آموزش های سالمندی در ورطه بی رغبتی مخاطبان

آموزش های سالمندی در ورطه بی رغبتی مخاطبان

گروه اجتماعی: حلقه مفقوده سرزندگی و عزت اجتماعی در دوران سالمندی را باید در آموزش های دو جانبه سالمندان و اطرافیان آنان جستجو کرد؛ آموزش هایی که به عنوان یکی از دستاوردهای ناملموس طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید با بی رغبتی مخاطبان مواجه است.
از یک سو مراقبت از سالمندان اغلب به معنای کنار آمدن با تغییرات بوده و نیازمند آموزش است و از سوی دیگر سالمندان در پی تغییرات جسمانی و روانی برای بهبود شیوه زندگی نیاز به یادگیری دارند تا سالمندی، قبل از فرا رسیدن موج پیری جمعیت ایران۱۴۳۰به دوران طلایی زندگی تبدیل شود. طول عمر بیشتر، فرصت بیشتر برای در کنارهم بودن است؛ فرصتی که در آن نگهداری پدر و مادر از فرزندان به مراقبت فرزندان از پدر و مادر تبدیل شده و گاه در اثر بی_اطلاعی از معنای سالمندی به بروز برخی مشکلات منجر می شود.
یادگیری برای نگهداری از والدین در دوران سالمندی را می توان دستورالعملی برای بقای خود فرد دانست زیرا سالمندی برای جمعیت پویای امروز در ایران چندان دور نیست. یک شهروند از بن بست های زندگی با مادر سالمندش سخن به میان آورد و گفت: از چند سال پیش که پدرم به دعوت حق لبیک گفت، مادرم به من متکی شد.
وی که نخواست نامش برده شود، افزود: از آن روز وضع سلامتی اش مرتب بدتر شد و سطح توقع اش بالا رفت؛ راضی کردن وی با وجود اینکه هر روز برایش هزار و یک کار انجام داده ام غیرممکن است. به گفته وی همه افراد خانواده سعی دارند به او کمک کنند اما وی به هر کسی که رسیده، از دست اطرافیان شکایت کرده است مبنی بر اینکه وی را به حال خود رها کرده اند. مسئول فنی یک آسایشگاه سالمندان با اشاره به نیازهای بهداشتی، روانی و عاطفی سالمندان گفت: سالمندان و فرزندان آنان اطلاعات بسیار اندکی از زندگی سالمندی دارند و آموزش های سالمندی یا به درستی در جامعه اتفاق نیافتاده یا همین آموزش های محدود بی تاثیر بوده است.
لیلا زارعی که با حدود ۱۰۰ زن سالمند این مرکز در ارتباط است، افزود: فرزندان در بیشتر موارد با خواهش و تمنا والدین سالمند خود را به این مرکز منتقل کرده اند اما پس از مدتی توقع_های غیرقابل اجرایی داشته اند که نشانه اطلاعات ناقص آنان از زنگی دوران سالمندی است. وی گفت: جامعه امروزی نیاز به تغییر نگرش در مورد سالمندان دارد و تغییر نیاز به یادگیری دارد تا فرد سالمند از عزت اجتماعی برخوردار شود و تجربه_هایش در اختیار جوانان قرار گیرد.
وی افزود: به برکت دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول سلامت، آموزش های دوران سالمندی از فعالیت_های موردی بهورزان در مناطق روستایی طی سال های گذشته به تلاش_های جدی در مناطق شهری و روستایی رسیده است اما سالمندان و اطرافیان آنان نیز باید از آموزش های این دوران استقبال کنند. به گفته وی بهورزان و پزشکان در مناطق روستایی و مراقبان سلامت و پزشکان در مناطق شهری با تشکیل پرونده های الکترونیکی آموزش و معاینه_های بالینی سالمندان را بر عهده دارند و به واسطه این پرونده های الکترونیکی آمارسازی غیرممکن است. وی فرهنگ سازی برای جلب مشارکت سالمندان و اطرافیان آنان را از طریق رسانه های ارتباط جمعی خواستار شد و افزود: آموزش های خودمراقبتی و رژیم غذایی غربالگری فشار خون و دیابت، فعالیت های بدنی مبارزه با استرس و اافسردگی و آموزش های مربوط به سلامت قلب و عروق به زودی در مناطق شهری نیز به سالمندان عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز به صورت جدی نسبت به رفع چالش های دوران سالمندی در این شهرستان اقدام نشده است، گفت: در سه سال آینده هر سال ۳۰ درصد از سالمندان تمامی سالمندان را تحت پوشش این خدمات قرار می_دهیم.
به گزارش ایرنا در عصر حاضر نگرش سنتی در مراقبت از سالمندان نیاز به بازنگری دارد و مراقبت از پدر و مادر سالمند با ادبیات این دوران از جمله تجدید نظر، انعطاف، اصلاح باورها جلب مشارکت خانواده، چشم پوشی، صبر و حوصله و … همراه است تا یک استراتژی موفق برای مراقبت های موثر از سالمندان به مرحله اجرا گذاشته شود که کلید واژه همگی آنها یادگیری و آموزش است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × هفت =