مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استاندار:

آموزش و پرورش استان فعالیت های مطلوبی در پیشگیری ازآسیب های اجتماعی دارد

آموزش و پرورش استان فعالیت های مطلوبی در پیشگیری ازآسیب های اجتماعی دارد

گروه خبر:مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی گفت: نگرانی و دغدغه ای به نوعی همه را درگیر کرده این است که ما با شیبی ملایم در حال حرکت و رشد شاخص آسیبهای اجتماعی هستیم. هوشنگ عطاپور در همایش گرامیداشت هفته سلامت بهداشت روان با بیان اینکه علل عوامل داخلی و خارجی در این زمینه دخیل است اظهارداشت: این موضوع تاثیراتی روی ذهن و باورها و فرهنگ می گذارند که نیازمند توجه ویژه است.
وی ادامه داد: در حوزه عمومی از سال ۹۳ در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با نوعی افت در سرمایه_های اجتماعی مواجه بودیم که در همه سنجشهای انجام شده نیز آموزش و پرورش هنوز در صدر اعتماد مردم جای دارد و بعد معلمین و اساتید دانشگاه از بیشترین اعتماد در بین مردم و جامعه برخوردارند.
عطاپور اضافه کرد: آموزش و پرورش بیشترین میزان سرمایه های اجتماعی را داراست و اینجا نقش آموزش و پرورش به عنوان نهادی پیشگیری کننده مشخص می شود.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی گفت: آموزش و پرورش استان فعالیت های مطلوبی را در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آغاز کرده است.
عطاپور با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آذربایجان غربی یک بانک اطلاعاتی از فراوانی انوع آسیبهای اجتماعی در صدد است تا فراهم کند بیان کرد: از اولویتهای مهم و حساسی که آموزش و پرورش استان تعیین کرده احصا و شناسایی انواع آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان است.
وی اظهارداشت: اقدام دیگر آموزش و پرورش تاسیس کمیته و کارگروه آسیبهای اجتماعی است که انواع آسیبها در مدارس احصا می شود و یک حسایت خوبی صورت گرفته و این باعث شده تا زیرساختها برای مدیریت آسیبهای اجتماعی در مدارس شکل گیرد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: آسیبهای اجتماعی در جمعیت دانش آموزی وجود دارد ولی چون در مرحله احصا ست نمی توان درباره کاهش یا افزایش آن نظر داد.وی با بیان اینکه سیاستی که دولت در استانها در حوزه مدیریت آسیبهای اجتماعی و توسعه اجتماعی پیگیر است بر کارهای پژوهشی میدانی استوار است اظهار کرد: از سال ۹۳ پژوهشهایی در این زمینه آغاز شد.
همایش گرامیداشت هفته سلامت بهداشت روان با حضور مسوولین استانی و مشاوران مدارس در سالن معلم ارومیه به مدت یک روز برگزار شد در این همایش از فعالان در عرصه سلامت بهداشت و روان در استان با اهدای هدایایی تجلیل شد.
همچنین معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی از افزایش مراکز مشاوره آموزش و پرورش استان به تعداد ۱۸ مرکز خبر داد. قدرت الله قاسمی با بیان اینکه در طول سال گذشته ۴۰ هزار نفر از دانش آموزان استان در آزمون سلامت روانی شرکت کردند اظهارداشت: در این مدت دانش آموران دارای مشکلات رفتاری و روانی به مراکز مشاوره معرفی شدند.
وی با بیان اینکه امسال برای سومین سال پیاپی به عنوان استان برتر در اجرای برنامه های بهداشت روان از سوی وزارت آموزش و پرورش انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت افزود: در عصر کنونی با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده تر شدن فضای زندگی، آرامش روانی انسانها با چالش روبه رو شده است.قاسمی با بیان اینکه استرس فرزند ناخلف زندگی صنعتی است گفت: امروزه کیفیت زندگی فدای کمیت آن شده است و این امر باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی ضرورت توجه به مسائل رفتاری و تربیتی دانش آموزان را خاطر نشان کرد و افزود: بی توجهی به این مسائل ناهنجاریهای اجتماعی را در پی دارد.
قاسمی فقر فرهنگی یکی از عوامل مهم ناهنجاریهای اجتماعی دانست و گفت: بمنظور پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی، آموزش و پرورش استان اقدمات خوبی انجام داده است.
وی با بیان اینکه پرسش مهر ۹۵ رئیس محترم جمعهور در خصوص علل شیوع خشونت در جهان، بستر فعالیتهای تربیتی را فراهم می کند ادامه داد: مسابقه مقاله نویسی با موضوع سلامت روان در سطح مدارس استان اجرا می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان امسال برای سومین سال پیاپی به عنوان استان برتر در اجرای برنامه های بهداشت روان از سوی وزارت آموزش و پرورش انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.در این مراسم از فعالین حوزه بهداشت روان آموزش و پرورش استان تقدیر بعمل آمد.مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: هم اکنون ۱۸ هزار نفر مشاور برای یک میلیون فرهنگی و ۱۳ میلیون نفر دانش آموز در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند. مسعود شکوهی در همایش گرامیداشت هفته سلامت بهداشت روان در جمع مشاوران ارومیه با بیان اینکه معلم مهمترین عنصر آرامش در مدرسه بوده و آشنایی معلمان با مبانی روانشناسی تربیتی یک ضرورت است افزود: اولین اقدامی که باید در مورد معلمان حاضر در کلاسها به ان توجه شود توجه به سلامت روان خود معلمان است.
وی با تاکید براینکه معلمان باید به دور از دغدغه های ذهنی در سر کلاسها حاضر شوند اظهارداشت: لازم است تا با یک برنامه ریزی اصولی معلمان را با مبانی تربیتی آشنا کرد و این الزامات کار معلم و جامعه کنونی است.
شکوهی با اشاره به اینکه علت اینکه برخی آسیبهای اجتماعی در حوزه رسانه مطرح می شود در این است که ما در حوزه بهداشت و روان به نحو مطلوبی کار نکردیم عنوان کرد:سوالاتی که رئیس جمهوری در پرسش مهر امسال مطرح کردند بسیار کاملا کارشناسی شده، به جا و مفید بوده و دقیقا مهمترین و حساسترین موضوع جامعه را در بر می گیرد.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: متولیات امر تربیت وظیفه خطیر و سنگینی را بر دوش دارند و ایجاد آرامش و آسایش روان و رضایت در دانش آموزان می_تواند در آرامش جامعه نیز موثر باشد.
وی بر دانش افزایی مشاوران تاکید کرد و افزود: افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان نیازمند مشاورانی متخصص است و باید کمک کرد تا دختران دانش آموز ما از روان رنجوری رهایی یابند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر شکوهی با بیان اینکه برنامه ریزی برای استفاده از مشاوران برای مشاوره دادن به معلمان نیز باید انجام شود یاد آور شد: امسال توجه به این موضوع در اولویت وزارت قرار دارد.در این مراسم از فعالین حوزه بهداشت روان آموزش و پرورش استان تقدیر بعمل آمد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


2 − یک =