نماينده مردم اورميه با اشاره به وضعيت اسفناک مدارس مناطق محروم:

آموزش و پروش اجازه ندارد با پول بیت المال در سوریه مدرسه بسازد

آموزش و پروش اجازه ندارد با پول بیت المال در سوریه مدرسه بسازد

گروه خبر: نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی گفت : سخنان وزیر آموزش پرورش در راستای آمادگی ایران برای ساختن مدارس در سوریه اگر با هدف انتقال تجربه و فناوری ایران به کشور سوریه باشد، قابل قبول است.
با این وجود اگر قرار است از پول بیت المال این اتفاق رخ بدهد اقدامی اشتباه است و مجلس چنین اجازه ای نخواهد داد.
به گزارش آرازآذربایجان ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از استان های کشور با کمبود مدارس مواجه هستند و در برخی از استان ها به دلیل نداشتن مکان مناسب برای تحصیل،دانش آموزان در زیر کپر و یا زیر سایه درختان درس می_خوانند.
در نتیجه اگر وزارت آموزش و پرورش قصد دارد مدرسه بسازد اول باید در استان های محروم کشور و مناطقی که نیاز به مدرسه دارند اقدام به مدرسه سازی کنند. از قدیم گفته اند: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
عضو فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: یکی از چالش های مهم در آموزش و پرورش کشور مشکلات ناشی از مدارس است. برخی از مدارس ما کلگنی واجاره ای هستند و در برخی مدارس دانش آموزان در کانکس تحصیل می_کنند. در نتیجه در کشور مشکلات متعددی در زمینه کیفیت مدارس وجود دارد.
به همین دلیل نباید انرژی و هزینه محدود خود را صرف ساختن مدارس در یک کشور خارجی کنیم.اگر قرار است در این زمینه کمکی به کشور سوریه صورت بگیرد باید در ارائه راه حل و دیدگاه ها باشد که برای کشور هزینه نداشته باشد.
نماینده سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برخی از استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان،کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان و حتی آذربایجان غربی با کمبود شدید مدارس مواجه هستند.
در استان آذربایجان غربی اغلب مدارس فرسوده هستند و تحصیل دانش آموزان در آنها با مخاطراتی همراه است. متأسفانه در سال های اخیر خبرهای خوبی از مدارس مناطق محروم به گوش نرسیده و اتفاقات ناگواری برای دانش آموزان رخ داده که دلیل اصلی آنها فرسوده و کلگنی بودن آنها بوده است.
قاضی پور ادامه داد: نمونه بارز این اتفاقات حادثه مدرسه شین آباد بود که پیامدهای بسیار سنگینی برای دانش آموزان داشت و برخی از این دانش آموزان دچار سوختگی شدید شدند که زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
از این گونه اتفاقات در نقاط مختلف کشور رخ داده است.نمونه دیگر پایین آمدن سقف یکی از مدارس در یکی از روستاهای محروم کشور بود که منجر به کشته شدن چند دانش آموز شد.
نماینده مجلس دهم متذکر شد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده اهتمام جدی به موضوع مدرسه سازی در مناطق محروم کشور خواهد داشت و تلاش خواهد کرد بودجه این بخش را نسبت به گذشته تقویت کند.چندی پیش روزنامه سوری الوطن به نقل از وزیر آموزش سوریه خبری مبنی بر به عهده گرفتن بازسازی ۲۵۰ مدرسه با هزینه مالی بیش از ۱۲ میلیارد لیره را منتشر کرد و این خبر سر و صدای زیادی در شبکه های جتماعی به پا کرد.اما موضوع از چه قرار بود.
محسن حاجی میرزایی- وزیر آموزش و پرورش کشورمان چندی پیش به دعوت وزیر آموزش‌ و پرورش سوریه، سفر دو روزه‌ای را به دمشق انجام داد.
به دنبال این رویداد حاجی میرزایی در توییتی اعلام کرد که »امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. در چند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده، با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق العزب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم‌.«
پس از انتشار این توییت، روزنامه سوری الوطن به نقل از وزیر آموزش سوریه خبری مبنی بر به عهده گرفتن بازسازی ۲۵۰ مدرسه با هزینه مالی بیش از ۱۲ میلیارد لیره را منتشر کرد.
این درحالی است که طی دو روز گذشته، خبر کمک مالی از سوی یکی از رسانه ها تکذیب شد، اما سوال اینجاست که اگر واقعا قرار است انتقال تجربیاتی از سوی ایران انجام شود باید دید، آیا ما در بازسازی و بهسازی مدارس خود موفق بوده_ایم ؟ به نظر اگر قرار است حتی راه حلی ارائه دهیم بهتر است آن را برای خودمان نیز به کار بگیریم تا کودکان این سرزمین بتوانند از ثروتی که در کشور برای آنها به میراث مانده، استفاده کنند و در سرما و گرما و سخت ترین شرایط تحصیل نکنند.
اگر قرار است فرهنگ سازی کنیم و تجربه فرهنگی مان را انتقال دهیم بهتر است از این مرز و بوم شروع کنیم تا دختران مان که به دلیل فقر فرهنگی در برخی شهرها از تحصیل محرومند بتوانند ادامه تحصیل دهند.
اگر قرار است بودجه ای برای کشورهای دیگر هزینه کنیم،کاش کمی درنگ کنیم و به یاد دانش‌آموزانی بیافتیم که باید بیش از سه کیلومتر مسافت را طی کنند تا به مدرسه کپری خود برسند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


5 + = شش