اتمام راه آهن مراغه ارومیه به ۴۰۰۰ میلیاردریال اعتبار نیاز دارد

اتمام راه آهن مراغه ارومیه به ۴۰۰۰ میلیاردریال  اعتبار نیاز دارد

گروه گزارش: تزریق اندک و محدود اعتبار طرح ملی ساخت راه آهن ارومیه مراغه وارد پانزدهمین سال خلف وعده ها می شود تا آذربایجان غربی همچنان در یکی از زیرساخت های اصلی ارتباطی لنگ بماند. طرح ملی راه آهن ارومیه مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر از سال ۸۰ در پنج قطعه در حال اجراست ساخت این مسیر ریلی از مراغه شروع شده و از شهرهای میاندوآب، مهاباد و نقده گذشته و قرار است به ارومیه برسد اما با گذشت نزدیک دو دهه تنها ایستگاه راه آهن شهرستانهای میاندوآب و مهاباد در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و مابقی بخش ها معطل تزریق اعتبار است.
سالهاست سرعت دهی به روند تکمیل طرح ملی ساخت راه آهن مراغه ارومیه یکی از خواسته ها و مطالبات جدی مردم آذربایجان غربی است، اما هر سال وعده های عمل نشده مسئولان در خصوص اتمام این طرح وارد فاز تکرار می شود وعده هایی که مردم این دیار خیلی به تحقق آنها امیدوار نیستند.
بهره مند بودن از راه آهن، آزادراه، بزرگراه در استانهایی نظیر آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی با توانمندی های بازرگانی بین المللی ضرورتی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
در حال حاضر اتمام این طرح یکی از دغدغه های اصلی و مطالبات مردم و مسئولان آذربایجان غربی است که همچنان از کمبود اعتبار رنج می برند اعتباراتی که به دلیل تزریق اندک در صورت تخصیص گاه به گاه نیز صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران می شود.
*اهتمام ویژه ای برای رفع موانع طرح ملی راه آهن ارومیه مراغه وجود دارد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان سفر خود به استان در جریان بررسی موانع و مشکلات این طرح ملی اظهارداشت: با توجه به اینکه پروژه ملی احداث راه آهن مراغه- ارومیه در توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و رشد اقتصاد منطقه تاثیر بسزایی دارد، اهتمام ویژه ای برای رفع موانع و مشکلات پیشروی این طرح وجود دارد.
علی نوزاد در خصوص آخرین وضعیت این طرح ملی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات زیرسازی در حدفاصل ایستگاهای مهاباد تا نقده و ارومیه ادامه دارد و ساخت و ساز ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن ارومیه با پیشرفت اجرایی ۷۱ درصد در دست اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برای اتمام طرح راه آهن ارومیه – مراغه در مجموع ۴ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است، گفت: عملیات زیرسازی خط ریلی مهاباد به نقده ۹۱ درصد پیشرفت اجرایی دارد و ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن نقده تا پایان امسال افتتاح می شود.
نوزاد با اعلام اینکه تاکنون ۲۴۵ میلیارد برای پروژه ملی احداث راه آهن مراغه- ارومیه هزینه شده است عنوان کرد: عملیات زیرسازی خط ریلی نقده به ارومیه هم‌اکنون در دست انجام است.
*تسریع درروند اجرای طرح راه آهن مراغه ارومیه در سفر رئیس جمهوری به استان مطرح می شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این نشست در خصوص آخرین روند اجرایی این طرح ملی گفت: راه آهن ارومیه به مراغه به طول ۱۸۵ کیلومتر در دست احداث است که از این میزان ۸۵ کیلومتر در سالهای گذشته اجرا و به بهره برداری رسیده و ۱۰۰ کیلومتر از آن هم اکنون در دست احداث است.
خلیل محبت خواه با اعلام اینکه متوسط پیشرفت فیزیکی این ایستگاه ها تاکنون ۴۵ درصد است که بزرگترین ایستگاه این محور در ارومیه قرار دارد افزود: تامین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسئولان استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران ذیربط استانی است و قرار است در سفر رئیس جمهور مورد تاکید جدی قرار گیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه طبق برنامه ریزیهای انجام شده تکمیل پروژه راه آهن ارومیه و نقده در مرحله تدوین بوده و مراحل نهایی خود را سپری می کند افزود: پیش بینی می شود به زودی شاهد تکمیل و به بهره برداری رسیدن این پروژه باشیم افزود: در حال حاضر ایستگاه و خطوط ریلی نقده و ارومیه در حال اجراست و با تزریق اعتبارات مورد نیاز تسریع می یابد.
ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.
حمل و نقل ارزان، ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سالهاست از این نعمت محروم@اند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


1 + = پنج