آیا تکنولوژی دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می کند

آیا تکنولوژی دنیا را به جایی بهتر برای زندگی  تبدیل می کند

بابک جمالی
گروه تحلیل:آینده مانند فیلم¬های تخیلی شگفت انگیز است اما با یک تفاوت اساسی؛ به لطف پیشرفت فناوری به جای موجودات مهلک و مرگبار نوآوری¬هایی پا به دنیای ما می گذارند که دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می_کنند.
در اینجا نگاهی می اندازیم به فناوری¬هایی که در آینده نه چندان دور از دریچه تکنولوژی به جهان ما وارد می شوند و به کمک آنها زندگی راحت تری خواهیم داشت و از زندگی لذت بیشتری خواهیم برد.
زمانی که به آینده فکر می کنم بی اختیار فیلم »مه« را به یاد می آورم؛ فیلمی در ژانر علمی تخیلی و وحشت به کارگردانی فرانک دارابونت که براساس داستان »مه« اثر استیون کینگ در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است.
داستان فیلم بر این اساس است که آزمایش_هایی سبب باز شدن ارتباطی بین دنیای ما و جهانی موازی شده اند که نتیجه آن ورود یک مه غلیظ از آن دنیا به جهان ماست؛ البته این مه تنها ارمغان آن دنیا نیست! مجموعه ای از هیولاها و موجودات ترسناک هم راه خود را به دنیای ما باز می کنند که برای دو ساعت بیننده را پای تلویزیون میخکوب کنند.
آینده مانند این مه شگفت انگیز است اما با یک تفاوت اساسی؛ به لطف پیشرفت فناوری به جای موجودات مهلک و مرگبار فیلم »مه«، نوآوری هایی پا به دنیای ما می گذارند که دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می کنند. در اینجا نگاهی می اندازیم به فناوری هایی که در آینده نه چندان دور از دریچه تکنولوژی به جهان ما وارد می_شوند و به کمک آنها زندگی راحت تری خواهیم داشت و از زندگی لذت بیشتری خواهیم برد.
*قطارهایی با سرعت بالای ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت
از سفر تنفر دارید؟ تصور کنید مسافر قطاری باشید که با سرعت یک جت از درون تونل ها می_گذرد و شما را به مقصد می رساند. این ایده و آرزوی الون ماسک، مدیرعامل پیپل، تسلا و پروژه اسپیس ایکس است. قطارهای هایپرلوپ با کمک نوعی لوله های مجهز به سیستم خلاء و موتورهای فشار هوا حرکت می کنند. اگر روزی این قطارها کاربردی شوند، می توانند زمان سفر بین دو شهر را تا یک شانزدهم نسبت به زمان فعلی کاهش دهند.
*انرژی قهوه¬ای
صنعت قهوه در پایتخت بریتانیا هر سال بیش از ۲۰۰ هزار تن ضایعات و تفاله قهوه تولید می کند که ما را با این پرسش روبه رو می سازد: با این کوه تفاله قهوه چه کار می توان کرد؟ آرتور کی کارآفرین، ایده بزرگی برای شرکتش در ذهن دارد؛ تبدیل ۸۵ درصد این ضایعات به سوخت زیستی برای تولید انرژی و گرما.
با کمک صدا خاموش کردن آتش سوزی جنگل روزی فرا می رسد که آتش سوزی جنگل را می توان با کمک پهپادهایی که به جای مخازن آب، بلندگوهای بزرگ دارند، خاموش کرد. از آنجا که صدا در واقع مجموعه ای از امواج فشرده است می تواند برای ایجاد اختال در هوای اطراف یک آتش سوزی و قطع جریان اکسیژن و در نهایت خاموشی آتش استفاده شود. با به کار بردن فرکانس مناسب، آتش به سادگی خاموش می_شود. به تازگی پژوهش هایی در این زمینه در دانشگاه جرج میسون در ایالت ویرجینیای آمریکا انجام شده است. به نظر می رسد صداهای بم اثر بهتری از صداهای زیر داشته باشند.
