آیا قبول نشدن در کنکور آخر دنیاست

آیا قبول نشدن در کنکور آخر دنیاست

گروه اجتماعی:نتایج کنکور ۹۴ اعلام شد اما درحالی که انتظار می‌رفت با اعلام نتایج کنکور اخبار مربوط به این حوزه کمتر شود، همچنان پس‌لرزه‌های این آزمون سراسری بزرگ خبرساز می‌شود. روز های گذشته خبری مبنی بر خودکشی یک دختر جوان به علت عدم موفقیت در کنکور روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. هرچند نمی‌توان یکسره انگشت اتهام را به سمت کنکور گرفت و عوامل متعددی می‌تواند در بروز چنین حوادثی دخیل باشد اما نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که برگزاری آزمون سراسری به شیوه فعلی استرس، اضطراب و برخی دیگر از مشکلات را برای کنکوری‌ها و خانواده آنها به دنبال دارد. مشاور عالی رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است، اظهار داشت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی اقدام کنند.
حسین توکلی افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده پاسخنامه آزمون سراسری سال ۹۴ برای داوطلبان با رتبه کشوری کم‌تر از ۷۵ هزار در هر یک از گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و با رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی برای اطلاع داوطلبان روی سایت سازمان سنجش قرارگرفت. با وجود اینکه مدتی است در رسانه‌های خبرهای مختلفی مبنی بر خالی بودن صندلی‌های دانشگاه، پذیرش همه شرکت‌کنندگان در آزمون کنکور و… به گوش می‌رسد اما معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بوکان با تایید خبر خودکشی یک دختر در این شهرستان گفت: بر اساس اطلاعات اولیه این فرد به دلیل عدم موفقیت در کنکور سراسری دست به خودکشی زده است. ایوب آذین‌پور با بیان اینکه این حادثه ظهر روز سه‌شنبه در یکی از مناطق بوکان اتفاق افتاده است، اظهار داشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت این مرحومه در کنکور سراسری و عدم موفقیت عامل خودکشی بوده اما ریشه اصلی حادثه در دست بررسی است. به گزارش مهر، او با بیان اینکه در چند روز آتی به دلیل برگزاری مراسم خاکسپاری و عزاداری و حرمت این فرد فوت شده امکان بررسی این حادثه وجود ندارد، افزود: بعد از بررسی دقیق و ریشه‌یابی اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود. آذین‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر خانواده این دختر عزادارهستند و براساس عرف پرداختن به این موضوع درست نیست، عنوان کرد: بعد از گذشت زمان مراسم عزاداری جزئیات این حادثه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود این فرد بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری خود را از طبقه سوم به پایین پرت کرده است. کنکور یک واژه سوئدی به معنای سد است. با اینکه سد کنکور در چند سال اخیر به نسبت گذشته کوتاه‌تر و قابل‌نفوذتر شده است اما باز هم عدم موفقیت و ناکامی در دسترسی به ایده‌آل‌های دانش‌آموزان وجود دارد. یک روانشناس درباره نحوه مقابله با ناکامی‌های ناشی از کنکور به آرمان می‌گوید: اینکه دانش‌آموزان در صورت عدم دستیابی به موفقیت احساس نارضایتی کنند کاملا طبیعی است و با گذشت زمان همگان می‌آموزند که در زندگی نمی‌توان به هر چه می‌خواهند برسند. امیرهوشنگ مهریار می‌افزاید: بنابراین می‌توان از ناکامی‌های زندگی آموخت و به این ترتیب دانش‌آموزان خود را برای ورود به زندگی بزرگسالان آماده می‌کنند.
او تاکید می‌کند: عدم موفقیت در کنکور برای افرادی که خانواده‌های آنها اصرار به موفقیت فرزندانشان دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: عدم موفقیت در دستیابی به هدف زمینه ناکامی‌ها از جمله افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. به گفته او در چنین شرایطی خانواده نقش مهمی در حمایت از افراد بازی می‌کنند؛ به این معنی که خانواده می‌تواند با حمایت از نوجوانان و با دلداری و امیدواری دادن به آنها کمک کند تا این شکست را بزرگ تلقی نکرده و فکر نکند که دنیا به آخر رسیده است. مهریار می‌افزاید: به عبارت دیگر کمک، همدلی، توجه خانواده و اطرافیان می‌تواند در گذر از این بحران برای نوجوانان ثمربخش باشد.
این روانشناس با بیان اینکه ناراحتی و سرخوردگی در میان افرادی که به نوعی در کنکور موفق نمی‌شوند طبیعی است، تاکید می‌کند: متاسفانه در برخی مواقع شاهد خودکشی نوجوانان به دلیل عدم موفقیت در کنکور هستیم که خوشبختانه تعداد این افراد اندک است. اغلب این افراد به دلیل اینکه خانواده اصرار بر موفقیت آنها در کنکور دارد این موضوع برایشان مهم جلوه می‌کند. به گفته این روانشناس اینکه چگونه بتوان با نارسایی‌های موجود مقابله کرد جای تامل دارد. بالطبع در افرادی که زمینه افسردگی وجود ندارد به نسبت راحت‌تر می‌توان این نارسایی‌ها را مدیریت کرد و داشتن پشتیبان می‌تواند به این افراد دلگرمی بدهد تا به این ترتیب بتوانند این بحران را سپری کنند. او درباره خودکشی دختر جوان به علت عدم موفقیت در آزمون کنکور می‌گوید: در واقع جمعیت اندکی هستند که در مواقع بحرانی در معرض خودکشی یا اقدامات افراطی قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی باید اطرافیان آنها کنار آنها باشند و در صورت بروز مشکل باید فرد در معرض آسیب به روانشناس مراجعه کند. تب کنکورهمچنان گرم است. چند سالی است حرف‌های ضد و نقیض در زمینه حذف کنکور ازسوی برخی مسئولان امر شنیده می‌شود اما همچنان کنکور به عنوان آزمونی سرنوشت‌ساز تعیین‌کننده مسیر زندگی نوجوانان است. یک کارشناس آموزش و پرورش در زمینه کم و کیف حذف کنکور به »آرمان« می‌گوید: کنکور برای سیستم آموزشی کشور به منبع پول‌ساز تبدیل شده است. مهدی بهلولی می‌افزاید: به دلیل منافع اقتصادی و سوددهی که کلاس‌های کنکور برای ذی‌نفعان دارد بالطبع مسئولان هم همچنان مبادرت به برگزاری کنکور می‌کنند تا به این ترتیب منافع اقتصادی این آزمون به خطر نیفتد. او تاکید می‌کند: هم‌اکنون شاهد خرج و مخارج هنگفت در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان در کلاس‌های کنکور هستیم که در واقع این خرج و مخارج نه تنها لازم نیست بلکه با توجه به شرایط پذیرش دانشگاه‌ها این مقدار حساسیت والدین قابل درک نیست. به گفته این کارشناس آموزش و پرورش اغلب والدین با تحت تاثیر قرار گرفتن از سوی اولیای مدرسه و تبلیغات در این زمینه مبادرت به ثبت‌نام فرزندانشان در این کلاس‌ها می‌کنند اما در اصل این اقدامات چندان ضرورتی ندارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 7