آیا اظهر من الشمس عدم عدالت آموزشی نیاز به اثبات دارد

آیا اظهر من الشمس عدم عدالت آموزشی نیاز به اثبات دارد

آزاده سهرابی
گروه گزارش : با تصویب اعمال تاثیر ۳۰ درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹، وضعیت قانون سنجش و پذیرش نسبت به سال ۹۸ تغییری نکرده است و محل اختلاف آموزش و پرورش و سازمان سنجش بر قوت خود باقی است.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت تاثیر سوابق ‏تحصیلی در کنکور سال ۹۹ به مهر گفت: همچنان در شورای سنجش و پذیرش همان تاثیر ۳۰ درصدی مثبت سوابق تحصیلی لحاظ شده ‏است.‏
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نظرش بر اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است اما در نهایت جمع بندی به سمت این تاثیر ۳۰ درصدی مثبت رفت و در این شرایط که تصمیم گرفته شده است، سخن گفتن درباره دلایل مخالفت شاید کار پرفایده ای نباشد.‏
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلایل مخالفان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور دلایلی چون عدم استاندارد برگزار شدن ‏امتحانات نهایی و مواردی از این دست بود بیان کرد: خبر دلایل آنها ماهیتی و آموزشی نبود و دلایل دیگری وجود داشت.
وی درباره این دلایل توضیحات بیشتری ارائه نکرد اما با توضیحات خسرو ساکی باید به این نتیجه رسید که همچنان در دوسویه آموزش و پرورش و سازمان سنجش که یکی خروجی ‏اش به کنکور می انجامد و دیگری ورودی هایش را از کنکور برمی دارد
زور طرف دوم بیشتر است و البته دلایل خود را برای ‏کنار نیامدن با دلایل آموزش و پرورشی ها دارد که معتقد هستند تنها اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور است که می ‏تواند به مرور به حذف کنکور بیانجامد. ‏
کنکور سراسری سال ۹۹ در روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه برگزار می شود و ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۶ تا ۲۴ بهمن ماه ۹۸ انجام می گیرد و تقریبا این اوصاف تغییری در وضعیت پذیرش در کنکور نسبت به سال گذشته صورت نگرفته است و بار ‏دیگر مانند سال ۹۸ و با مصوبه شورای سنجش و آموزش که حذف تاثیر قطعی و اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در ‏کنکور بود، آنچه مدنظر آموزش و پرورش بود بار دیگر به تعویق افتاد.
هر چند در هر صورت بارها اعلام شده است که ۸۵ ‏درصد کد رشته های دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می شود اما همچنان آنچه محل بحث در تمام این سال ها بوده ‏است رقابتی است که در کنکور برای تصاحب صندلی_های دانشگاه های برند در رشته_های برند و در همان ۱۵ درصد باقیمانده ‏ظرفیت صورت می گیرد. رقابتی که اگر نگوییم تمام دانش آموزان را وارد گردونه کنکور می کند، که اکثر دانش آموزان را ‏وسوسه رفتن سر جلسه کنکور می کند.
در این ?? درصد باقیمانده ظرفیت کنکور تاثیر مثبت سوابق تحصیلی عملا تاثیر سوابق ‏تحصیلی محسوب نمی شود.
هرچند نفس پیدایش قانون سنجش و پذیرش برای تغییر در فرایند کنکور در سال ۹۲ مصوب شد تا ‏تاثیر کنکور را در جریان آموزشی کشور کمرنگ کند که یکی از آنها همان آزاد کردن کد رشته محل ها از کنکور بود که در طی ‏این سال ها مشاهده می کنیم در میزان داوطلبان کنکور تغییر معناداری ایجاد نکرده است و دوم پذیرش دانشجو بر مبنای سوابق ‏تحصیلی یعنی نمرات امتحان نهایی بود که باید سال به سال این تاثیر در همان ۱۵ درصد ظرفیت باقیمانده رشد می کرد که عملا ‏چنتین اتفاقی نیافتاده است.
برای کنکور سال ۹۸ قرار بود سهم سوابق تحصیلی قطعی شود اما یکبار اعلام شد سهم سوابق تحصیلی ۳۰ درصد ‏قطعی باشد، بعد این عدد به ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت تغییر کرد تا در نهایت به ۳۰ درصد مثبت تبدیل شد.
ضمن آنکه ‏در قانون مصوبه سال ۹۲ گفته شده است که: سوابق تحصیلی نمرات دروس ۳ سال آخر دوره متوسطه که به صورت نهایی و ‏مطابق با استانداردهای شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود لحاظ شود اما شاید محل اختلاف اصلی برای عدم تبدیل ‏سوابق مثبت به قطعی یکی در همین نقطه باشد که شورای سنجش و پذیرش عملا می گوید استانداردهای ما در برگزاری ‏امتحانات نهایی لحاظ نمی شود و این نمرات قابلیت ملاک قرار گرفتن برای ورود به دانشگاه به دلایل متعدد از جمله استاندارد ‏نبودن امنیت نداشتن و… نمی تواند باشد.‏
