آنگاه که پول مشکل اصلی زندگی می شود

مریم مروی
گروه اجتماعی: حساب و کتاب زندگی مشترک شما به چه شکل است؟ چطور وظایف مالی و غیرمالی را با هم تقسیم می کنید و کدام یک از شما از این شیوه تقسیم کار رضایت بیشتری دارید؟ حرف آخر را در دنیای اقتصادی زندگی مشترک تان چه کسی می زند؟ اگر جواب دادن به این سؤال ها برای تان آسان نیست، بهتر است این تست را امتحان کنید. کدام یک از جملاتی که در این جدول می بینید برای تان آشناست؟ صادقانه به این سؤالات پاسخ دهید. شاید رابطه میان شما بیشتر از آنچه فکر می کنید بحرانی باشد.
*کجای کارید؟
از ? جمله گفته شده، چند جمله به گوش شما آشنا آمد؟ کدام یک از این عبارات در گفت و گوی میان شما و همسرتان رد و بدل می شود یا بدون اینکه گفته شود، در ذهن تان مجسم می شود. اگر تنها ? عدد از این جملات یادآور گفت و گوهای میان شما دو نفر بوده، باید بگوییم که حساب و کتاب شما یکی از دلایل اصلی چالش های زندگی مشترک تان است. پس ادامه این مطلب را بخوانید و با عباراتی که می توانند جایگزین این جملات شوند، آشنا شوید.
*مستقل باشید
حساب مشترک، یکی از ایده های اقتصادی آرامش بخش در زندگی مشترک است اما مراقب باشید که این ایده، گاهی هم می تواند استقلال شما را مخدوش کند و تنش زا شود. حتی در دنیای زندگی مشترک هم، شما نیاز دارید که کمی پول برای خرج های انفرادی، مثل کادو خریدن در مناسبات مختلف یا خریدهای شخصی داشته باشید. روانشناسان می گویند در کنار داشتن پول شخصی در حساب خودتان، با هم قرار بگذارید که هر ماه، بخشی از درآمدتان را برای روز مبادا در یک حساب مشترک بگذارید و آنقدر استقلال مالی داشته باشید که برای خریدن هدیه تولد همسرتان، نیازی نباشد که به این حساب مشترک دست بزنید.
*درآمد خانواده متعلق به هر دوی شماست
از نظر کارشناسان اقتصاد خانواده مهم این نیست که شما و همسرتان چه وظایفی را بر عهده بگیرید، بلکه مهم این است که از آنچه انجام می_دهید لذت ببرید و در نهایت، درحالی که هر دوی شما به یک میزان اما به شکل های متفاوت برای این زندگی مشترک وقت می گذارید و انرژی صرف کنید، هردوی تان به اندازه ای برابر از درآمدهای خانواده سهم ببرید. اگر کار خانه شما را راضی تر نگه می دارد و بهای اضافه کاری همسرتان به اندازه حقوقی که شما می گیرید قابل توجه نیست، بد نیست او زودتر به خانه بیاید و از بچه ها نگهداری کند و اگر شما امکان انجام یک کار پاره وقت را دارید، دیگر دلیلی ندارد به دلیل اینکه همسرتان به اندازه شما در خانه کار نمی کند شکایت کنید، بلکه می توانید در اوقاتی که او مشغول کار اداری اش است، کمی بیشتر به اوضاع خانه رسیدگی کنید. فرقی نمی کند که شما به عنوان یک زن در آوردن پول به خانه مشارکت داشته باشید یا نه. در هر دو حالت، شما و همسرتان باید بپذیرید که این درآمد متعلق به هر دوی شماست. البته یک دور دیگر عبارت »هر دوی شما« را تکرار کنید و گمان نکنید که ?? درصدی که متعلق به همسرتان است باید خرج خورد و خوراک و هزینه های خانواده شود و شما می توانید با ?? درصد سهم خودتان، کارهایی که دوست دارید بکنید.
