آموزش سواد رسانه‌ای ضامن امنیت در فضای مجازی

آموزش سواد رسانه‌ای ضامن امنیت در فضای مجازی

گروه فرهنگی: نشست علمی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی با تاکید بر لزوم آموزش سواد رسانه‌ای به مسئولان، مدیران و عموم مردم برگزار شد.
در نشست علمی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی که دبیری آن را حمید ضیایی پرور (استاد علوم ارتباطات) برعهده داشت محورهایی چون ضرورت و اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در کشور و برنامه‌های گروه‌های غیردولتی برای ترویج این مهم در جامعه بررسی شد.
امیدعلی مسعودی (رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران) در این نشست بر لزوم کسب مهارت سواد رسانه‌ای برای جلوگیری از درگیری با مشکلاتی چون کلاهبرداری‌های اینترنتی، اعتیاد اینترنتی و بعضاً روابط خارج از عرف در فضای مجازی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در دنیای حاضر ما دچار انزوای فضای مجازی شده‌ایم گفت: هرچند فضای مجازی به برگزاری دوره‌های آموزشی، زنده ماندن کسب و کارها و حتی ارتباطات میان افراد در زمان کرونا کمک بسیار کرد اما به کمک سواد رسانه‌ای می توانیم از آسیب‌های اجتماعی، عصبی و جسمی پدیده فضای مجازی جلوگیری کنیم.
مسعودی با اشاره به اینکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بی‌سوادی در فضای مجازی است و این موضوع بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی را شاهراه زندگی در جهان امروز دانست .
رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران با تاکید بر فرهنگ سازی مناسب درباره فناوری ها گفت: این وظیفه تک تک ما است که مهارتهای سواد رسانه ای را برای پیشگیری از مشکلات متعدد در جهان امروز بیاموزیم.این استاد علوم ارتباطات دانشگاه با تاکید بر نیاز کشور به زیرساخت های ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مدیران و مسئولان عملکرد صحیح و تصمیم‌گیری‌های مناسب در قبال فضای مجازی نداشته‌اند و به نظر می رسد باید آموزش سواد مجازی و سواد رسانه ای را برای مسئولان جدی بگیریم.
وی برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی سواد رسانه‌ای را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سواد رسانه ای ایران برای فراگیر کردن آموزش سواد رسانه ای در جامعه عنوان کرد و افزود: انجمن همراه با دانشگاه سوره تلاش کردند تا با برگزاری این دوره آموزشی، سطح سواد رسانه‌ای مربیان و علاقمندان به مهارتهای سواد رسانه‌ای در کشور را بالا ببرند.
مسعودی با بیان اینکه به نظر می رسد جامعه ما به نوعی دچار عقب‌ماندگی در موضوع سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت بیش از پیش از فعالیت انجمن‌ها و دیگر سازمانهای مردم نهاد و نهادهای غیردولتی در توسعه سواد رسانه‌ای حمایت کند و از این طریق نهضت واقعی سواد رسانه‌ای در کشور را بر پا کرده و همگان را با این مهارت ضروری آشنا کند.
رییس انجمن سواد رسانه‌ایران تاکید کرد: حاکمیت ملی در سواد رسانه و فضای مجازی موضوع بسیار ضروری است.
در این نشست همچنین دکتر معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران گفت: سواد رسانه‌ای جدای از تعاریفی که دارد یک دانش مبتنی بر مهارت است که باید به بُعدِ مهارت اندوزی آن دقت شود.
وی افزود: این که فرد بداند این دانش را چگونه و در چه جایی به کار بگیرد تا بتواند لایه‌ پنهان اطلاعاتی که مخدوش کنندگان امنیت در فضای مجازی و افرادی که برای مهندسی فکری جامعه در این بستر تلاش می‌کنند را کشف کند، یعنی به سواد رسانه‌ای مجهز هستیم.
نصیری با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای زیست دقیقتری را در فضای رسانه‌ای شده حال حاضر جهان برای ما ایجاد می‌کند، سواد رسانه‌ای را نخستین پله در مواجهه با فضای مجازی دانست.