در اصلاحیه قانون سنجش و پذیرش در سال ۹۵ نام تعدادی از دروس سه سال متوسطه و پیش دانشگاهی اعلام شد که مبنای ‏سوابق تحصیلی قرار بگیرد که با احتساب استقرار نظام جدید آموزشی و حذف پیش دانشگاهی می شود همان سه سال متوسطه ‏دوم. ‏
عبدالرسول عمادی رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش بارها در مصاحبه های خود در زمان حضورش در آموزش و ‏پرورش موضع آموزش و پرورش را اینگونه اعلام کرده بود که: روح قانون سنجش و پذیرش در اعمال تاثیر قطعی سوابق ‏تحصیلی همخوان است نه تاثیر مثبت.
برای همین هم در هیچ کجای قانون سنجش و پذیرش از تاثیر مثبت حرفی زده نشده مگر ‏یک مورد در اصلاحیه این قانون. ما تاثیر مثبت را تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نمی دانیم. تلاش ما همچنان این است برای ‏سال های بعد تاثیر قطعی در کنکور لحاظ شود.
چرا که هم تعریف سوابق تحصیلی در قانون مشخص است و هم چگونگی اعمال ‏و افزایش تاثیر آن مشخص شده است.
در این قانون هم مشکلی وجود ندارد اما از نظر ما برخی فشارهای جانبی باعث می شود ‏قانون اعمال نشود.‏وی در همان روزها درباره برخی ایراداتی که به اعمال تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی گرفته ‏می شود از جمله استاندارد نبودن امتحانات نهایی گفته بود: آنهایی که ادعا دارند امتحانات نهایی استاندارد نیست باید آن را ثابت ‏کنند. در تمام مراحل از طراحی سوال تا برگزاری و نمره دادن و فارغ التحصیلی فرایند استانداردی است. در تیرماه ۹۷ و مهر ۹۷ قانون تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رای آورد اما به دلیل فشارها مصوبه تغییر کرد.‏
اما به نظر می رسد ایرادات شورای سنجش و پذیریش همانی است که از آغاز بود. اعتماد نداشتن به رویه استاندارد برگزاری ‏امتحانات نهایی و پذیرش دانشجو بر اساس سوال های استاندارد خود؛ هر چند به صورت چند گزینه ای.‏
۲۹ مهر ماه همین امسال در دیدار صمیمانه‌ وزیر آموزش و پرورش با مدیران حوزه ستادی که در سالن اجتماعات ساختمان شهید ‏رجایی انجام شد، بهروز جعفری به نمایندگی از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، پذیرش قطعی سوابق تحصیلی در آزمون ‏سراسری ورود به دانشگاه‌ها راازجمله درخواست‌های سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی اعلام کرد.‏
اما در همان سال ۹۷ که در نهایت مبنای ۳۰ درصد تاثیر مثبت باقی ماند آموزش و پرورش تلاش های بسیاری برای تاثیر قطعی ‏گرفتن سهم سوابق از این شورا کرد اما در مرداد ،۹۷ و پس از تصمیم برای تاثیر ?? درصد قطعی تاثیر سوابق تحصیلی در ‏کنکور ۱۷۰ نماینده به وزیر علوم نامه ای نوشتند و درباره بازنگری در محاسبه نمره معدل در کنکور تاکید کردند و خواستار ‏بررسی مجدد و بازنگری این موضوع شدند.‏
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، اما در مجموع حرف مخالفان اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی همان چیزی است که وقتی رتبه های برتر کنکور اعلام شد نیز ‏اثرش مشهود بود.
اینکه سطح مدارس دولتی پایین است و عدالت آموزشی با اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی زیر سوال می ‏رود چرا که نمی توان با این کار عدالت را بر اساس نمره سوابق تحصیلی میان دانش‌آموزان مناطق محروم که در شاید حتی ‏روزها بگذرد و معلم نداشته باشند با مدارس سمپاد و شاهد که از اول شهریور کلاس برایشان گذاشته می شود، مقایسه کرد؛ اما ‏موضوع این است که در شرایط فعلی نیز همچنان با کنکور این عدالت برقرار نمی شود و دسترسی به مواد کمک آموزشی و ‏آمادگی برای کنکور به همان میزان از میان این گروه های دانش آموزی از عدالت به دور است؛ پس باید اول باید دنبال عدالت ‏آموزشی فارغ از مصوبه ها باشیم.‏
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۵ ب.ظ

دیدگاه


سه + = 11