*پهپادهای فضایی
ناسا طراحان علاقه مند به فضانوردی را برای طراحی نوعی پهپاد که بتواند در درون یک ایستگاه فضایی کار کند به چالش کشیده است. آرشنوبیی آ (ArachnoBeeA ) طرح برنده این چالش بود که با کمک دوربین ها و فناوری لیزر راه خود را در فضای محدود یک ایستگاه فضایی باز می کند.
*هوش مصنوعی
سر کرم پهن را قطع کنید، سر جدیدی رشد می_کند؛ از وسط آن را نصف کنید، تبدیل به دو کرم می شود؛ آن را تحت تاثیر تشعشعات قرار بدهید، خودش را ترمیم می کند. دانشمندان به دنبال یافتن راهی برای درک این مکانیسم ها هستند. برنامه هوش مصنوعی دانشگاه توفتس ماساچوست، با ۴۲ ساعت محاسبه الگوهای ژنی و سناریوهای بی شمار بیان آنها، چگونگی بازرشد و ترمیم کرم های پهن، مدل جامع این بازایی را ترسیم کرد. این تنها اشاره بسیار کوچک و مختصر به قابلیت های هوش مصنوعی است.
اگرچه پژوهش ها در مورد هوش مصنوعی ادامه دارد و برای سالیان آینده هم این روند پیگیری خواهد شد اما می توان با اطمینان گفت به مرور و قدم به قدم به ساخت یک کامپیوتر هوشمند همه کاره و مستقل از مدیریت انسانی نزدیک می_شویم.
*بالون فضایی
اگر بخواهید فضانوردی کنید، شاید ساده ترین و سریع ترین راه استفاده از بالون باشد. شرکت Enterprises View World قصد دارد به کمک بالون های هوای داغ، توریست ها را به ارتفاع ۳۲ کیلومتری از جو زمین و به الیه استراتوسفر بفرستد. از لحاظ تکنیکی، فضا به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح دریا گفته می شود اما با دور شدن از سطح زمین به اندازه ۳۲ کیومتر می توان انحنای کره خاکی را مشاهده کرد. این شرکت قصد دارد بلیت هایی برای مسافرت های محدود فضایی با بالون را برای امسال یا سال آینده با قیمت ۷۵ هزار یورو برای هر نفر عرضه کند.
*آنتی بیوتیک های جدید با آب دریا
آب دریا شور و تلخ است اما قورت دادن چند جرعه از آن در زمان موج سواری اجتناب ناپذیر است. در پروژه ای به نام بیچ بام Bums Beach پژوهشگران به دنبال یافتن ترکیبات کلیدی در سنتز آنتی بیوتیک های جدید به کمک مخاط دهانی موج سواران هستند. این مطالعه بر این ایده استوار است که در آب دریا ترکیباتی یافت می_شود که می تواند ویژگی های آنتی بیوتیکی داشته باشد. به این ترتیب می توان با باکتری های مقاوم به نسل های قبلی آنتی بیوتیک ها مبارزه کرد.
*روبات های دارای شخصیت
گوگل حقوق اختراع برای ابداع روبات های دارای شخصیت را برای خود به ثبت رسانده است. به این ترتیب در دهه های آینده می توان زمام امور را به روبات هایی سپرد که دارای شخصیت های منحصربه فرد و بر اساس سلیقه صاحب آنهاست. پس شاید بتوان به یکی از عزیزان درگذشته به شکل مصنوعی جان دوباره بخشید یا یک ستاره سینما یا موسیقی مورد علاقه را در خانه به خدمت گرفت.