وی خاطرنشان کرد: نداشتن سواد رسانه ای باعث ایجاد یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی می‌شود به این ترتیب که بدون سواد رسانه‌ای، ورودی‌ها و خوراک فکری افراد بدون چهارچوب به زندگی آنان وارد شده و در نتیجه شاهد خلق ارزش های جدید می شویم.
نصیری با بیان اینکه فرار کردن از آموزش سواد رسانه‌ای و ضرورت یادگیری آن دیگر قابل توجیه نیست و نهادهای متولی باید در حال حاضر هماهنگ تر از پیش برای این مهم اقدام کنند افزود: قطعاً سواد رسانه ای به توجه و تمرکز افراد در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی آنان، امنیت سایبری و حتی تولید دانش در کشور کمک می‌کند.
این فعال سواد رسانه‌ای گفت: باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در بحث آموزش نهادی و عمومی سواد رسانه‌ای ورود کرده و تلاش‌های بسیاری در این باره انجام داده است تا به سهم خود در نهضت سواد رسانه‌ای کشور نقش ایفا کند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ما به حوزه سواد رسانه‌ای نگاه زینت‌الایامی باشد و مسئولین و مدیران و مردم به چشم یک نیاز و ضرورت به آن نگاه نکنند، شرایط خوبی در این حوزه نخواهیم داشت.بنا بر این گزارش حمید ضیایی پرور (دبیر نشست سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی) نیز در این نشست گفت: با همه آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد اما باید در نظر داشت که به خصوص در ۲ سال اخیر و همزمان با شیوع کرونا، این فضا برای کسب وکارها و سیستم آموزشی بسیار یاریگر و نجات دهنده بوده است.وی با بیان اینکه در حوزه سرگرمی به عقیده بنده امروز فضای مجازی شاید تنها گریزگاه برخی افراد برای تفریح و فرار از تنهایی است گفت: پلتفرم های فضای مجازی امروز تنفس گاه مردم برای سرگرمی هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع آموزش، کسب وکار،استارت آپ هایی که به وجود آمده‌اند، نقد و نظارت بر دولت و کارکردهای دولت همه از فرصت های مغتنمی است که فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده اما سواد فضای مجازی به این معنی که مردم اطلاعات و دانش خود را آنچنان بالا ببرند که بتوانند از این فضا به صورت صحیح استفاده کنند قابل تأمل است.
ضیایی‌پرور با انتقاد از بیان مطالبی در خصوص فناوری هراسی طی سال‌های گذشته گفت:متاسفانه تاکید بر فناوری هراسی باعث شده تا هرگز آموزش استفاده صحیح از فناوری را نداشته باشیم و به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مسئولیت نهادهای غیر دولتی مثل انجمن سواد رسانه‌ای در قبال آموزش سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.
وی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برگزار کننده وحامی فعالیت های سواد رسانه ای در کشور نام برد و افزود: تولید بیش از۳۰۰ موشن گرافیک و انیمیشن در حوزه آموزش سواد رسانه ای، برگزاری پویش های متعدد و حمایت از فعالیت های سواد رسانه ای در حوزه های مختلف در کنار تدوین و اجرای الزامات پلتفرم ها در حوزه سواد رسانه‌ای از سوی این مرکز قابل تقدیر است.وی انتشارات پشتیبان ناشر تخصصی کتاب‌های سواد رسانه‌ای را به نوعی پرچمدار تالیف کتاب در نهضت سواد رسانه ای دانست و گفت: انتشارات پشتیبان تا کنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای منتشر کرده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،بنا بر این گزارش، نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی در قالب سلسله نشست‌های علمی فضای مجازی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه فهم بر بستر اسکای روم و کلاب‌هاوس برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


3 × = بیست یک