اتحاد فرهنگیان، پزشکان و روحانیون ارومیه در مبارزه با رژیم پهلوی

اتحاد فرهنگیان، پزشکان و روحانیون ارومیه  در مبارزه با رژیم پهلوی

گروه جامعه: تقویم انقلاب اسلامی پر از صفحات دلیرمردی‌های مردمانی است که نقطه عطفی شدند در تاریخ، مردم انقلابی ارومیه نیز دی ماه سال ۵۷ با برپایی تظاهرات، ضربه سنگینی بر پیکره رژیم طاغوت زدند.
تشکیل حلقه‌های ارتباطی بین انقلابیون در ماه‌های منتهی به پیروزی نهضت اسلامی در شهرهای مختلف روزبه‌روز بیشتر می‌شد. مردم انقلابی ارومیه نیز به پیروی از دستورات امام‌خمینی همه روزه با برپایی تظاهرات، ضربه سنگینی بر پیکره رژیم پهلوی زدند. در این زمینه در جلد دوم کتاب »انقلاب اسلامی در ارومیه«ـ که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:
در ۲ دی، فرهنگیان و معلمان ارومیه از رفتن بر سر کلاس درس خودداری کردند و به این خاطر مدارس ارومیه تعطیل گردید. این تصمیم بدون اطلاع قبلی و از طرف جامعه معلمان ارومیه اتخاذ شد و به این خاطر دانش‌آموزانی که به مدارس رفته بودند در جریان قرار گرفتند و با درب‌های بسته مدارس رو به رو شدند.
جامعه معلمان ارومیه در آن روز اطلاعیه‌ای انتشار داد و در آن با اشاره به وقایع اخیر شهرهای ارومیه، تبریز، مهاباد، اصفهان، سردشت، نجف آباد و… اعلام کردند تا پاسخگویی دولت به این جنایات در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.
در ۳ دی، پزشکان ارومیه دست به اعتراض و راهپیمایی علیه رژیم پهلوی زدند. آنان در اعتراض به حمله عوامل رژیم به بیمارستان مشهد دست به اعتراض زدند. به دنبال اعلام خبر حمله عوامل رژیم به بیمارستان مشهد، پزشکان از ساعت ۹:۳۰ با اجتماع در خیابان‌های ارومیه به این امر اعتراض کردند. آنان به اتفاق جمعی از روحانیون و اصناف و فرهنگیان و طبقات مختلف ارومیه که بالغ بر ۸۰۰۰ نفر می‌شدند، اجتماع عظیمی در خیابان‌های ارومیه شکل دادند. سپس با سردادن شعارهای انقلابی و ضد پهلوی تنفر و انزجار خود از رژیم را در حمله به بیمارستان مشهد اعلام کردند.
اتحاد فرهنگیان، پزشکان و روحانیون ارومیه در مبارزه با رژیم پهلوی
خبرگزاری پارس در این باره گزارش داد: امروز هزاران نفر از گروه‌های مردم رضائیه دست به یک تظاهرات و راهپیمایی آرام و بسیار وسیع زدند. این راهپیمایی به دنبال اعتراض پزشکان رضائیه به واقعه بیمارستان شاه‌رضای مشهد از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه از محوطه بیمارستان شیر و خورشید رضائیه آغاز شد و راهپیمایان که در پیشاپیش آنان گروهی از روحانیون و پزشکان رضائیه حرکت می‌کردند، از مسیر خیابان‌های فرح، خیام، استاد برزگر و پهلوی گذشتند و به طرف مسجد اعظم حرکت کردند. در این تظاهرات عظیم، تظاهرات‌کنندگان، شعارهای مخالف دولت سر می‌دادند.
آنان پس از اجتماع در مقابل مسجد اعظم به سخنرانی سخنرانان از طبقات مختلف گوش فرا دادند. ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی مطالبی درباره جنایات رژیم ایراد کرد و سپس او ارتشی‌ها را مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست تا به صفوف مردم بپیوندند. پس از او ماشاالله بوزچلو سخنرانی کرد. پس از آن پزشکان رضائیه با صدور قطعنامه‌ای، حادثه بیمارستان شاه‌رضای مشهد و نیز ۲۳ آذر ارومیه را محکوم کردند.بر اساس گزارش ساواک، سازماندهی این تظاهرات را آقایان اسدالله حیدری معماری، از اساتید دانشگاه ارومیه، علی نصراللهی نماینده بازاریان و ماشاالله بوزچلو، وکیل دادگستری برعهده داشتند. گزارشگر ساواک تعداد تظاهرات‌کنندگان را بالغ بر ۸۰۰۰ نفر ذکر کرده بود.
