آژیر خطر خشکسالی در آذربایجان غربی به صدا در آمد

آژیر خطر خشکسالی در آذربایجان غربی به صدا در آمد

گروه گزارش: خشکسالی در پی کاهش نزولات آسمانی،افزایش دما و کاهش سطح آب بزرگترین مشکل زیست محیطی در آذربایجان_غربی است. طبق اعلام کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی،بارش نزولات آسمانی در آذربایجان غربی ۲۶/۷ درصد کاهش داشته است و همین امر موجب ایجاد طوفان های شن و نمک در استان شده است. کاهش نزولات جوی طی سالیان گذشته و در کنار آن مصرف بی رویه ذخایر آبی بروز خشکسالی،در این استان را رقم زده است.یکی از دلایل خشکسالی در استان مدیریت نکردن مصرف آب و برداشت بی‌رویه از آب های زیر زمینی است که منجر به تخلیه آب_های زیر زمینی در استان شده و همین امر موجب نشست سالانه ۱۰ سانتی متر از خاک استان شده است.
کاهش ۵۶ سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه
فرهاد سرخوش مدیر دفتر امور استانهای ستاد احیای دریاچه ارومیه از کاهش ۵۶ سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در حال حاضر رهاسازی آب به سمت در یاچه ارومیه متوقف شده است. وی این دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه را کاهش بارندگی های اخیر و توقف رهاسازی آب از سد های به سمت دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت:دریاچه ارومیه ۵ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیارد و ۹۴۰ میلیون متر مکعب بود.
زنگ خطر کمبود آب در مهاباد
رضا جنین مدیر امور آب شهرستان مهاباد با بیان اینکه زنگ خطر کمبود آب در مهاباد به صدا در آمده است گفت: با کاهش نزولات آسمانی ذخیره برفی در ارتفاعات منطقه نزدیک به صفر است.وی افزود: هم اکنون ذخیره آب در پشت سد مهاباد ۱۵۹ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.
سهمیه آب کشاورزان مهاباد کاهش پیدا کرد
جعفر ایمانیان مدیر جهاد کشاورزی مهاباد از کاهش سهمیه آب کشاورزان این منطقه خبر داد و گفت:کاهش سهمیه آب خطری جدی برای محصولات کشاورزی در پی داشته و با طولانی شدن بازه آبدهی امکان خشکی و از بین رفتن محصول دور از انتظار نیست.ایمانیان با بیان اینکه در سالیان گذشته ۱۴۰ میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی از مخزن سد آب رهاسازی می شد اضافه کرد:هم اکنون این میزان به زیر ۹۰ میلیون متر مکعب رسیده و نوبت آب هی از ۸ مرتبه به ۴ مرتبه کاهش یافته است.
کاهش ۱۶ درصدی ذخایر آبی سدهای استان
مسعود طالبیان مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش ۱۶ درصدی ذخیره آب سد های استان خبر داد و گفت:کاهش ۲۲ درصدی بارش ها در فروردین و اردیبهشت ماه امسال باعث ذخیره آب مجموع سدهای استان شده و پیش بینی می شود تابستانی با تنش آبی پیش رو داشته باشیم.وی افزود در برنامه عملکردی دوماهه فصل بهار سال‌جاری شاهد کاهش ۷۲ درصدی آب ورودی به سدهای استان بودیم که پیش بینی می شود این رقم تا پایان تابستان به ۶۱ درصد برسدبه گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایلنا،وی افزود:با توجه به کاهش بارش ها در پاییز و زمستان گذشته ذخایر برفی استان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و همین موضوع موجب کاهش ۱۶ درصدی آب ذخیره شده در سدهای استان شده است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 4 =