احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

آراز آذربایجان – مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی بر ضرورت آمادگی کامل مقابله با کانون های احتمالی ورود و شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد.
امید خلیل زاده با بیان اینکه در حال حاضر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است، افزود: مراقبت و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان با توجه به رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور کشورهای روسیه و قزاقستان و احتمال هجوم ویروس به طیور روستایی و صنعتی کشور و استان در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور کشورهای روسیه و قزاقستان برابر اعلام‌های قبلی در بازه زمانی سال ۹۹ احتمال ورود و هجوم ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به طیور روستایی و صنعتی کشور و استان بسیار بالا بوده در این راستا ضرورت آمادگی کامل برای مقابله با کانون‌های احتمالی دوچندان است.
خلیل زاده گفت: بر اساساً هماهنگی‌ها، اقدامات پیشگیرانه و فعالیت اکیپ‌های رصد و پایش با همکاری اداره کل محیط زیست در استان برای پایش این بیماری آغاز شده است و تمامی تالاب‌ها، سدها و دریاچه‌ها جهت شناسایی این بیماری در پرندگان مهاجر به منظور مراقبت و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی رصد و پایش غیر فعال تشدیدی در مناطق با احتمال خطر بالا را از جمله راه‌های کاهش مخاطرات این بیماری دانست و یادآور شد: افزایش آگاهی و هشیاری در بین دارندگان طیور، جمعیت عمومی، بازاریان، شکارچیان، انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین گزارش و جمع آوری پرندگان بیمار یا مرده از عوامل کاهش خطر بیماری در استان و کشور به شمار می‌رود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به مراقبت و پایش در خصوص بیماری‌های ویروسی در بین مزارع پرورش ماهی در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برنامه ملی مراقبت از بیماری‌های ویروسی در ماهیان قزل آلا، برنامه ملی مراقبت از بیماری ویروسی کوی و برنامه ملی مراقبت از بیماری ویرمی بهار کپور ماهیان در حال اجراست و تا کنون استان فاقد کانون بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۳۱ ب.ظ

دیدگاه


8 + = نُه