحریم‌ها نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند.
وی در این باره یادآور شد: به نظر می‌رسد، از این مورد نیز سوءاستفاده شده، چون بنا بر این آیین نامه صدور مجوز پیش‌فروش برای خودرو‌های تولید داخل، منوط به ارائه اسناد معتبر مبتنی بر وجود قطعات منفصله مورد نیاز در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی یا اسناد حمل و یا گشایش اعتبار است؛ بنابراین، اگر آیین نامه رعایت شده باشد، تحریم نمی‌توانست هیچ لطمه و مشکلی برای خودرو‌های پیش‌فروش ایجاد کند. هم اکنون در اوضاع کنونی، دو حالت وجود دارد: یا خودروسازی‌ها این را رعایت کرده و می‌توانند تعهدات خود را انجام دهند یا آنکه این گونه نیست و در اینجا تخلف از قانون صورت گرفته و باید هم خودروسازی‌ها و هم وزارت صمت پاسخگو باشند.این نماینده مجلس گفت: این روزها، وضعیت آشفته خودروسازی‌ها در حال تبدیل شدن به یک بحران است و اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود، نه تنها کسانی که از قبل پیش‌خرید کرده اند، بلکه پیش‌خریدهای جدید و حتی سهامداران نیز به معترضان اضافه خواهند شد. تعداد سهامداران خودرو بسیار گسترده‌تر از خریداران خودرو و یا شاغلان و قطعه سازان است.وی ادامه داد: حدس من این است که عده‌ای در حال کلاه به کلاه کردن هستند؛ یعنی چه دولت و چه مجلس، فقط در حال دور زدن هستند. الان پیشنهاد آمده که مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۰۰ میلیون دلار ارزی دیگر ـ با وجود داشتن این حجم از بدهی ـ به صورت تسهیلات به اینها می دهند؛ این یعنی کلاه به کلاه کردن و عمیق‌تر نمودن این باتلاق و نتیجه کار هم شبیه بحرانی خواهد شد، چند برابر بزرگتر از بحران مؤسسات مالی و گستردگی بسیار زیاد‌تر.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی پس از چهار دهه انحصار، خروجی آن چیزی است که الان داریم، یعنی اصرار بر اشتباه. هم اکنون خدمات خودروسازی ما از نظر کیفیت، رقابت پذیری، کاهش مصرف سوخت و انجام تعهدات قابل دفاع نیست و می‌توان گفت، اصلا نمی‌شود از این صنعت دفاع کرد؛ آنها چرا باید این میزان ضرر به کشور برسانند؟!به گزارش آرازآذربایجان به نقل از »تابناک«؛ باید گفت، به واسطه این پیش‌فروش‌ها، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم دست آن‌هاست؛ اما ما به دلیل حمایت از خودروساز، این سیاست غلط را ادامه می‌دهیم، حال آنکه آخر و عاقبتی ندارند و به زودی زمین‌گیر خواهند شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


پنج × 8 =