ابعاد فرزندآوری در حوزه های فردی اجتماعی و فرهنگی

ابعاد فرزندآوری در حوزه های فردی اجتماعی و فرهنگی

گروه اجتماعی:موضوع فرزندآوری ابعاد مختلفی دارد که می توان آن را در حوزه های فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دسته بندی کرد؛ البته توضیح هر یک در دیگری تنیده شده است. به این معنا که دلایل فردی ریشه در عوامل اجتماعی و فرهنگی دارد و شرایط اقتصادی را مولفه های اقتصادی و فرهنگی تعیین می کند و در نهایت برآیند این دلایل است که تصمیم فرد را درباره فرزندآوری جهت می دهد (تعیین نمی کند و جهت می دهد) زیرا هنوز و همچنان افرادی هستند که برخلاف جریان موجود، بر اساس دلایل دیگری، تصمیمات خود را اتخاذ می کنند. با آن که فرزندآوری به نوعی ادامه حیات بشری است، امروزه با افرادی مواجه هستیم، که تمایلی به فرزندآوری ندارند. البته این نبود تمایل معمولا در میان افرادی که از نظر مالی کم توان هستند، دیده نمی شود بلکه بیشتر در میان افرادی است که تحصیل کرده نامیده می شوند.
امروزه یکی از ارزش های مطرح در جامعه، پیگیری موفقیت های شخصی است. آن چه امروزه تبلیغ می شود نوعی زندگی آزاد و تلاش برای موفقیت در عرصه فردی و مادی است. نتیجه آن که امروزه با زنان و مردان تحصیل کرده و ثروتمندی مواجه هستیم که با وجود برخورداری از بهترین امکانات، تمایلی به داشتن فرزند که نیازمند توجه و مراقبت تمام وقت است، ندارند.
از دیگر مسائل حوزه نخبگان که مانع فرزندآوری است، درگیری و نگرانی بیش از اندازه درباره رسیدگی به فرزندان است. این درگیری تا آن جا پیش می رود که گاه افراد با وجود داشتن امکانات و تمایل، فرصت رسیدگی به فرزندان ندارند.
فرآیند تربیت فرزندان، نحوه تغذیه، نوع اسباب بازی، حساسیت بیش از اندازه در مورد مراقبان کودک، انواع کلاس های مختلف که از سنین مهدکودک آغاز می شود و علاوه بر هزینه های گزاف، فرصت بچگی و شیطنت را از کودکان می گیرد و … از جمله دغدغه های این افراد است.امروزه در مهدهای کودک شاهد آموزش زبان فرانسه، زبان انگلیسی، لوگو، اریگامی، نقاشی، ژیمناستیک و … هستیم. متولیان این امر در توجیه این آموزش ها، کودکی را بهترین مرحله آموزش می دانند در حالی که میان متخصصان در این حوزه اختلافات جدی وجود دارد و برخی معتقدند کودکی زمان تجربه کردن ناشناخته هاست نه آموزش های جدی که نیازمند تمرین و تکرار است. بسیاری از والدین در زمینه انتخاب بهترین مدرسه، بهترین کلاس های آموزشی، بهترین دانشگاه ها و … دغدغه هایی دارند در حالی که فرزندان تا سنین بزرگسالی به دلیل اشتغال صرف به تحصیل قادر نیستند در تأمین هزینه زندگی نقشی داشته باشند که این امر فشار زیادی به والدین وارد می کند. چنین دورنمایی از تربیت فرزند، زوج های جوان را از فرزندآوری یا داشتن چند فرزند منصرف می کند. موضوع دیگر در میان نخبگان، بحث تربیت و پرورش یک فرد است. تربیت یک فرد در شرایطی که فرصت تجربه کردن دوره کودکی، تغذیه مناسب و تحصیلات عالیه را داشته باشد و بتواند به وطن خدمت کند بهتر از آن است که فرزندان زیادی تربیت شوند که قادر به انجام کارهای چندان مفیدی نباشند.به نظر می رسد ریشه این تفکر در این باور است که هر چیزی که عیب و نقصی داشته باشد شایسته وجود داشتن نیست. در حالی که یک جامعه به انسان هایی با قابلیت ها و توانایی های مختلف نیاز دارد و یکی از دلایل شکل گیری جامعه، نیاز انسان ها به یکدیگر است.
در ادامه، ذکر نکاتی ضروری است.
۱ – مسئولیت فردی در قبال جامعه؛ هر یک از ما با توجه به امکانات و اختیاراتی که داریم مسئولیتی در برابر صلاح و مصلحت جامعه داریم و به موازات افزایش این توانایی، مسئولیت ما نیز بیشتر خواهد شد.
برخورداری از امکانات مادی و استعدادهای خدادادی، مسئولیت افراد را در برابر جامعه نیز افزایش می دهد.
۲- در جامعه افرادی که امکانات کافی ندارند، فرزندان بیشتری دارند و [ در این میان اجتناب پرورش نسل نخبه به عبارتی نخبه پروری در خانواده ای که این امکان را دارد، برای جامعه در آینده مشکل ایجاد خواهد کرد.]
از آن جا که فرزندآوری یک نیاز درونی است و کمتر با توصیه، تشویق، اجبار یا تهدید امکان پذیر می شود، بهتر است به جای مطرح کردن و پرداختن به بحث جمعیت و تبلیغات در خصوص آن، به طور غیرمستقیم شرایط جامعه و پیامدهای کاهش جمعیت به اطلاع افراد رسانده شود. طرح بحث در خصوص آینده اقتصادی جامعه، وضعیت فرهنگی کشور در آینده نزدیک و تکرار آن، ضرورت این موضوع را برای افراد آشکار می کند.
در کنار ایجاد این ضرورت که به تغییر عمیق ذهنیت ها نیازمند است، ارائه مشوق ها و کمک به پدران و مادران جوان نیز راهگشا خواهد بود. افزایش مرخصی زایمان، تأمین امنیت شغلی، ایجاد فرصتی برای پدران در امر فرزندپروری، ارتقای کیفیت مهدهای کودک یا تشکیل شبکه های خویشاوندی برای نگهداری فرزندان مادران شاغل، ارائه بسته های تغذیه ای لازم برای حفظ سلامت مادر و کودک می تواند در این زمینه یاری دهنده باشد.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۵ ب.ظ

دیدگاه


− سه = 2