اجاره بها زیاد بیکاران زیادترو نقدینگی رو به افزایش است

اجاره بها زیاد بیکاران زیادترو نقدینگی رو به افزایش است

گروه اقتصادی:چندی پیش اعلام شد نرخ بیکاری تک‌رقمی شده و این آمار مورد استقبال مسؤولان دولتی قرار گرفت اما جدیدترین آمار نشان می‌دهد که بیکاری نسبت به سال گذشته افزایش هم داشته است. بر این اساس نتایج به دست آمده در فصل پاییز، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۰/۵ درصد بوده است، این شاخص در بین مردان ۸/۷درصد و در بین زنان ۲۰/۳ درصد محاسبه شده است. طبق این آمار، نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیشتر از نقاط روستایی است، به طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری ۱۱/۷ درصد و در نقاط روستایی ۷/۴ درصد است، چنانچه جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری ۱۰/۵ درصد به دست می‌آید. همچنین بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد در پاییز ۹۳ نسبت به پاییز ۹۲ این شاخص در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۷ درصد افزایش داشته است. مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی ۳۴ـ۳۰ ساله بوده که ۵۶/۳ درصد است. بر این اساس، نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۳۷/۳ درصد بوده است.
بانک مرکزی حجم نقدینگی کشور را تا پایان آذرماه سال جاری ۶۸۳ هزار و ۶۶۳میلیارد تومان اعلام کرد. بانک مرکزی در جدیدترین گزارش آماری خود از ارقام عمده پولی و اعتباری، حجم نقدینگی کشور تا پایان آذرماه سال جاری را با رشد ۹/۱۴درصدی ۶۸۳ هزار و ۶۶۳میلیارد تومان اعلام کرد. آمار اعلام شده نشان می‌دهد که نقدینگی کشور در آذر ۹۳ نسبت به اسفند ۹۲رشد ۱۴/۹ درصدی و نسبت به آذر ۹۲ رشد ۲۴/۱درصدی داشته است.
بانک مرکزی علت افزایش نقدینگی کشور را اینطور اعلام کرده که در پایان آبان ۹۲ به علت تلفیق صورت‌های مالی تعاونی‌های اعتبار صالحین و پیشگامان آتی در بانک آینده،‌آمار مربوط به موسسات مزبور در محاسبه آمارهای نقدینگی و اجزای تشکیل‌دهنده آن لحاظ شده است. همچنین در پایان آذر ۹۲ آمار ۵ بانک ایران زمین، رسالت، خاورمیانه، بین‌المللی کیش و ایران و ونزوئلا به آمار سیستم بانکی کشور اضافه شده‌ است.
حجم نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۲۴/۱درصد رشد داشته است. حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۲۹ هزار و ۱۷۵میلیارد تومان محاسبه شده که نسبت به آذر سال قبل ۵/۷ درصد افزایش و در مقایسه با اسفند سال گذشته ۱۳درصد کاهش یافته است. حجم پول با ۳/۴ درصد کاهش در ۹ماهه اول ۱۱۵ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان و شبه‌پول با ۱۹/۵ درصد رشد ۵۶۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بوده است. رشد حجم پول در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۶/۷ درصد و شبه‌پول ۴/۲۸درصد محاسبه شد.
شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه‌ماهه سوم سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴/۸درصد و نسبت به سه ماهه قبل ۴/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. بانک مرکزی در گزارشی شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ را اعلام کرد. شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۶۱/۱ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل معادل ۴/۵ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱۴/۸ درصد افزایش یافت. متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در ۹ ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۷/۴ درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای مسکن اجاری در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ نسبت به سه‌ماهه قبل در همه استان‌های کشور افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۸/۱ درصد بود و استان‌های یزد با ۷/۳ درصد و فارس با ۶/۶ درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار گرفتند. کمترین میزان افزایش مربوط به استان خراسان جنوبی معادل ۲/۲ درصد بود و استان‌های سمنان با ۲/۵ درصد و قزوین با ۲/۸ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. افزایش شاخص یاد شده طی سه‌ماهه مورد بررسی در استان تهران برابر با ۳/۴درصد بوده است. شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۶/۸ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل برابر ۴/۵درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱۴/۷درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص مذکور در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۷/۵ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۵۷/۸ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل به میزان ۳/۷درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۶/۱۳ درصد افزایش داشته است. شاخص یاد شده در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۱۵/۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای کوچک در سه‌ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۷۲/۲ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل معادل ۵/۱ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱۹/۳ درصد افزایش یافت.شاخص یادشده در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل ۲۰/۷ درصد افزایش یافته است.
آمارهای جدید در حالی اعلام شده که چندی پیش دولت آمارهایی از رشد اقتصادی و خروج از رکود را منتشر کرده بود و کارشناسان تردیدهای جدی به این ارقام وارد کرده بودند. آنها اعتقاد داشتند که آمارها با واقعیت مطابقت ندارد و این ارقام با ملاحظاتی اعلام می‌شود. اما همین ملاحظات هم مانع اعلام آمارهای منفی نشده است و طبق آمار جدید بیکاری و نقدینگی افزایش یافته است. البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند نرخ بیکاری بیش از ۱۰ درصد است و اجاره‌بها نیز روند صعودی در پیش گرفته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 11