آیین باداراک تبلور زندگی مسالمت آمیز ادیان و اقوام در آذربایجان

آیین باداراک تبلور زندگی مسالمت آمیز ادیان و اقوام در آذربایجان

گروه گزارش:مسیحیان حاضر در مراسم جهانی قره کلیسا در چالدران آذربایجان غربی برگزاری منظم مراسم جهانی و مذهبی قره کلیسا را تبلور، زندگی مسالمت آمیز اقوام ایرانی در کنار یکدیگر، رعایت حقوق اقلیتهای دینی رعایت حقوق شهروندان مسیحی و برقراری امنیت داخلی در ایران می دانند.
آذربایجان غربی استانی با تمدن هفت هزار ساله است که در قرنهای گذشته مهد زندگی پیروان ادیان و مذاهب مختلف بوده و همزیستی ادیان و اقوام و تعامل آنها با یکدیگر به عنوان نقطه قوت این منطقه از ایران زبانزد خاص و عام بوده است. این استان علاوه بر اینکه مهد ادیان بوده، پیروان آیین های مختلف خداپرستی از زرتشت و مسیحیت گرفته تا آخرین دین الهی یعنی اسلام در صلح و آرامش با یکدیگر و در کنار هم زندگی کرده اند. این نقطه قوت ایران اسلامی و آذربایجان غربی و این زندگی مسالمت آمیز امروزه از سوی برخی از معاندان نظام اسلامی و بدخواهان به گونه های غیر واقعی و غیر حقیقی به ابزاری برای تفرقه افکنی و ارائه چهره ای ستیزه جو و مناقشه طلب و در عین حال نقض کننده حقوق ادیان و اقوام مختلف تبدیل شده و چنین جلوه داده می شود که برخورد ایران با اقلیتها و پیروان سایر ادیان ناعادلانه و به دور از رعایت حقوق شهروندی آنهاست. اما امروز در منتهی الیه شمالغرب ایران اسلامی در حالی که کشورهای همسایه به شدت دچار درگیری های داخلی و خارجی و حتی شبه کودتا هستند، در ایران مسیحیان جهان در اجتماعی بیش از دو هزار نفری در کلیسای تادئوس مقدس دور هم گرد آمدند تا شصتمین آیین جهانی و مذهبی خود را به جا آورند.
ارامنه ایران و برخی کشورهای جهان حاضر در آیین باداراک در کلیسای تادئوس مقدس بر این باورند که ایران برخلاف ادعاهای کشورهای دیگر کشوری امن و بوده و همواره به حقوق ادیان و اقوام خود احترام قائل است. اسقف گریگور چیفت چیان خلیفه کل ارامنه آذربایجان در حاشیه مراسم مذهبی قره کلیسا گفت: از همه مقامات نظام و استاندار و فرماندار تشکر می کنیم که باعث شدند تا مسیحیان مراسم مذهبی خود را به نحوی مطلوب و آرام در این سه روز برگزار کنند و این مراسم در طول قرنها انجام شده و همواره آرزوی مسیحیت بوده است. وی با اشاره به ادعای دروغین برخی از رسانه ها و سرکرده_های بیگانگان درباره تضییع حقوق اقلیتها در ایران اظهار کرد: ما خودمان را اقلیت این کشور نمی دانیم و ما بخشی از جامعه ایران هستیم و تبلیغاتی که متاسفانه در غرب و کشورهای دیگر انجام می شود تا حدی که توان و حضور داریم در صدد رفع آن و مقابله هستیم. وی اضافه کرد: در مراسم مذهبی قره کلیسا همه شاهد هستند که این مراسم آزادانه برگزار می_شود و این مصداقی بر احترام به حقوق شهروندی است. خلیفه کل ارامنه آذربایجان بیان کرد: ما حق رای در این کشور و مشارکت در تعیین سرنوشت کشورمان را داریم و این سند محکمی است که نشان می دهد تبلیغات دشمن چیزی جز سیاه نمایی و برهم زدن آرامش حاکم بر کشور نیست. اسقف چیفت چیان اضافه کرد: امروز ایران قدرت بزرگ منطقه ای است که هر گونه حرکتها و سیاستهای این کشور تعیین کننده سرنوشت منطقه بوده و مغز متفکر منطقه خاورمیانه محسوب می شود. وی گفت: لبنان زادگاه من است و سالها در سوریه و لبنان بودم و اشراف بر مسایل کنونی منطقه دارم و می توانم به جرات بگویم نقش ایران در منطقه بسیار حساس و حیاتی است. چیفت چیان ادامه داد: امروز لبنان و حزب الله یا نیروهای مترقی لبنان در مقابل صهیونیستها ایستاده است و از فلسطین حمایت