نماينده مردم سردشت درمجلس :

اجرای ناقص پزشک خانواده مشکلات درمان را افزایش داده است

اجرای ناقص پزشک خانواده مشکلات درمان را افزایش داده است

گروه خبر:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نمی توان دراجرای طرح تحول نظام سلامت سقف خدمات برای بیمار درنظرگرفت، گفت: اجرای پزشک خانواده، سیستم ارجاع و راهنماهای بالینی باید علمی و کارشناسی انجام شود.
رسول خضری درباره اظهارات رییس انجمن جراحان مبنی برضرورت تعیین سقف برای دریافت خدمات پزشکی درطرح تحول، گفت: تعیین سقف برای دریافت خدمات پزشکی به تنهایی سبب کاهش مشکلات حوزه بهداشتی، درمانی و یا اشکالات طرح تحول سلامت نمی شود، بارها مطرح شده که یکی از اشکالات عمده طرح تحول مدیریت منابع مالی است؛ یعنی بایدمنابع و اعتبارات به درستی هزینه شود، اما این موارد میسر نمی شود مگر اینکه مدیریت منابع مالی، منابع انسانی و راهنمای بالینی به نحو صحیحی انجام شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بدون راهنمای بالینی چاه ویل در حوزه درمان پر نمی شود، افزود: همچنین نظام سطح بندی وارجاع، پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و کارت سلامت باید به طور کامل اجرایی شود، در اکثرکشورهای موفق دنیا مانند انگلیس ۱۸ سال اجرای طرح های این چنینی زمان می برد؛ بنابراین نمی توان در مدت زمانی مانند ۳ سال تمامی موارد مربوط به طرح تحول را اجرایی کرد.
وی با تاکید براینکه درطول اجرای طرح تحول نظام سطح بندی و ارجاع ، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و موارد دیگر باید به طور کامل و به طرز صحیح و علمی مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: همچنین قیمت تمام شده خدمات باید به صورت واقعی مشخص شود، زیرا با توجه به این موضوع می توان به بودجه مورد نیاز برای حوزه سلامت در سال ۹۶ و ۹۷ دست پیدا کرد؛ این درحالی است که درحال حاضر اجرای پزشک خانواده به صورت ناقص بوده و نه تنها نتیجه مثبت نداشته بلکه موجب اثرات مخرب و بی اعتمادی مردم نیز می شود.
خضری با اشاره به اینکه آموزش درحوزه بهداشت و درمان و پیشگیری ازبیماری ها مهم ترین اولویت در حوزه سلامت، است،گفت: به طور حتم پیگیری چنین استراتژی موجب افزایش بهره وری ها و کاهش هزینه ها می شود، بنابراین تعیین سقف برای دریافت خدمات پزشکی و اینکه طرح تحول تنها بخشی از خدمات درمانی را به بیماران ارایه دهد، هیچ مشکلی را از حوزه درمان حل نمی کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه بیمار طبق اصل ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی باید از بیمه پایه قوی بهره مند شود، افزود: درحال حاضر بیمه پایه سلامت ضعیف بوده و کیفیت آن قابل قبول نیست.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خانه ملت، رییس انجمن جراحان ایران با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای طرح تحول نظام سلامت در ادامه آن و سقف گذاشتن برای میزان اقداماتی که پوشش می‌دهد، بسیار مهم است، گفت: طرح تحول در نگاهی کلی خوب است اما در اجرا به اشکالاتی برخورد و باعث بحث‌های زیادی در کشور شد./

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


یک + 7 =