آیا بازارمسکن همراه با طبیعت ازرخوت خارج می شود

آیا بازارمسکن همراه با طبیعت ازرخوت خارج می شود

گروه اقتصادی: کارشناسان بازار مسکن معتقدند بازار مسکن در بهار سال آینده جهش قیمت قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد و روزهای آرامی را سپری می کند.
بازار مسکن در دو سال گذشته در رکود به سر برده و کاهش قابل توجه قیمت ها نیز نتوانسته آنچنان که باید تقاضا در بازار را افزایش دهد و بر همین اساس بازار مسکن با رکود به استقبال سال ۹۴ می رود. البته این در شرایطی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آمار خرید و فروش مسکن نسبت به سال‎های قبل را ملاک بهبود وضعیت بازار می‎داند و می‎گوید بازار در روند رونق و بهبود قرار گرفته است اما بازار مسکن در دوسال گذشته با رکود همراه بوده است.
اما بازار مسکن در حالی در زمستان در رکود به سر برد که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند قیمت مسکن به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و بهترین زمان برای خرید فرا رسیده است و با توجه به کاهش ساخت و ساز و افزایش هزینه های ساخت مسکن ممکن است قیمت مسکن از اواسط سال آینده افزایش یابد.در این شرایط اما پیش بینی های مختلفی درباره بازار مسکن در سال آینده مطرح می شود.بیت الله ستاریان عضو هیئت علمی دانشگاه و کار‌شناس مسکن در این رابطه گفته است وضعیت مسکن بیشتر منوط به شرایط ویژه اقتصادی دولت است. رکودی که الان حاصل شده ناشی از سیاست انقباضی‌ای است که دولت اتخاذ کرده و به این ترتیب اقتصاد را در رکود برده است تا آمار تورم خودش را نشان ندهد.به گفته ستاریان در رکود باقی ماندن بخش مسکن خطر بزرگی دارد. زیرا این رکود باعث شده تا میزان تولید در این بخش در دو سال گذشته به شدت کاهش یابد و به دنبال آن گریز و کوچ سرمایه از این بخش هم اتفاق بیافتد.این استاد دانشگاه توضیح داد: حجم ساختمان سازی در سالی که گذشت در مقایسه با سال‌های ۹۱ و ۹۲ به شدت نزولی شد و تولید کنندگان دیگر تمایلی به ساخت مسکن در کشور نداشتند.وی با تاکید بر آنکه ما امسال کمترین سرمایه گذاری را در بخش مسکن داشتیم ادامه داد: وقتی که سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج می‌شوند و آمار ساخت و ساز کاهش می‌یابد نیاز و تقاضای انباشته مسکن افزایش می‌یابد. این اتفاق عوارض خطرناکی برای سال‌های بعد مسکن دارد و فشار تقاضا را بسیار افزایش می‌دهد.به گفته ستاریان دولت نباید فکر کند که اگر در هنگام رکود، تولید مسکن کاهش یابد بازار از رکود خارج می‌شود و خرید و فروش افزایش یافته و بازار به رونق می‌رسد. زیرا در مقابل در بازار مسکن رونق همواره با افزایش قیمت همراه بوده است.
ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا اعطای وام به بخش مسکن می‌تواند رونق را به بازار بیاورد گفت: وام و تسهیلات یکی از بندهای یک برنامه مدون مالی در بخش مسکن هستند. باید در کنار آن منابع مالی لازم وجود داشته باشد، تسهیلات خارجی و سرمایه گذاری خارجی و دیگر موارد هم وجود داشته باشد.این کارشناس مسکن تصریح کرد: منابع بانکی ما چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهند که بخواهیم در سطح گسترده تسهیلاتی را به مردم اعطا کنیم. هر کدام از بانک‌های ما اگر بخواهند وارد چرخه ارائه تسهیلات به مردم بشوند ورشکسته خواهند شد.همچنین محمدرضا سرحدی کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: تولید مسکن و سرانه تولید مسکن در سال‌های اخیر آنچنان افزایش یافته که هر خانواده نیازمند مسکن حداقل می‎تواند ۱٫۵ واحد مسکونی را در اختیار داشته باشد.این کارشناس با اشاره به کند شدن روند تشکیل خانواده در میان جوانان نیز تصریح کرد: این نیز باعث خالی ماندن بسیاری از واحدهای مسکونی نوساز شده است.
