رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دراروميه :

آیندگان در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه از ما سوال خواهند کرد

آیندگان در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه از  ما سوال خواهند کرد

گروه خبر:معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نشانه بی توجهی در سال های متمادی به موضوع محیط زیست است گفت: دریاچه ارومیه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضعیت و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.
به گزارش آرازآذربایجان، معصومه ابتکاردرجلسه شورای اداری استانداری آذربایجان غربی ، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را در قالب محیط زیست بیان کردند و فرمودند که موضوع محیط زیست یک مسئله فرابخشی و کلان است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که در کشاورزی ایران به وجود آمده‌است سبب شده‌است که کشاورزی ایران در وضعیت بحرانی قرار بگیرد.
وی بیشترین آسیب به وجود آمده در بخش کشاورزی را مربوط به مراتع کشور عنوان کرد و افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم موضوع اقتصاد سبز در این دولت لحاظ شد که این اقتصاد نیازمند همکاری تمام آحاد جامعه است.
ابتکار خاطرنشان کرد: اهمیت اقتصاد سبز به گونه‌ای است که اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه انجام ندهیم به قیمت تخریب دریاچه ارومیه تمام می‌شود.
وی به ارزش پارک ملی دریاچه ارومیه در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ارزش پارک ملی دریاچه ارومیه در سطح جهانی بوده و به عنوان یک سرمایه جهانی شناخته شده‌است.
معاون رئیس جمهور، پارک ملی دریاچه ارومیه را متعلق به تمام بشریت عنوان کرد و ادامه داد: پارک ملی دریاچه ارومیه یک رسالت ملی بوده و دولت یازدهم به این موضوع اهتمام جدی دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه اگر رشد اقتصادی پایدار و سبز در سطح ملی را در پیش بگیریم و در این راستا مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم و الگوی مصرف آب را در بخش‌های مختلف تغییر دهیم می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی سبز در کشور باشیم.
ابتکار، مهم‌ترین مسئله در وضعیت کنونی در کشور را، تغییر الگوی مصرف آب عنوان کرد و افزود: رویکردهای مهمی در برنامه‌های دولت تدبیر و امید در این راستا گنجانده شده‌است.
وی هشدار داد: باید توجه داشته‌باشیم که فعالیت‌هایی که در جهت صنعتی، معدنی و کشاورزی در کشور رخ می‌دهد، اگر در راستای تخریب محیط زیست باشد هیچ نوع مزیتی و منافع اقتصادی و اجتماعی برای کشور نخواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یادآوری و تاکید بر این نکته بسیار مهم است که ظرفیت زیست محیطی جهان محدود بوده و در حال حاضر ما شاهد این موضوع هستیم که محیط زیست ایران بالاتر از حد ظرفیت، مورد بهره‌برداری و تخریب قرار گرفته‌است.
وی خشکی دریاچه ارومیه را به عنوان زنگ خطری برای محیط زیست عنوان کرد و ادامه داد: دریاچه ارومیه در طول سال‌ها مقاومت کرده و در حالت مرگ بوده و اگر اقدامات دولت یازدهم صورت‌نمی‌گرفت تاکنون به طور کامل تخریب شده‌بود.ابتکار تنها راهکار نجات محیط زیست کشور را ایجاد اقتصاد سبز در کشور دانست و گفت: یکی از راه‌های ایجاد توسعه پایدار، ایجاد انقلاب کشاورزی است.
* ظرفیت علمی و دانشگاهی استان جهت احیای دریاچه استفاده شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بر ضرورت استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی استان در جهت احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی با اشاره به سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهارداشت: هم اکنون گام های اساسی برای احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و برای ادامه روند از ظرفیت های دانشگاهی و علمی باید استفاده شود.
وی همچنین بر لزوم توجه بیش از پیش به مباحث معنوی از جمله دعا تاکید کرد و افزود: غیر از مباحث مدیریتی در مساله احیای دریاچه ارومیه، نباید از مسائل معنوی مانند دعا برای نزول باران غافل شد، چرا که به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم، دعا کردن در نزول باران و رفع خشکسالی مؤثر است.
امام جمعه ارومیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت توجه به نماز و قرآن در محیط اداری، نیکی به پدر و مادر، رسیدگی به ایتام و نیازمندان، نیکو سخن گفتن با مردم و پرداخت زکات را مورد تاکید و سفارش قرار داد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات دولت دولت یازدهم در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر امروز اقدامات دولت نبود وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه از وضعیت امروز هم وخیم تر می شد.
نادر صفرزاده با تایید تاکیدات امام جمعه ارومیه مبنی بر استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی در زمینه کمک به احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: دانشجویان، محققین و اساتید علمی برجسته ای در آذربایجان غربی وجود دارند که انتظار می‌رود سازمان محیط زیست کشور، از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های زیست محیطی و همچنین پیشبرد هر چه بهتر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه بهره بگیرد.
