- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آموزش زبان مادری در مراکز رسمی حق مسلم مردم است

Posted By admin On شهریور ۱۲, ۱۳۹۸ @ ۱:۱۰ ب.ظ In اخبار ویژه,ارومیه,سیاسی | No Comments

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: مدیران باید بدانند که حق مسلم اقوام ایرانی است که زبان مادری آنها در مراکز آموزشی رسمی تدریس شود و همه مردم ایران باید احساس کنند که حقوق شهروندی واحدی دارند.
به گزارش آرازآذربایجان ، روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره موانع آموزش زبان مادری گفت: ما بارها برنامه‌هایی را برای تقویت زبان بومی هم به آموزش و پرورش و هم آموزش عالی داده‌ایم و خواهان این شدیم که ساعاتی از برنامه دانش‌آموزان و دانشجویان را برای آن درنظر بگیرند اما در نهایت اقدام چشمگیری در این زمینه از سوی مدیران هر دو وزارتخانه ندیدیم. او با بیان اینکه بارها از مسئولان آموزش و پرورش و وزارت علوم درباره علت این کم کاری سؤال پرسیده‌ایم و به آنها تذکر داده‌ایم، افزود: متأسفانه هیچ‌گاه پاسخ درخوری در این‌باره نشنیده‌ایم و من فکر می‌کنم مسئله مشکل قانونی نیست و فقط اراده‌ای برای این امر مهم وجود ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس آموزش زبان‌های بومی را موجب تقویت فرهنگ، آداب و رسوم و درنهایت حفظ روحیه ملی و میهنی دانست و اظهار داشت: متأسفانه هم‌اکنون مردم بسیاری از مشاهیر مطرح ایرانی غیرفارسی زبان را نمی‌شناسند و همچنین در مناطق آذری، کردی و عربی سنن و آداب کهن خود را که موجب انسجام نظام خانواده، روستا و کشور شده فراموش کرده‌اند درحالی‌که اگر زبان این قومیت‌ها را به‌عنوان زیر بنای فرهنگی تقویت کنند، تمام این مسائل نیز به‌خودی خود حل می‌شود.حضرت‌پور معتقد است که علت اصلی بی‌توجهی به آموزش زبان قومیت‌های دیگر، نگاه امنیتی است: مدیران باید بدانند که حق مسلم اقوام ایرانی است که زبان بومی آنها در مراکز آموزشی رسمی تدریس شود و همه مردم ایران باید احساس کنند که حقوق شهروندی واحدی دارند.
او با هشدار نسبت به خطر جدی از بین رفتن زبان سایر قومیت‌های ایرانی که جزو گنجینه فرهنگ ایران محسوب می‌شوند گفت: همین الان هم زبان‌های دیگر به‌علت بی‌توجهی دولت‌ها دستخوش تغییرات متعددی شده و بسیاری از کودکان و نوجوانان و حتی جوانان آن مناطق نمی‌توانند کامل با زبان مادری خودشان صحبت کنند و بنویسند. نگارش این زبان‌ها در معرض فراموشی مطلق است و از این جهت نیاز به توجه‌دارند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b2-%d8%b1%d8%b3%d9%85%d9%8a-%d8%ad%d9%82-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.