اجرای ۱۴۸ طرح تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

اجرای ۱۴۸ طرح تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی

آرازآذربایجان- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۴۸ طرح تحقیقاتی در حوزه های پایان نامه های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد، اصلاح بذر و نهال و گیاه پزشکی در استان در دست اجراست.
عباسعلی روانلو افزود: از جمله این طرح ها می توان به ۱۴ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاهی و ۴۸ طرح در زمینه اصلاح بذر و نهال اشاره کرد.
وی بیان کرد: ۱۱ بخش، چهار ایستگاه مصوب، سه واحد آموزشی و چهار مزرعه تحقیقاتی با همکاری ۲۰ پژوهشگر و ۵۰ عضو هیات علمی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی فعال است.
وی اضافه کرد: معرفی رقم های جدید زراعی و باغی از جمله در محصولاتی نظیر گندم، جو و چغندرقند در راستای افزایش راندمان تولید و مقاومت به آفات و بیماری های گیاهی از جمله مواردی است که در این مرکز مورد پژوهش قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار کرد: دستاوردهای این بخش به صورت معرفی یافته ها به مهندسان کشاورزی و ناظران استانی و نیز شرکت های توزیع بذر معرفی می شود.
روانلو با بیان مصادیقی این زمینه اظهار کرد: یکی از نتایج تحقیقات در این مرکز، معرفی نخود سعید و گندم پیشگام و میهن است که افزایش ۲ برابری در واحد سطح را دارا بوده و مقاوم به خشکسالی و بیماری هاست.
وی اضافه کرد: امسال رقم میهن در گندم ارائه شده و درصدد هستیم تا رقم میهن را در بین زارعان ترویج و توسعه دهیم.
وی از اجرای طرح های تحقیقاتی برای ارتقای راندمان در تولید چغندرقند در این مرکز خبر داد و اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۳۸۰ متوسط تولید در هکتار این محصول، ۳۵ تن بود ولی هم اکنون با تلاش محققان و همکاری کشاورزان به تولید بالای ۶۰ تن در هکتار و رکورد ۱۴۰ تن در هکتار در نقده دست یافته ایم که از متوسط جهانی نیز بسیار فراتر است.
مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی از سال ۹۲ به صورت تخصصی در ۶ محور مشغول به فعالیت شده است که شامل پژوهش و فن آوری، تولید محصولات فن آورانه، نظارت، ثبت و گواهی شامل بذر، نهال، سموم و آفت کش ها بوده و هم اکنون نیز در سطح سرم سازی و آنتی بیوتیک ها با موسسه رازی فعالیت دارد.
نگهداری ۱۲۰۰ گونه گیاه در این مرکز آن را به یک موزه گیاهان نیز تبدیل کرده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


شش × 9 =