به گفته وی، در حال حاضر بازار مسکن با تنوع ساخت و ساز و افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی همراه شده است؛ به گونه‎ای که پیش‌بینی می‎شود بازار رکودی مسکن تا دو سال آینده همین روال را داشته باشد و پس از آن با انفجار قیمتی همراه شود.
سرحدی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس اتحادیه املاک تهران مبنی بر اینکه بهار مسکن با بهار ۹۴ همراه می‎شود و اردیبشهت ماه اوج رونق معاملات مسکن خواهد بود، افزود: این که رئیس اتحادیه املاک تهران سال آینده را با رونق مسکن و اوج گیری معاملات مسکن همراه می‎داند ، بسیار خوب است و حتی آرزوی هر یک از ما است. اما آنچه در واقعیت است، این که نشانه‎های بازار نوید بهبود اوضاع را نمی‎دهد.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در دوسال اخیر بازار مسکن با رکود همراه بوده و این رکود تا دو سال دیگر هم ادامه دارد، افزود: آنچه مسلم است، این که با ادامه این روند، سال آینده شاهد رکود شدیدتری خواهیم بود.وی گفت:اینکه رئیس اتحادیه املاک از رونق بازار در سال آینده خبر داده، قطعا از یک سری مسایل سیاسی و خارجی خبر دارد، اما آنچه واضح به نظر می‌رسد آرام بودن بازار همانند امسال است، چرا که دلیلی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد.
به گفته‎ این کارشناس اقتصاد مسکن ، افزایش قیمت مسکن هیچ گاه به معنی رونق بازار نیست ، اما مردم همواره بر این باورند هنگامی که قیمت مسکن هفته به هفته افزایش دارد و بازار رشد پلکانی قیمت را پشت سر می‎گذارد، آن زمان رونق در بازار صورت گرفته است. به گزارش اقتصادی نیوز، سرحدی تاکید زکرد: در صورتی که قیمت‎ها برای سال آینده تعدیل شوند و روند کاهشی داشته باشند تا خریداران و فروشندگان قادر به خرید و فروش شوند، آن زمان رونق وارد بازار مسکن می‎شود.
وی افزود : در حال حاضر رکود بازار مسکن تا اندازه‌ای است که حتی سازندگان هم قادر به ادامه ساخت نیستند و برخی واحدهای مسکونی نیمه کاره رها شده‎اند و رکود نه تنها در بخش خرید و فروش بلکه دربخش ساخت و ساز هم رخنه کرده است.رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در ادامه با پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۴، گفته است: از آن جایی که ۱۸ روز اول فروردین بازار مسکن خاموش است و پروسه خرید و فروش هم از سه هفته تا سه ماه طول می‌کشد، پیش‌بینی بهار آرامی را در بازار مسکن داریم.
عقبایی با بیان اینکه “خوشبختانه در سال ۹۳ دولت برای کنترل تورم تلاش داشته است”، گفت: پیش بینی نمی‌کنیم که در بهار سال آینده حتی به اندازه تورم هم رشد قیمت داشته باشیم.
وی در مورد کاهش صدور پرونده‌های ساختمانی هم گفته است: ممکن است این موضوع دغدغه متقاضیان باشد اما با توجه به اینکه پروسه تولید مسکن بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است، بنابراین در کوتاه مدت، کاهش پروانه‌های ساختمانی تاثیری بر قیمت ندارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


9 + شش =