می کند و سوریه در مقابل تروریستها به خاطر استقلال خود مقاومت می کند و همه اینها در سایه حمایتهای بشر دوستانه ایران است. وی افزود: ایران سیاست های استقلال و آزادی خود را توانسته به دنیا صادر کند و این موضوع بزرگی است. اسقف چیفت چیان با بیان اینکه امروز مردم سوریه به دنبال هویت و ارزشهای انسانی است، گفت: این گمشده مردم کشور های منطقه است و آنچه که در متن حقوق بشر سازمان ملل نیز آمده این است که انسانها به ارزشهای انسانی دین و باورهای مذهبی شان برسند که جمهوری اسلامی در این زمینه به همه شهروندان خود کمک کرده تا به این خواسته برسند و این خود بسیار ارزشمند است. وی بیان کرد: نظام شرایطی بیشتر از انتظارات ما برای مسیحیان خلق کرده و این تعامل و هماهنگی بین اقوام و ادیان مختلف برقرار است و چیزی فراتر از این دیگر نمی تواند وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: این حسن همزیستی را آیت الله امام خمینی(ره) به وجود آوردند و رهبر معظم انقلاب آقای آیت الله خامنه ای نیز این راه را ادامه داده اند. چیفت چیان گفت: امروز مراسم مذهبی قره کلیسا مراسمی بسیار معنوی و بزرگ و در دنیا بی نظیر است و باید در زمره میراث معنوی ایران در دنیا ثبت شود. روبیک جانانه عضو شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان نیز اظهار کرد: فرهنگ تشیع و لطافت آن امروز موجب شده تا ناخود آگاه اقوام و ادیان مختلف در کنار یکدیگر جذب شده و زندگی کنند و یهودیان و مسیحیان و پیروان این ادیان مراسم مذهبی خود را به بهترین شکلی داشته باشند. وی اضافه کرد: امروز ما به این فکر می کنیم که در مقابل این همه خدماتی که نظام به ما ارائه می کند، ما چه می_توانیم برای قدردانی به این نظام بدهیم. جانانه بیان کرد: امروز در جهان غرب و اروپا سیستم وحشتناکی حاکم است، تبعیضات نژادی و دینی و بدرفتاریهایی که با پیروان سایر ادیان الهی انجام می شود و ما می بینیم و می شنویم، بر همه آشکار است. وی گفت: امنیت دوستی ایرانیان در خون و وجود مردم ایرانی موج می زند و این امنیتی که در ایران حاکم است حاصل علاقه مردم به کشور و پشتیبانی مردم از کشور و نظام است. عضو شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان افزود: اگر در کشوری ساده ترین مصداقهای امنیت و آرامش رعایت شود، مطمئنیم که آن را در ابعاد وسیع تر هم رعایت خواهد کرد.وی اظهار کرد: در ایران ما در نهایت آزادی و آرامش به انجام مراسم مذهبی خود می پردازیم و زندگی خود را در کنار پیروان سایر ادیان و اقوام ایرانی برگزار می کنیم و هیچ مشکلی نداریم. جانانه با اشاره به اقدامات تروریستی در غرب و اروپا اضافه کرد: هر آنچه که غرب امروز حقوق بشر می نامد، بر حسب معیارها و نظرات خود آنها تدوین شده و این کشورها امروز باد کاشته و طوفان درو کرده اند و هر چه بر سر آنها می آید، نتیجه اعمال خودشان است. وی بیان کرد: ما فرهنگ خود را داریم و هویت ایرانی با غربی بسیار متفاوت است و این امنیت داخلی کشور و احترام به پیروان ادیان در هیچ جای دنیا یافتنی نیست. جانانه گفت: ایران بهشت برین ماست و هرگز کشوری امن تر از این کشور را نمی توانم برای خود و هم کیشانم متصور باشم. کارن سرکیسیان از ارامنه تبریز نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بزرگترین مصداق تعامل ادیان و اقوام در ایران زندگی کردن ایرانیان در کنار یکدیگر در طول قرنها بوده است. وی افزود: همه ساله مراسم قره کلیسا در چالدران با شکوهتر برگزار می شود و زائرین ارامنه از حسن نیت جمهوری اسلامی در این زمینه و نسبت به ارامنه لذت می برند و رضایت دارند.
