نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:

آینده کشاورزی آذربایجان غربی امیدوارکننده نیست

آینده کشاورزی آذربایجان غربی امیدوارکننده نیست

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: آینده کشاورزی استان با وجود اینکه رتبه نخست را در تولید بیشتر محصولات کشاورزی دارد اما امیدوارکننده نیست.
سیدهادی بهادری ، با ابراز تاسف از اینکه هم اکنون سیستم کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان به شکل سنتی انجام می‌شود اظهار کرد: در این رابطه در دنیا، کشاورز پیش از برداشت محصول خویش به بازار آن فکر می‌کند اما متاسفانه در استان، هر کس براساس سلیقه خویش محصولی را به عمل آورده و چون در این زمینه برنامه‌ریزی چندانی وجود ندارد، در پایان هم خود متضرر شده و هم سودی از نظر اقتصادی به کشاورز نمی‌رسد.
وی تصریح کرد: به ویژه در موضوع آب نیز ضرر مضاعف به بخش کشاورزی وارد شده و کشت محصولاتی مثل هندوانه، چغندرقند و سیب با وجود زحمات فراوانی که برای تولید آن کشیده می‌شود، نه تنها منفعتی برای منطقه ندارد بلکه برخی محصولات از سال گذشته مانده و به فروش نرسیده‌اند و علاوه بر آن، ضمن اینکه از قیمت چندانی برخوردار نیستند، میزان آبرری بالایی نیز دارند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین تا زمانی که سیستم کشاورزی به شکل سنتی انجام می‌شود، همچنان با این مشکل مواجه بوده و برای رفع این مشکل نیز همت جدی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مردم لازم است.
وی با ابراز تاسف از اینکه با این وضعیت، آینده کشاورزی استان با وجود اینکه رتبه نخست را در تولید بیشتر محصولات کشاورزی دارد اما امیدوارکننده نیست افزود: متاسفانه در این زمینه برنامه خاصی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مردمی وجود نداشته و از سوی دیگر وزارت نیرو نیز در این مورد به درستی عمل نمی‌کند چون باید آب را به شکل حجمی تحویل کشاورز داده تا یک زارع بداند که با این آب چه کاری باید انجام دهد.
بهادری با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ هزار حلقه چاه‌ غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد اظهار کرد: علاوه بر آن مردم نیز فشار وارد می‌کنند که آب سدها باز نشود و در این رابطه، سدها از یک جهت پرآب هستند و از یک سو دریاچه ارومیه آبی وجود ندارد و این معضلی است که متاسفانه در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان به مسائل به شکل سیاسی نگریسته و بیشتر پیگیر آرای خود هستند تا مسائل اساسی مردم، اظهار کرد: هم اینک متاسفانه سه تن از نمایندگان مجلس استان پیگیر احداث و توسعه سد بوده و به جای اینکه به احیای دریاچه ارومیه فکر کنند، بیشتر پیگیر اتمام سدهای ناقص و مسائل مربوط به پیمانکاران هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین در این صورت به دریاچه ارومیه هیچ آبی نخواهد رسید و تا زمانی که این تفکرات سنتی وجود دارد نمی‌توان کاری از پیش برد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن متاسفانه نمایندگان نیز از مردم تاثیر گرفته و به خاطر رای مردمی، برخی سخنان را بر زبان جاری می‌کنند و بنابراین تا زمانی که رفتارهای عوام فریبانه برخی نمایندگان وجود دارد، وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.
بهادری اظهار کرد: هم اکنون وزارت خانه نیز گوش به نظر نمایندگان مجلس دارد در حالی که باید مستقل عمل کرده و نمایندگان را تحریک نکند چون به ضرر مردم تمام می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران و چغندرکاران استان هستیم تصریح کرد: باید به جای کاشت چغندرقند، یک محصول کم آب‌بر مثل زعفران در استان کاشته شده و علاوه بر آن می‌توان گیاهان دارویی مثل کلزا و نیز بادام و پسته که میزان مصرف کمی دارند کاشت کرد اما همتی در این راستا وجود ندارد تا این موارد را به مردم معرفی کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس ، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بی‌شک اعتبارات احیای دریاچه ارومیه می‌تواند به درستی هدایت شود یعنی مردم را تشویق به کاشت محصولاتی با آب‌بری پایین کنند در حالی که این کار انجام نشده و از سوی دیگر حوزه کشاورزی و مصرف آب در کشور به صورت تخصصی دنبال نمی‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 3