آیا کاروان تدبیر و امید مسیر توسعه آذربایجان را هموار می کند

آیا کاروان تدبیر و امید مسیر توسعه آذربایجان  را هموار می کند

گروه اقتصادی: اختصاص ۳۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار به استان آذربایجان غربی در قالب سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به این خطه، امیدواری برای قرار گرفتن این استان در مسیر توسعه و پیشرفت را دوچندان کرده است.
این استان در جریان بیست و هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید روزهای دهم و یازدهم خرداد ماه جاری میزبان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و اعضای دولت بود.
بهره برداری از ۳۶۹ پروژه و اختصاص ۳۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات به آذربایجان غربی در این سفر، سرعت گرفتن برنامه های توسعه این استان و قرار گرفتن در مسیر احیای اقتصادی آذربایجان غربی همراه با احیای دریاچه ارومیه را نوید می دهد.
هتل پنج ستاره در ارومیه با سرمایه گذاری یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و مجتمع پتروشیمی مهاباد با ۱۲ هزار میلیارد ریال و ۲۶۸ پروژه کشاورزی با ۳۴۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری از جمله عمده ترین طرح هایی بود که در جریان این سفر به دست رئیس جمهوری بهره برداری شد.
این استان به واسطه دارا بودن نیروی انسانی مستعد و کارآفرین، موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در جوار کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان می تواند سهم بیشتری در تحقق اهداف توسعه کشور به ویژه در دوران پسابرجام داشته باشد.
رئیس‌ جمهوری در جریان این سفر در جمع علما و نخبگان استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مردم این استان همواره در حراست و حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و قهرمانانه عمل کرده اند، گفت: همزیستی و وحدت و انسجام بسیار خوبی میان مردم آذربایجان غربی وجود دارد و این همزیستی نشان می‌دهد که ما همه از یک ریشه و ایران عزیز هستیم و این سرزمین به همه ما تعلق دارد.روحانی با اشاره به اینکه علما و چهره‌های برجسته علمی، از این استان خدمات ارزنده‌ای را به کشور و جهان ارائه کرده‌اند، افزود: در دوران دفاع مقدس، بزرگان، سرداران و شهدای عالی‌مقامی همچون باکری ها، خرازی ها و همت_ها از این سرزمین بپا خاستند و درخشیدند و از ایران دفاع کردند و مردم قدردان ایثارگران هستند.
رئیس جمهوری در سخنرانی عمومی خود در ورزشگاه تختی ارومیه هم با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به عنوان پایانه اصلی صادرات محصولات کشورمان به کشورهای منطقه محسوب می شود، گفت: دولت متعهد است روابط مرزی استان با کشورهای همسایه را از طریق از مبادی گمرکی سرو، تمرچین و بازرگان توسعه دهد.
وی با اعلام اینکه یکهزار میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد برای توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص می یابد، اظهار کرد: این استان ظرفیت های مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی دارد. وی همچنین از اختصاص پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای طرح های کشاورزی استان در سال های ۹۵ و ۹۶ خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها برای ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است و میزان تولیدات استان نیز ۲۰۰ تن افزایش می یابد.
روحانی همچنین اعلام کرد: تا پایان سال جاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان_غربی به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شود.
وی همچنین در جمع علما و نخبگان استان آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌ریزی های دولت برای توسعه بیش از پیش استان گفت: دولت ۴۹ طرح و پروژه با اعتبار ۹ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال برای استان آذربایجان غربی در این سفر در نظر گرفته که تمامی آنها امسال و سال آینده اجرایی می شود.
موضوع اتصال ارومیه به راه آهن سراسری هم به عنوان یکی از خواسته های اصلی مردم استان وعده ای بود که از طرف رئیس جمهوری در این سفر داده شد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم اعلام کرد: علاوه بر اعتبارات ویژه سفر ریاست جمهوری، دولت با افزایش ۴۱ درصدی میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال جاری یکهزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص داده است. محمدباقر نوبخت همچنین از اختصاص ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان از محل اعتبارات ۲ درصد درآمد نفت و گاز خبر داد.نوبخت اعلام کرد: از محل اعتبارات توازن منطقه ای نیز برای رفع محرومیت و توازن بخشی این استان با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، سه هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار به استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است.
وی اختصاص این میزان اعتبار را نشانه توجه دولت به جبران عقب ماندگی های این استان عنوان کرد و افزود: امسال جایگاه استان با صرف این میزان اعتبار به شکل محسوسی ارتقا می یابد.
حمید چیت چیان وزیز نیرو هم در آئین افتتاح سد بابا احمد چالدران از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد ریال برای ۱۴ طرح سد سازی و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی در استان آذربایجان_غربی خبر داد.
علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام هم در پیرانشهر با بیان اینکه توجه به مرزنشینان و ارتقاء درآمد و سطح رفاه آنان دغدغه دولت است، اعلام کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سردشت و پیرانشهر در دستور کار دولت است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا اختصاص اعتبار و تسهیلات قابل توجه برای استان آذربایجان غربی و تاکید رییس جمهوری بر حفظ حقوق شهروندی همه ایرانیان، بذر امیدی بود که در سفر استانی هیات دولت در دل مردم این خطه از مرز و بوم کشورمان کاشته شد که در صورت همراهی بخش خصوصی می_تواند نویدبخش شکوفایی و رونق اقتصادی این استان مرزی باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 1