*مردم استان اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک نموده¬اند
استاندار آذربایجان غربی در دهمین جلسه شورای اداری استان: مردم استان اهمیت موضوع احیای دریاچه را کاملا درک نموده و در راستای اجرای برنامه های احیا، همکاری بسیار خوبی دارند.مهندس سعادت در دهمین جلسه شورای اداری استان که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سالن شهید عطایی استانداری ترتیب یافت، اظهار داشت: در دوسال گذشته و از زمان استقرار دولت تدبیر و امید در استان بسیاری از موضوعات اساسی، چالش ها، موانع توسعه و تنگناهای استان در حوزه های مختلف را شناسایی و در خصوص راهکارهای رفع آنها با مدیران و صاحبنظران، جلسات همفکری و هم اندیشی برگزار و نسبت به مرتفع کردن این مشکلات اقدامات اساسی انجام داده ایم.
وی افزود: از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تا نیمه اول سال ۱۳۹۴ حدود ۱۸۹۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۴۰۰۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان اتمام و به بهره برداری رسانده ایم.
سعادت ادامه داد: امروز دولت تدبیر و امید و مجموعه مدیریتی و مسئولان استانی که از تمامی جریانات و نیروهای توانمند استان انتخاب شده اند، با یک انسجام و یکپارچگی، در جهت جبران فرصت های از دست رفته تلاش می کنند و امیدواریم با حمایت و توجه مسئولان ارشد کشور و دولت، بتوانیم اهداف مورد نظر را در بحث توسعه و رونق اقتصادی در استان تحقق بخشیم.
استاندار آذربایجان غربی، به بخشی از مشکلات پیش روی دولت یازدهم از جمله بحث رکود تورمی هم اشاره و خاطرنشان کرد: تمامی تلاش دولت با وجود تمام مشکلات اقتصادی این است که با استفاده از توانمندی های موجود، در راستای رفع مشکلات، ایجاد رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم حرکت کند که این سیاست ها در استان آذربایجان غربی نیز بصورت جدی در حال پیگیری و اجراست.سعادت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر بررسی علل و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کوتاهترین زمان افزود: رفع موانع تولید و حل مشکلات واحد های تولیدی و ایجاد اشتغال از مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید می_باشد که در این خصوص به صورت جدی برای حل مشکلات واحد های تولیدی قدم برداشتیم و در فاز نخست توانستیم۵۰۰ واحد تولیدی استان را که راکد بود به چرخه تولید بازگردانیم.استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه واحدهایی که نقش اساسی دارند و با خروج از رکود آنها برای تعداد زیادی از افراد زمینه اشتغال فراهم می شود، در اولویت هستند، افزود: به رغم مشکلات موجود با خروج طرح های مشکل دار از رکود و تامین بخشی از سرمایه در گردش این واحد ها می توان فرصت اشتغال برای جوانان استان فراهم کرد.سعادت با تاکید بر این که انتخابات سالجاری را با هر اختلاف نظر و سلیقه برای توسعه و آبادانی کشورمان جدی بگیریم گفت: برای ما بعنوان مجریان انتخابات، آنچه که اولویت دارد اجرای دقیق قوانین است لذا گروه سیاسی مخالف و موافق برای ما مفهومی ندارد و از همه گروهها و افراد که در چهارچوب قوانین وارد صحنه انتخابات می شوند استقبال می‌کنیم تا شاهد حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سالجاری باشیم.
* طرح کاهش آلودگی هوا در ارومیه اجرا شود
وی گفت: در سه سال اخیر متاسفانه آلاینده ها در ارومیه افزایش قابل توجهی داشته است. علیرضا رادفر با بیان اینکه با توجه به آلودگی شهر ارومیه لازم است که طرح کاهش آلودگی هوا در ارومیه اجرا شود افزود: توجه به کارکرد های سازمان های مردم نهاد توجه به فعالیت این نهادها می تواند در راستای کاهش آلودگی هوا موثر باشد.وی با بیان اینکه اینک ۲۴۳ سمن در آذربایجان‌غربی فعالیت می‌کنند افزود: این تعداد در قالب ۴۰ مؤسسه خیریه، ۴۷ موسسه اجتماعی ۳۵ مؤسسه فرهنگی، ۳۱ مؤسسه علمی، ۱۰ مؤسسه مؤسسه امور بهداشتی و درمانی، ۱۴ مؤسسه مذهبی، شش مؤسسه توسعه پایدار، شش مؤسسه مذهبی و چهار مؤسسه بشر دوستانه فعالیت می‌کنند.معاون دانشگاه صنعتی شریف نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال ۳۰ درصد اعتبارات احیای دریاچه ارومیه محقق شده است افزود: در حال حاضر با وجود بارندگی های مناسب به صورت میانگین ۲۷ سانتی متر از تراز دریاچه ارومیه کاسته شده و ظرف ۲۰ سال اخیر نیز ۸ متر از تراز آن کم شده است.مسعود تجریشی با بیان اینکه به صورت میانگین هر سال ۴۰سانتی متر از تراز دریاچه ارومیه از بین رفته است افزود: دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید به امور اجرایی و دستگاه‌های نظارتی به عنوان پایگاهی که بتواند پایش و نظارت انجام دهد بنگرند.مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان_غربی همچنین در این جلسه گفت: از دانشگاه‌ و ظرفیت های علمی کشور و استان می‌خواهیم ارتباط و تعامل خود را با این اداره کل تقویت کرده و تعاملی منسجم با بخش محیط زیست ایجاد کند..

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


8 + = دوازده