نماينده مردم اروميه در مجلس:

آموزش و پرورش موظف است تحصیل رایگان در اختیار مردم قرار دهد

آموزش و پرورش موظف است تحصیل رایگان در اختیار  مردم قرار دهد

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مدیریت ادارات آموزش و پرورش به صورت هیأت امنا دارای اخطار اصل سوم قانون اساسی است تاکید کرد: آموزش و پرورش براساس این اصل باید شرایط تحصیل رایگان را در اختیار مردم قرار دهد این در حالی است که طرح مذکور از بحث حاکمیت دولت خارج می‌شود.
به گزارش ایلنا، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با یک فوریت طرح مدیریت ادارات شهرستان‌ها و کل نواحی مناطق آموزش و پرورش به صورت هیأت امنایی اظهار داشت: متأسفانه در چند سال اخیر از سوی دولت نهم و دهم تعداد زیادی از مدارس روستایی جمع شد و همین مهم معضلات زیادی را برای روستاییان پدید آورد. نماینده مردم ارومیه ادامه داد: واقعیت آن است که خانواده‌های مذهبی در روستاهای دور افتاده فرزندان دختر خود را ?? تا ?? کیلومتر برای درس خواندن به روستاهای هم‌جوار رهسپار نمی‌کنند لذا مانع از خواندن درس فرزندان خود می‌شوند.
وی یادآور شد: اگر این طرح، طرح خوبی بود دولت آن را در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌کرد پس ضرورت و خلائی در این میان وجود نداشت که دولت اقدامی برای ارائه لایحه به مجلس بدهد.
قاضی‌پور با این سوال که چرا می‌خواهیم کار آسان را سخت کنیم خاطرنشان کرد: ما شاهد بودیم که طرح هیأت امنایی در دانشگاه‌ها نیز با شکست مواجه شد و در حوزه آموزش و پرورش نیز لازم است دولت حاکمیت و وزیر آموزش و پرورش تعهد کاری داشته باشد.
وی با بیان اینکه این طرح دارای اخطار اصل سوم قانون اساسی است تاکید کرد: آموزش و پرورش براساس این اصل باید شرایط تحصیل رایگان را در اختیار مردم قرار دهد این در حالی است که طرح مذکور از بحث حاکمیت دولت خارج می‌شود.
در ادامه موسی‌الرضا ثروتی نیز در جایگاه موافق طرح مذکور گفت: هیأت امنایی شدن به معنای بومی شدن یا خصوصی شدن مدارس نیست بلکه به معنای اجرای عدالت در استان‌هاست.
وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا توضیح اعتبارات از سوی آموزش و پرورش با شاخص‌های توسعه مناطق هم‌خوانی دارد، افزود: پاسخ این سؤال منفی است؛ اکنون درباره مدارس تخریبی در کشور می‌توان گفت که استان‌هایی وجود دارد که از بین ??? مدرسه ?? مدرسه آن تخریبی است و استان‌هایی نیز هستند که در هر ??? مدرسه ?? مدرسه تخریبی دارند که این نشان می‌دهد دولت‌ها نتوانستند بودجه عادلانه توزیع کنند.
وی یادآور شد: با هیأت امنایی شدن آموزش و پرورش دولت موظف می‌شود بودجه‌ها را متناسب با استان‌ها توزیع و مدیریت، برنامه ریزی و به کار گیری نیروهای انسانی را در اختیار هیأت امنا قرار دهد.
*مجمع تشخیص نمی‌تواند برای مجلس شرط و شروط بگذارد
همچنین قاضی پور در اخطار ماده ۱۱۲ قانون اساسی در ابتدای جلسه علنی امروز گفت: قرار قانون اساسی این نبوده که مجمع تشخیص مصلحت برای مجلس شرط و شروط بگذارد.
وی گفت: در قانون آمده است که بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس براساس اصل ۷۵ قانون اساسی، مصوبات باید به مجلس ارجاع شود تا دولت و مجلس با تفاهم یکدیگر نسبت به تامین بار مالی اقدام کنند.
وی با اشاره به دستور کار روز یکشنبه مجلس گفت: دولت هنوز هیچ تفاهمی با مجلس انجام نداده در قانون نوشته شده که مجمع تشخیص مصلحت نظام یا باید موارد را رد و یا تایید می‌کرد. وی افزود: همکاران ما آمده‌اند و با استناد به فصل دوم، ۲۰ ماده از مصوبه مجلس را حذف کرده‌اند و زحمات چندین ماهه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اجتماعی و کارشناسان به باد رفته است. نماینده مردم ارومیه خطاب به علی لاریجانی ادامه داد: از شما که عضو مجمع تشخیص مصلحت هستید می‌خواهیم که اجازه ندهید حق مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام ضایع شود که اگر این موضوع بدعت شود از فردا مجلس باید زیر نظر مجمع کار کند لذا باید معلوم کنیم که مجمع حق تعیین تکلیف برای مجلس دارد یا خیر؟
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار قاضی پور گفت: طبق گفته قانون، مجمع می‌تواند یا نظر مجلس و یا شورای نگهبان را در اینجا قبول کند. در این موردی که شما فرمودید چون قانون بار مالی داشت مجمع نظر شورا را پذیرفته است چرا که ما در قانون بودجه پولی برای بیمه بیکاری گذاشته‌ایم و هدف مجمع این بود تا این بودجه از بین نرود و عملی شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


9 + چهار =