کارن بیان کرد: به عنوان شهروند ایرانی از طرف همه مسیحیان و ارامنه از رهبر معظم انقلاب و مسئولان که با ایجاد امنیت زمینه انجام فعالیتهای مذهبی را در منتهی الیه شمالغرب کشور برای ارامنه جهان فراهم کرده اند سپاسگذار هستیم. وی اظهار کرد: این مراسم باید الگویی برای کشورهای جهان باشد که ما در یک کشور اسلامی آزادانه مراسم مذهبی خود را اجرا می کنیم و حتی موسیقی اجرا کرده و سه شبانه روز را در نهایت امنیت در یک دشت سپری می_کنیم. کارن گفت: اینکه ایران امروز به الگویی در برقراری صلح و آرامش در جهان بدل شده افتخاری برای ماست. آناهیت هاکوپیان رئیس انجمن دانشگاه دانش آموختگان ارامنه تبریز نیز در این باره اظهار کرد: مراسمی که در این نقطه از یک کشور اسلامی برای زائران مسیحی برگزار می شود، مراسمی بی نظیر بوده و امکاناتی فراتر از انتظار و توقع زائران به آنها داده شده است. وی بیان کرد: ارامنه و آشوریان امروز اختیاراتی فراتر از حد تصور داشته و کاملا در آسایش مشغول انجام مراسم مذهبی خود هستند و هر چه از این اختیارات و احترام نظام به اقلیت ها گفته شود کم گفته شده است. هلنی و اورستیس شهروندان یونانی شرکت کننده در مراسم جهانی قره کلیسا نیز اظهار کردند: سالها بود که مشتاق حضور در این مراسم مذهبی بودیم و شنیده بودیم که مراسمی بسیار معنوی و عالی در این مکان برگزار می شود. اورستیس گفت: ما دوستان ایرانی بسیاری در خارج از ایران داریم و تعریف فرهنگ ایرانی و زیبایی های آن و امنیت حاکم بر ایران توسط آنها باعث شد تا ما امسال برای حضو ر در این کشور مشتاق تر شویم. وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی کشورهای اطراف ایران، امنیت ایران در سطحی فراتر از تصور ماست و احترام به اقلیتهای دینی نیز در سطح مثال زدنی و عالی در این نقطه از ایران وجود دارد. هلنی نیز در باره رعایت حقوق شهروندی در ایران بیان کرد: امروز ما به عینه دیدیم که حقوق شهروندان در این کشور رعایت می شود و ارامنه و مسیحیان کاملا آزادانه به انجام مراسم مذهبی خود و حتی تحصیل در مدارس در کنار سایر پیروان ادیان می_پردازند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، وی اضافه کرد: چیزی که برای ما جالب بود، این بود که مسلمانان اطراف کلیسای تادئوس مقدس با روی خوش از ما استقبال کردند و محل زندگی خود را در اختیار ما قرار دادند تا ما با آرامش به اجرای آیینهای مذهبی خود بپردازیم.
هلنی گفت: بی احترامی به مسیحیان در ایران واقعیت نداشته و امروز ایران را کشوری بسیار با فرهنگ و توام با امنیت دیدیم که شهروندان آن از هر دین و آیینی به احترام آیین مسیحیت از ما استقبال و میهمان نوازی کردند. مجموعه تاریخی قره کلیسا نام قدیمی ترین کلیسای جهان مسیحیت را با خود یدک می کشد و از پربازدیدترین مکانهای تاریخی استان آذربایجان_غربی به شمار می رود. این کلیسا در ۱۷ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر مزار تاتائوس یا تادئوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده و به دلیل معماری بی نظیرش در تیر ماه سال ۸۷ به عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا در فهرست آثار تاریخی جهان قرار گرفت و ثبت جهانی شد. قره در زبان آذری به معنای سیاه است و به این دلیل روی کلیسا نامگذاری شده که در گذشته در بنای این کلیسا از سنگ های سیاه استفاده شده بود، اما بعد از بازسازی این بنا، سنگ های سفید جایگزین سنگ های قدیمی شد. مجموعه ثبت شده قره کلیسا، شامل به همراه کلیسای سنت استپانوس و زور زور به ثبت جهانی رسیده که برای دیدن آن باید به هفت کیلومتری جاده چالدران – قره ضیاءالدین سفر کنید و این بنا را در دامنه کوه و روی تپه ماهور ببینید. هر ساله در تیر ماه طبق یک سنت قدیمی هزاران زائر ارمنی از کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی برای انجام مناسک مذهبی سه روزه باداراک در این محل جمع می شوند. همه ساله اواخر تیرماه ارمنی ها برای زیارت قره کلیسا به این محل می آیند که به همراه آنها تعدادی از سفرای کشورهای مسیحی کشیشان مسیحی در ایران و خارج از ایران و نیز گردشگران خارجی نیز در این مراسم شرکت می_کنند. مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا بین سه تا پنج روز ادامه می یابد که در این مدت مسیحیان ضمن انجام دعا، نیایش و برگزاری آیین عشای ربانی، کودکان خود را در این محل غسل تعمید می دهند. شهرستان چالدران در ۲۲۰ کیلومتری شمال ارومیه، مرکز آذربایجان غربی واقع شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 17