آیا از خودتان سوال کرده‌اید که سنگ قبرتان را چه کسی خواهد ساخت؟

آیا از خودتان سوال کرده‌اید که سنگ قبرتان  را چه کسی خواهد ساخت؟

گروه اجتماعی: آیا تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید که سنگ قبرتان به دست کدام سنگ‌تراش ساخته خواهد شد؟ آیا تا به حال به منزل ابدی و جایگاه آن فکر کرده‌اید؟ بله کسانی هم هستند که قبر و سنگ قبر خویش را سفارش داده و گاه گاهی به آن سر می‌زنند.
در ابتدای خیابان باغ رضوان چند مغازه سنگ‌تراشی هست که برای قبر مرده‌ها سنگ نشانی تهیه کرده و نام مرده‌ها را بر سنگ می‌تراشند.
اکبر پور محسن یکی از صاحبان مغازه‌های سنگ‌تراشی است وی از سنگ تراشان باسابقه‌ای ست که از روی علاقه شدید به به این شغل روی آورده است.
او می‌گفت: تمامی اشعار روی سنگ‌قبرها را حفظ کرده و در موقع کار کردن با خود زمزمه می‌کند.گفت‌وگو با کسی که هر صبح با یاد قیامت مشغول به کار می‌شود خیلی جالب است
روزی چند سنگ قبر می‌تراشید؟
بستگی به مشتری دارد یعنی روزهایی هست که شاید پنج سنگ هم تراشیدیم و روزهایی هم هست که یک سنگ هم به زور سفارش گرفتیم.
تراشیدن یک سنگ چقدر زمان می بره؟
۵ تا ۶ ساعت و دستمزد یک سنگ هم چیزی حدود صد تا صد و پنجاه هزار تومان است.
از وی در مورد سنگ‌قبرها و قیمت آن‌ها سؤال کردیم؟
او جواب داد: امروزه مردن هم تشریفاتی شده است، در تراشیدن سنگ قبر هم مردم چشم و هم‌چشمی می‌کنند، وی سنگ‌های قیمتی انباشته شده در مغازه را نشان داد و گفت: قیمت سنگ‌های ایرانی ما چیزی مابین چهارصد هزار، تا دو میلیون تومان می‌باشد.
پور محسن می‌گفت: بهترین سنگ، سنگ جاوید است که دوامش در آفتاب سوزان زیاد است.وی از مشکلاتی که در این حرفه گریبان گیر آن‌هاست برایمان توضیح داد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما کمبود شاگرد است، چون هیچ‌کس حاضر نیست در خیابان باغ رضوان مشغول به کار شود.
وی ادامه داد: آن‌قدر سنگ قبر مردم را تراشیده‌ام فکر قبر و عالم برزخ از ذهنم جدا نمی‌شود و همیشه احساس می‌کنم که فردا خواهم مرد و این کار من در زندگی خانوادگی‌ام خیلی تاثیر گذاشته است.
در حالی که قطرات اشک در چشمانش حلقه زده بود ادامه داد: آن‌قدر سنگ قبر مردم را تراشیدم که خود نیز تراشیده شدم و گردنم به خاطر دستگاه سنگ و کار، دچار آرتروز شده است.
چرا مردم به یک سنگ‌تراش به دید یک هنرمند نگاه نمی‌کنند؟
نسل جدید و امروزی با این موضوع خیلی خوب و بهتر کنار آمده‌اند و احترامشان به انسان بسیار خوب و مورد قبول است، البته ما بسته به نوع کارمان با همه اقشار برخورد داریم و می‌بینیم نسل تحصیل‌کرده بهتر با این موضوعات کنار آمده‌اند. ولی نسل‌های قدیمی دیدشان به ما یک دید منفی بوده و ما را همکار مرده‌ها می‌دانند.
کمترین سن و بیشترین سنی که سنگ قبر برایشان تراشیده‌ای؟
کمترین آن یک‌ماهه و بیشترینش صد وبیست ساله…
به نظر خودتان کدام سنگ برای قبر بهتر است؟
سوال خوبی است، اتفاقا ارزان‌ترین سنگ‌های ایرانی از نظر دوام و آفتاب بهترین سنگ‌ها هستند که البته امروزه کمتر استفاده می‌شوند و افراد برای کلاس هم که شده از سنگ‌های گران برای مرده‌هایشان استفاده می‌کنند
تا به حال سنگ عزیزانتان را تراشیده‌اید؟
بله سنگ قبر مادرم را خودم تراشیده‌ام، اتفاقا شعر روی سنگ را نیز خودم برایش انتخاب کردم.
آیا سنگ قبری ساخته‌اید که کسی قبل از مرگش آن سنگ را به شما سفارش کرده است؟
بله افراد زیادی سنگ قبر خود را با اشعار مورد علاقه‌شان سفارش داده‌اند و گاهی هم برای دیدن سنگ قبرشان به مغازه می‌آیند و برای روی سنگ قبرشان فاتحه می‌خوانند.
آیا مرگ برایتان آسان است؟
وقتی در یک محیطی کار کنی که صبح تا شب با مرده، نام و تاریخ دقیق مرگ و روز ولادتش سر و کار داری، وقتی صبح که درب دکانت را باز می‌کنی، سنگ‌های قبر مردگان را می‌بینی، مرگ هم برایت معمولی می‌شود.
به نظرتان رنگ سنگ قبر باید چه رنگی باشد؟
اکثر مردم رنگ سیاه را انتخاب می‌کنند، ولی من دوست دارم یک سنگ سفید و ساده را انتخاب کنند چون مرگ رنگش سفید است نه سیاه.
آیا حرفی برای مسئولان دارید؟
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز انشاالله روزی برسد که مسئولان کارهای ما را نیز به موزه گذاشته و از شغل ما به عنوان یک حرفه هنری یاد کنند تا دیدگاه مردم هم نسبت به شغل ما تغییر نماید. در ضمن از طرف شهرداری به ما گفته بودند که مکان سنگ‌تراشی‌مان را عوض خواهند کرد ولی هنوز خبری نشده، که امیدواریم مسئولان هرچه زودتر نسبت به این وعده‌ای که دادند جامع عمل بپوشانند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − چهار =