- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

اجرای ۱۴۸ طرح تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

Posted By admin On بهمن ۱۱, ۱۳۹۶ @ ۷:۴۶ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آرازآذربایجان- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۴۸ طرح تحقیقاتی در حوزه های پایان نامه های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد، اصلاح بذر و نهال و گیاه پزشکی در استان در دست اجراست.
عباسعلی روانلو افزود: از جمله این طرح ها می توان به ۱۴ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاهی و ۴۸ طرح در زمینه اصلاح بذر و نهال اشاره کرد.
وی بیان کرد: ۱۱ بخش، چهار ایستگاه مصوب، سه واحد آموزشی و چهار مزرعه تحقیقاتی با همکاری ۲۰ پژوهشگر و ۵۰ عضو هیات علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی فعال است.
وی اضافه کرد: معرفی رقم های جدید زراعی و باغی از جمله در محصولاتی نظیر گندم، جو و چغندرقند در راستای افزایش راندمان تولید و مقاومت به آفات و بیماری های گیاهی از جمله مواردی است که در این مرکز مورد پژوهش قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار کرد: دستاوردهای این بخش به صورت معرفی یافته ها به مهندسان کشاورزی و ناظران استانی و نیز شرکت های توزیع بذر معرفی می شود.
روانلو با بیان مصادیقی این زمینه اظهار کرد: یکی از نتایج تحقیقات در این مرکز، معرفی نخود سعید و گندم پیشگام و میهن است که افزایش ۲ برابری در واحد سطح را دارا بوده و مقاوم به خشکسالی و بیماری هاست.
وی اضافه کرد: امسال رقم میهن در گندم ارائه شده و درصدد هستیم تا رقم میهن را در بین زارعان ترویج و توسعه دهیم.
وی از اجرای طرح های تحقیقاتی برای ارتقای راندمان در تولید چغندرقند در این مرکز خبر داد و اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۳۸۰ متوسط تولید در هکتار این محصول، ۳۵ تن بود ولی هم اکنون با تلاش محققان و همکاری کشاورزان به تولید بالای ۶۰ تن در هکتار و رکورد ۱۴۰ تن در هکتار در نقده دست یافته ایم که از متوسط جهانی نیز بسیار فراتر است.
مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی از سال ۹۲ به صورت تخصصی در ۶ محور مشغول به فعالیت شده است که شامل پژوهش و فن آوری، تولید محصولات فن آورانه، نظارت، ثبت و گواهی شامل بذر، نهال، سموم و آفت کش ها بوده و هم اکنون نیز در سطح سرم سازی و آنتی بیوتیک ها با موسسه رازی فعالیت دارد.
نگهداری ۱۲۰۰ گونه گیاه در این مرکز آن را به یک موزه گیاهان نیز تبدیل کرده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-148-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.