در ۴ دی هم مردم ارومیه در تظاهرات باشکوهی شرکت کردند. آنان مثل مردم سایر شهرهای کشور که در آن روز در تظاهرات و اعتراض به رژیم بودند، در تظاهراتی باشکوه اعتراض خود را به رژیم نشان دادند. فردای آن روز به مناسبت شهادت یکی از انقلابیون نقده، مجلس بزرگداشتی در آن شهر برگزار شد.
در گزارشی که ساواک تهیه کرده آمده است: »حسنی و چند تن از دبیران اهل تسنن مطالب تحریک‌آمیزی عنوان و حسنی مردم را به هم پیوستگی و آشوب و اغتشاش و مبارزه تحریک و اظهار داشته تا آخرین قطره خون خواهیم جنگید.«
تحصن زندانیان سیاسی ارومیه در داخل زندان
در همان روز زندانیان سیاسی ارومیه در داخل زندان دست به تحصن و تظاهرات زدند. بنا به گزارش ساواک، دو سوم از ۸۲۷ زندانی ارومیه در آن تحصن شرکت داشتند و با شکستن درب و پنجره و قفل چندین سلول با سردادن شعارهای انقلابی وارد حیاط زندان شدند. آنان قصد داشتند تا با گروگان‌گیری درجه‌داران، نسبت به آزادی خود اقدام نمایند که در نهایت در ساعت ۵ با دخالت نیروهای نظامی سرکوب شدند. بلافاصله پس از آن یک گروهان ژاندارم و نیز یک گروهان سرباز از لشکر ۶۴ ارومیه به محل اعزام گردید. همچنین حادثه با حضور رئیس شهربانی، دادستان شهرستان و دادستان دادگاه نظامی مورد بررسی قرار گرفت.
در ۶ دی، ارومیه شاهد تظاهراتی به مراتب گسترده بود. مردم ارومیه به مناسبت شهادت دکتر کامران نجات اللهی به خیابان‌ها ریختند و با سردادن شعارهای انقلابی، رژیم را مورد انتقاد قرار دادند. در این تظاهرات، درگیری بین مردم و نیروهای نظامی به وجود آمد و به زخمی‌شدن برخی از تظاهرات‌کنندگان انجامید.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،مبینی رئیس ساواک ارومیه حادثه فوق را این‌گونه به مرکز مخابره کرد: »ساعت ۹ صبح روز جاری، تعداد ۸۰۰ نفر از دانشگاهیان رضائیه که از پشتیبانی عده کثیری از اصناف، بازاریان، روحانیون و کادر آموزشی و اداری آموزش و پرورش برخوردار بودند، به عنوان پشتیبانی از تحصن استادان دانشگاه تهران در وزارت علوم و به خاطر کشته‌شدن یکی از استادان دانشگاه پلی‌تکنیک تهران در تظاهرات روز گذشته تهران، اقدام به راهپیمایی و دادن شعارهای مضره در چند خیابان شهر نموده و سپس به مسجد اعظم عزیمت و ابتدا یکی از دبیران به نام محمدعلی احمدی در مورد همبستگی مردم و اوضاع کنونی سخنرانی کرد و آنگاه سیدعلی‌اکبر قریشی یکی از روحانیون افراطی رضائیه ضمن حمله نمودن به حکومت نظامی و اظهار مطالب مخالفی علیه رژیم و تشویق مردم به اتحاد، سخنرانی و در خاتمه ماشاالله بوزچلو نماینده بازاریان و اصناف مطالب خلافی در مورد رژیم و همبستگی تمام ملت صحبت و اظهار داشت خوشبختانه کارگران صنعت نفت با دولت به توافق نرسیدند. کارگردان این راهپیمایی دکتر اسدالله حیدری معماری و ماشاالله بوزچلو بودند«.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 6 =