مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي خبرداد

اجرای طرح بادشکن شطرنجی برای تثبیت کانون های گرد و غبار دریاچه ارومیه

اجرای طرح بادشکن شطرنجی برای تثبیت کانون های گرد و غبار دریاچه ارومیه

گروه خبر:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح نوین بادشکن غیرزنده شطرنی برای تثبیت کانون های گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه گفت: برای اجرای این طرح در مرحله نخست هفت کیلومتر مربع از حاشیه دریاچه در نظر گرفته شده است.
رحمان وهاب زاده افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه، وزش بادهای فصلی و مداوم و ایجاد طوفان های نمک در منطقه یکی از موثرترین راهکارهای جلوگیری از پیش روی گرد و غبار اجرای طرح تثبیت شن با اجرای باد شکن غیر زنده به صورت اصول شطرنجی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر این طرح در منطقه جبل کندی ارومیه در مساحت هفت کیلومتر مربعی به اجرا رسیده که نتایج بسیار خوبی در جلوگیری از بلند شدن گرد و غبار داشته است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات لازم، این طرح توسعه یابد تا در مقابل هر گونه آسیب احتمالی زیست محیطی آمادگی لازم وجود داشته باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با ابراز خرسندی از اقدامات موثر این اداره کل در مبارزه با کانون های گرد و غبار در قالب احیای دریاچع ارومیه بیان کرد: تاکنون توانسته ایم با اعتبارات اندک جذب شده در این پروژه، اقدامات گسترده ای را به اجرا برسانیم.
وهاب زاده گفت: درآغاز اجرای این طرح ملی، در سه نقطه از حوزه دریاچه ارومیه عملیات احیا و مبارزه با کانون های گرد و غبار از جمله شهرستان های ارومیه، میاندوآب و سلماس آغاز شد که همه عملیات انجام شده به ثمر نشسته است.
وی افزود: در حال حاضر شاهد تثبیت تقریبی شن های روان در کانون های مشخص شده هستیم ولی عملیات مبارزه تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کامل ادامه دارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، با خشک شدن دریاچه ارومیه، کانون های گرد و غبار در حاشیه این دریاچه به وجود آمد که بیشترین و حادترین موارد این کانون ها مربوط به جبل کندی ارومیه، چوپانلوی ارومیه و فسندوز میاندوآب بود.
با آغاز اجرای طرح های احیایی مصوب دولت یازدهم، یکی از نخستین فعالیت های انجام شده مربوط به طرح تثبیت شن های روان بود.
در حال حاضر، روند گسترشی کانون های شن های روان متوقف شده و فعالیت در این بخش ادامه دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


5 − چهار =