*سهم تان را از شکست ها بپذیرید
بعد از گرفتن هر تصمیم مالی مشترکی، ممکن است تا مدتی نتوانید آنطور که می خواهید خرج کنید و بخشی از درآمدتان را برای خودتان نگه دارید. اگر از پس این چالش ها بر نیایید، فشار بحران های اقتصادی می تواند به هر دوی شما آسیب بزند. ممکن است تا پایان گرفتن این شرایط، شما هم مثل همسرتان مجبور باشید بیشتر کار کنید و کمتر خرج کنید اما یادتان نرود که شما با میل خودتان بله روز عقد را گفته اید و فراموش نکنید که زندگی مشترک یعنی مشارکت در همه چیز. شما با آمدن زیر یک سقف همانطور که در سودی که از توانایی های همسرتان ناشی شده شریک می شوید، خواسته یا ناخواسته می پذیرید که در روزهای توانمندی و ناتوانی شریک لحظات او باشید.
نه تنها بسیاری از زنان گمان می کنند به دلیل داشتن استقلال مالی، باید بخشی از درآمدشان را از همسرشان پنهان کنند، بلکه در جمع های زنانه هم چنین توصیه هایی کم رد و بدل نمی شود. برای به دست آوردن آنچه نامش را استقلال می گذارید، کارآگاه بازی در نیاورید و پای پنهان کاری و دروغ را به زندگی خود باز نکنید. اگر همسرتان از شما سؤالی نمی کند، دلیلی ندارد که شما پیش قدم شوید و برایش حساب و کتاب مالی تان را توضیح دهید اما اگر به هر دلیلی قرار شد در مورد داشته های تان صحبت کنید، نمی توانید واقعیت را از او پنهان کنید. این حق شماست که پس انداز شخصی داشته باشید(البته تا زمانی که بدنه اصلی زندگی مشترک تان تامین شده باشد) اما حق ندارید برای داشتن این پس_انداز همسرتان را فریب دهید.
* مشت بسته یا باز؟
شما و همسرتان حق دارید در صورت روبه رو شدن عزیزان تان با بحران به آنها کمک کنید. اما یادتان نرود که این کمک ها قرار نیست زندگی شما را به سراشیبی بیندازند. شما می توانید از پس اندازی که دارید به خانواده یا دوستان تان قرض بدهید و در عین حال، باید به همسرتان هم چنین حقی داده باشید. البته اگر می خواهید این کمک ها به دعوای میان شما تبدیل نشود، باید حد تعادل را حفظ کنید و رفاه دیگران را بر آرامش زندگی خود ترجیح ندهید.
شما نمی توانید تنها پس انداز خود را به فردی بسپارید که قرار است آن را برای یک کار غیرضروری صرف کند و توان برگرداندن آن را به شما ندارد. پس نه آنقدر مشت تان را بسته نگه دارید که خانواده تان از حمایت شما ناامید شوند و نه آنقدر دست و دلباز باشید که به دلیل پیشرفت دیگران، همیشه در حساب و کتاب زندگی مشترک تان درجا بزنید.
*چشم به جیب دیگران نداشته باشید
شما نمی توانید از خانواده خود و همسرتان بخواهید که بیشتر از توان شان برای آرامش مالی شما هزینه کنند. یادتان نرود شما در حال تشکیل یک زندگی مستقل هستید و استقلال مالی، یکی از معیارهایی است که می تواند موفقیت زندگی شما را تضمین کند. اگر خانواده شما یا همسرتان با پیشنهاد خودشان برای کمک به شما قدم برداشتند، حمایت آنها را رد نکنید اما هرگز نمی توانید به خاطر اینکه خانواده همسرتان توان کمک کردن در زمینه های مالی را نداشته است به همسرتان سرکوفت بزنید.
نباید براساس پولی که برای شروع زندگی شما خرج کرده اند در موردشان ارزش گذاری کنید بلکه باید میزان حمایت معنوی و پشتیبانی ای که در لحظه های سخت داشته اند را ملاک قضاوت قرار دهید. حمایت خانواده ها تنها در خالی کردن جیب شان برای شما معنی نمی گیرد و شما هم نمی توانید به دلیل کاستی های خودتان به جیب دیگران چشم داشته باشید.?

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 3