آیا جان دانش‌آموزان برای مسئولین ارزش دارد

آیا جان دانش‌آموزان برای مسئولین ارزش دارد

گروه اجتماعی: با وجود حوادث ناگوار بسیار ناشی از وسایل گرمایشی غیر استاندارد اما هنوز هم مدارس و دانش¬آموزان دست به گریبان این مشکل بوده و جان چندین هزار دانش آموز در خطر است.
۱۶ درصد کلاس‌های درس وسایل گرمایشی آذربایجان غربی وضعیت استاندارد ندارند و همچنان از بخاری‌های غیر استاندارد برای گرمایش در کلاس‌های درس استفاده می‌شوند.
با توجه به حوادثی که در سال‌های گذشته رخ داده، این نگرانی از وقوع دوباره آتش سوزی در مدارس و آسیب به دانش آموزان افزایش یافته است.
بارها شاهد خبرهای تلخی از آتش سوزی در مدارس و به خطر افتادن جان کودکان بسیاری بوده ایم.
تیترهایی نظیر: »مدرسه‌ای دچار آتش‌سوزی شد«، »آتش‌سوزی در مدرسه ابتدایی انقلاب اسلامی در روستای شین‌آباد« و چندین اتفاق تلخ دیگر، از‌ حوادثی هستند که کشور را متأثر کرد اما مسئولان سابق و فعلی را تکان نداد.
*خطر در کمین دانش آموزان مناطق محروم
فصل سرما برای دانش آموزان در مناطق محروم و دورافتاده فصلی با خاطره‌های خوب نیست؛ به‌ویژه اینکه مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی می گوید: »۶۷۲ مدرسه با تعداد ۳ هزار و ۳۹۵ کلاس از سیستم گرمایشی غیر استاندارد استفاده می کنند که این رقم ۱۶ درصد کل مدارس را شامل می شود.« این سخنان مهر تاییدی بر خطرات احتمالی است که در کمین دانش آموزان نشسته و هر لحظه ممکن است بار دیگر خبرهای ناگوار در فضای رسانه‌ای بپیچد.
نبود سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس به خصوص مدارس روستایی و کم برخوردار یعنی خود دانش آموزان هرروز با ورود به مدرسه به استقبال حوادث بروند و هر ساله مسئولین و سکانداران عرصه آموزش و پرورش خبر از حل و رفع این مشکل دهند در حالی که بیش از یک دهه است با این مشکل در حال دسته و پنجه نرم کردن باشیم.
حوادث این چنین تنها متوجه کسانی می شود که در مناطق دورافتاده و به دور از امکانات و عدالت شهری در حال تحصیل هستند که پدرانشان قدرت مالی برای تحصیل فرزندانشان در مدارس شهری را نداشته و این سهم تلخ را در کانکس ها یا مدارس روستایی رو به تخریب تجربه می کنند، به طوری که هرساله با آمدن زمستان و سرما، پنجره ها را عایق بندی می کنند تا سرمای کمتری متوجه دستان یخ زده آنان شود و چشم امیدشان بر درهای پوسیده باشد تا شاید مسئولان در جهت یاری رساندن به وضعیت آنان وارد شوند.
نمونه بارز در این خصوص که نه تنها آذربایجان غربی بلکه مردم کل کشور را از حال این بی گناهان متاثر کرد کودکان مظلوم »شین آباد پبرانشهر« بودند که در ۱۵ آذرماه ۹۱ از بخاری نفتی غیر استاندارد دچار حادثه شده و ۲۸ نفر از آنان را به کام مرگ کشاند یا شرایطی بدتر از مرگ برایشان رقم زد و نه تنها خانواده و اهالی روستا را بلکه مردم ایران را در شوک و تلخکامی فرو برد.
هنوز که هنوز هم این کودکان مظلوم از آن حادثه تلخ نجات نیافته و جراحات جانبی آن را با خود به یدک می کشند، نکته جالب توجه در این آتش سوزی و حادثه، این است که مسئولان آموزش و پرورش برخلاف ادعای آتشنشانان از سالم و استاندارد بودن بخاری نفتی خبر می دادند و بعد از گذشت مدت کوتاهی هم تمام این قضایا فراموش شده و کسی پیگیر آن نشد!
مسئولیت پذیری، توجه به اقشار مردم و کاهش مشکلات مردم، از اصولی است که باید مسوولان داشته باشند تا برای حل مشکلات کشور به ویژه در این بخش که با جان فرزندان ایران زمین در ارتباط است، اقدام کنند.
*تخصیص بودجه ای برای حل مشکلات نداریم
مدارس پایه های علم و آموزش هر کشور را تشکیل می دهند و همگان از هر پست و مقامی روزی در نیمکت های مدارس نشسته و مشغول به تحصیل شده اند اما اکنون همین مسئولان خبراز نبود اعتبارات برای بازسازی مدارس، مهد علم دانش می دهند!
قهرمان رحمانی که اکنون به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی مشغول خدمت است، در خصوص دلایل رسیدگی اندک به وضعیت مدارس غیرایمن استان، میزان اعتبار لازم برای حل مشکل سیستم گرمایشی مدارس آذربایجان غربی را هزار میلیارد ریال دانسته و تخصیص نیافتن اعتبار لازم در این زمینه را از مشکلات موجود برای مجهز کردن مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد عنوان می کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا ، گویا حوادث آتش سوزی و دیگر حادثه های مدرسه که در گذشته اتفاق افتاده، آنچنان که باید، درسی برای مسئولان امروز کشور نشده و آنان همچنان با بهانه کردن بودجه، از زیر مسئولیت این کار فرار می‌کنند و در زمان بروز حادثه، دایه مهربان‌تر از مادر شده و دنبال مقصر می‌گردند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۹:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


5 − = دو