آنفلوانزای پرندگان در کمین صنعت طیور آذربایجان‌غربی

آنفلوانزای پرندگان در کمین صنعت طیور آذربایجان‌غربی

گروه گزارش:همزمان با فصل سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چند نقطه از آذربایجان غربی و مرگ تعدادی از پرندگان، احتمال سرایت ویروس علاوه بر طیور بومی و صنعتی این استان می‌تواند جان شهروندان را نیز با تهدید مواجه کند که اقدامات پیشگیرانه باید در این خصوص انجام گیرد.
آذربایجان غربی به دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای مراکز پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از هزار کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشورهای ترکیه، جمهوری نخجوان و عراق، وجود تالاب ها و زیستگاه‌های طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان منطقه به نگهداری از طیور در منازل به روش بومی و سنتی، شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.
آذربایجان غربی سالانه با ۱۰۲هزار تن تولید گوشت مرغ جزو هشت استان برتر کشور است از این رو شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آن می تواند لطمات جبران ناپذیری به این صنعت مهم وارد سازد.
این روزها که همه تمرکز مسوولان بر مقابله با ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه مربوط به این بیماری است، نباید از رعایت پروتکل‌های تخصصی در حوزه بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان به ویژه پرندگان نیز غافل شده و با اطلاع رسانی به موقع و هشدارهای لازم باید مردم را از خطرات این بیماری مشترک آگاه ساخت.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.
پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند که به وسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگر حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.
ولی آنچه در نحوه انتقال آن در آذربایجان غربی مهم است قرار گرفتن آن در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب و برعکس است؛ برای پرندگان هفت مسیر مهاجرت عمده در دنیا وجود دارد که استان آذربایجان غربی در یکی از این مسیرهای هفتگانه واقع شده‌است و هر ساله تعداد قابل توجهی از انواع پرندگان به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبزی به این استان مهاجرت می‌کنند.
قرار گرفتن این استان در مسیر مهاجرت پرندگان و داشتن ۳۰تالاب فصلی، دایمی، طبیعی و یا انسان ساخت با آب شور و شیرین که هم‌اکنون پذیرای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر است شرایط این استان را نسبت به دیگر استان های کشور متمایز کرده و بر لزوم توجه بیشتر مسوولان نسبت به جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان دوچندان کرده است.
آذربایجان‌غربی یکی از مسیرهای هفتگانه پرندگان مهاجر در کشور است
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن چندین زیستگاه آبی شناخته شده و مهم یکی از مسیرهای مهم هفتگانه مهاجرت پرندگان در کشور به شمار می‌رود.فاروق سخنور افزود: یکی از مشکلات پیرامون حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان در ماه‌های اخیر شایع شدن ویروس آنفلوآنزای پرندگان است که باعث تلف شدن شماری از پرندگان بومی در برخی نقاط جنوبی استان از جمله شهرستان مهاباد، پیرانشهر و بوکان شده است.وی ادامه داد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت در پرندگان وحشی با هدف تشخیص به موقع و محافظت از جمعیت طیور به صورت فعال درحال انجام بوده و همچنین تیم های مشترک حفاظت محیط زیست و دامپزشکی نیز به صورت شبانه روزی در حال رصد و پایش مناطق مختلف استان هستند.سخنور از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان وحشی و یا بومی خود مراتب را به نزدیکترین پاسگاه های محیط بانی و یا اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند.
کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مهاباد مهار شد
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: بعد از شناسایی کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مهاباد با اقدامات سریع دامپزشکی و همراهی مسوولان استان، این کانون مهار شد.سیدامید خلیل زاده افزود: در پی دریافت گزارش رخداد این بیماری در روستای “حاجی خوش” در شهرستان مهاباد در هشت کیلومتری تالاب بین المللی کانی برازان، بلافاصله ستاد مقابله با این بیماری با هماهنگی استاندار آذربایجان غربی به ریاست مدیر کل دامپزشکی استان و دیگر ارگان‌های مرتبط تشکیل و با تصمیمات پیشگیرانه که اتخاذ شد، در عرض ۲۴ ساعت کانون این بیماری پایش و مهار شد.وی با بیان اینکه ۲۰قطعه بوقلمون و مرغ در یک منزل در این روستا معدوم شد، ادامه داد: بر اساس گفته های مالک طیور در کنار این پرندگان تلف شده، یک قطعه گنجشک مشاهده شده که احتمال ابتلای طیور از طریق این پرنده دور از انتظار نیست.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: اخیرا نیز کانون‌های جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های مهاباد و پیرانشهر در جنوب این استان شناسایی و ‌مهار شد.
زیستگاه‌های پرندگان در آذربایجان‌غربی به صورت مستمر پایش می‌شود
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: زیستگاه‌های طیور بومی و پرندگان مهاجر استان توسط اکیپ‌های دامپزشکی در راستای پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا پایان سال پایش مستمر می شوند.
خلیل زاده با اشاره به بازدیدهای مشترک و هفتگی کارکنان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان از زیستگاه‌های تالابی و آبی افزود: خطر ابتلا در فصل زمستان بالاست چرا که با گرم شدن هوا پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های خود باز می گردند.وی اظهار داشت: پایش این بیماری در طیور بومی، صنعتی و پرندگان حیات وحش استان استان در حال انجام بوده و شبکه های دامپزشکی با دریافت هر گونه گزارش تلفات غیرعادی نسبت به انجام بازدید و در صورت لزوم نمونه برداری اقدام می کنند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: برای پیشگیری از انتشار عامل بیماری شبکه های دامپزشکی آموزش و اطلاع رسانی به ویژه در گروه های هدف را در دستور کار خود دارند.وی اضافه کرد: لازم شهروندان و روستاییان آذربایجان غربی پرندگان خود را در جایگاه های محصور نگهداری کنند و از تماس مستقیم با پرندگان زنده به ویژه در حیات وحش خودداری کنند.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.
پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.
در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 3