*برچسب های هوشمند غذایی
تنها در انگلستان سالیانه ۳۰ تا ۵۰ درصد آنچه مردم از سوپرمارکت ها می خرند، دور ریخته میشود. یکی از راهنماهای خرید محصولات غذایی برچسب تاریخ مصرف و انقضای آنهاست که در بسیاری از موارد بر اساس سود تولیدکننده و عرضه کنندهها دستکاری می شوند. اخیرا نوعی برچسب هوشمند به نام( Mark Bump )برای افراد نابینا ابداع شده که بر اساس کیفیت محصول عرضه شده از صاف (تازه) به زبر (فاسد) تغییر می کند. به این ترتیب بسیار دقیق تر از برچسب_های چاپی روی محصولات می توان به تازه یا فاسد بودن خوراکی ها پی برد.
*کامیون های خودکار
ما تقریبا به ایده اتومبیل های بدون نیاز به راننده عادت کرده ایم بدون اینکه یکی از این خودروها را در خیابان دیده باشیم. واقعیت این است که احتمالا کامیون های بدون نیاز به راننده را بیشتر خواهیم دید، زیرا محاسبات این گونه پیش بینی می کنند؛ راندن و جابه جایی این ماشین ها نسبت به انواع متداول ارزان تر خواهد بود و سوخت مصرفی آنها هم کاهش قابل ملاحظه ای می یابد. کامپیوترها نیازی به استراحت ندارند، دچار خواب آلودگی نمی شوند، شام و ناهار نمی_خورند و راه های طولانی را سریع تر می_پیمایند.
شرکت های مرسدس بنز و پلوتون در حال حاضر مشغول پژوهش روی ساخت چنین کامیون هایی هستند و شرکت های حمل و نقل از این ایده بسیار استقبال کرده اند. البته یک نکته منفی در این میان وجود دارد و آن امکان بیکاری راننده ها است! اگرچه همواره نوعی سرپرست برای مدیریت عملکرد کامیون های بدون نیاز به راننده برای اطمینان از سالم رسیدن محموله ها نیاز است.
*برداشتن بدون درد خالکوبی ها
بسیاری از افراد، به ویژه جوانان، تصمیم به داشتن خالکوبی هایی می گیرند که پس از مدتی از وجود آنها پشیمان می شوند. به زودی راه های ساده، ارزان و البته بدون درد برای پاک کردن اشتباهات قبلی مهیا می شود. یکی از ایده ها که درحال حاضر پژوهش ها روی آن ادامه دارد شامل استفاده از قدرت دستگاه ایمنی است؛ به این ترتیب که با کمک داروهایی سلول های ماکروفاژ را مجبور می کنند جوهری را که در پروسه خالکوبی برای حفاظت از پوست به خود جذب کرده بودند دوباره آزاد کنند تا بتوان آنها را حذف و خالکوبی را محو کرد.
*خواب در پتری دیش
بیش از ۳۰ درصد مردم از داشتن خواب عمیق و طولانی محروم هستند. مطالعاتی در دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شد که ست های نورونی مسئول خواب را در آزمایشگاه شناسایی کرد و در محیط پتری دیش به صورت مصنوعی به خواب القایی فرو برد. مطالعاتی از این دست برای حل مشکلات خواب و بی خوابی بسیار مفید خواهد بود و احتمالا در آینده می توان خوابی آرام را برای همگان محقق کرد.
*پسوردهای اختصاصی
تیمی از پژوهشگران در دانشگاه بینگ همتون در شهر نیویورک امواج مغزی عده ای داوطلب را در زمان مطالعه بررسی کردند. مشخص شد الگوی امواج مغزی این افراد اختصاصی است و با خواندن کلمات مختلف الگوهایی متفاوت ایجاد می شود. در مرحله دوم با بررسی این امواج، فرد مورد نظر با دقت ۹۴ درصد حدس زده شد. به این ترتیب شاید روزی با کمک الگوی امواج مغزی بتوان به کلمات عبور دقیق و اختصاصی دست یافت.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


یک + 8 =