آمدن عید چقدر برایمان هزینه دارد

آمدن عید چقدر برایمان هزینه دارد

ناهید زمانی
گروه اجتماعی: گرچه حقوق و مزایا و دریافتی‌های مردم هیچ گاه تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرده و ظاهرا نخواهد کرد! اما تا دلتان بخواهد قیمت انواع و اقسام اجناس بالا رفته است و وای به روزی که قرار باشد بخشی از این اقلام بنا به دلیلی، کنار هم خریداری شود.
آمدن عید باستانی نوروز یکی از دلایل موجه و البته تاریخی ایرانیان برای این نوع خرید است. سعی ایرانیان نو کردن است تا همه چیز مانند روز نو شود اما نو کردن با این قیمت‌ها برای ایرانیان کم دردسر ساز نیست.
صدای پای بهار و آمدن عید باستانی برای ما ایرانیان زیبا و دوست داشتنی است، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به جا آوردن رسم و رسوم آن برای بسیاری از خانواده‌ها ناممکن شده است. سال گذشته آنقدر قیمت برخی اقلام مانند خشکبار و از جمله پسته گران بود که بسیاری گفتند »پسته نخریم تا ارزان شود« البته بسیاری نخریدند، اما با نخریدن پسته اثری از ارزان شدن آن هم ندیدند. به هر حال به جا آوردن رسم و رسوم عید باستانی ایران هزینه‌هایی برای خانواده‌ها دارد که شاید در اوضاع و احوال کنونی و بالا بودن قیمت‌ها در بازار، برای بسیاری تامین آن سخت و در مواقعی حتی ناممکن باشد به طوری که برخی مجبورند با کم کردن هزینه‌های غیرضروری تر، رسومات مهم‌تر را به جا آورند. مثلا سرپرستان خانوارها برای خود لباس نو نخرند تا بتوانند هزینه‌های آجیل پذیرایی از مهمانان نوروزی را فراهم کنند.
کدام هزینه و با چه درآمدی
فقط کافی است چرخی در بازار بزنید و قیمت اقلام را جویا شوید تا بدانید بسیاری از مردم با حقوق خود، از پس خریدهای نوروزی بر نمی‌آیند و در این روزها خرج مردم از دخلشان پیشی می‌گیرد.
حداقل دستمزد سال ۹۲ کارگران در پی تصویب افزایش ۲۵ درصدی دستمزد در شورای عالی کار با ۹۷ هزار و ۴۲۵ تومان افزایش به ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان رسید. البته با احتساب بن نقدی کارگری ۳۵ هزار تومانی و در صورت متاهل بودن و حق مسکن، این رقم به حدود ۵۳۲ هزار تومان می‌رسد، اما عیدی نیز به کارگران تعلق می‌گیرد که در ۹۹ درصد موارد۲برابر حقوق حداقل دستمزد است و به این ترتیب کارگران امسال به طور متوسط ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان عیدی خواهند گرفت.
حقوق امسال کارمندان دولت به خصوص آن‌ها که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری (همان قانون استخدامی سابق) هستند چنگی به دل نمی‌زند. حقوق کارمندان دولت هم به طور معمول ۲۰ درصد افزایش یافت. در واقع کف حقوق کارمندان دولت بین ۳۳۲ هزار تا ۴۹۰ هزار تومان بوده است. البته به این مقدار باید مزایای شغلی را هم اضافه کرد که در مجموع میانگین دریافتی کف کارمندان چیزی بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. البته با تصویب هیئت دولت میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان نیز ۵۰۳ هزار تومان اعلام شد.
حال باید دید این میزان موجودی برای خریدهای معمول عید کافی است؟ خانواری چهار نفره را در نظر می‌گیریم و مهم‌ترین خریدهای شب عید بر اساس رسم و رسوم را که عبارتند از خرید لباس نو برای اعضای خانواده خرید خشکبار، آجیل، شیرینی، شکلات، میوه و همچنین خرید برخی مواد پروتئینی از جمله ماهی را تراز می‌کنیم.
گشتی در بازار لباس
از آنجا که خر یدهای عید بیشتر با خرید لباس آغاز می‌شود، سری به بازار لباس در بازار می‌زنیم تا بتوانیم قیمت‌های دقیق‌تری بدست آوریم. قیمت‌ها بسیار متنوع است. پس سعی می‌کنیم متوسط قیمت برخی لباس‌هایی را که در ایام عید از سوی خانواده‌ها خریداری می‌شود و کیفیت قابل قبولی نیز دارد، محاسبه کنیم.
قیمت شلوار مردانه جین، پارچه‌ای و کتان که کیفیت مناسبی هم داشته باشد از ۶۰هزار تومان آغاز می‌شود. پیراهن مردانه را نیز می‌توان با قیمت ۳۵ هزار تومان به بالا خرید. قیمت یک کفش مردانه با کیفیت قابل قبول نیز از حدود ۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود. با این اوصاف جمع خرید مهم‌ترین لباس‌های مردانه حدود ۱۴۵ هزار تومان خواهد شد.
در نتیجه برای خرید عید دو فرزند در یک خانواده رقم ۳۰۰ هزار تومان را در نظر می‌گیریم. جمع هزینه‌های ما برای خرید لباس برای یک خانواده چهار نفری، همین جا و پیش از سر زدن به بازارهای دیگر به ۶۵۰ هزار تومان یعنی بیش از ۶۶ درصد از عیدی کارگران رسید. همین حالا ۱۵۰ هزار تومان از عیدی اختصاص یافته به کارمندان و بازنشستگان دولت بیشتر خرج کرده‌ایم.
قیمت چیدن یک هفت‌سین
سیب، سنجد، سمنو، سرکه، سیر، سبزه و سنبل برای همه‌مان آشناست، اما این سفره ساده هم هر سال گران‌تر از سال گذشته می‌شود. اول از سیبش شروع کنیم که نشانه خوشدلی و روزگار خوش آب و رنگ است. ناقابل هر کیلوی سیب زرد یا قرمز آن را باید حداقل ۲۵۰۰ تومان بخرید تا شاید بتوانید چند تای آن را هم کنار هفت‌سین بگذارید.
جان سخت هفت‌سین یعنی سنجد هم برای خودش قدر و قیمتی دارد. هر بسته حدود ۱۵۰ تا ۱۰۰گرمی آن را حدود ۲۰۰۰ تومان باید بخرید البته انواع مرغوب آن تا۳۵۰۰ تومان هم می‌رسد. در مجموع برای خرید یک کیلو سنجد فرداعلا باید حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان هزینه کنید.
سمنو نشانه برکت هفت‌سین را هم اگر اصل بخواهید باید هر کیلوی آن را حدود ۷۰ هزار تومان بخرید. یعنی باید برای۱۰۰ گرمش حداقل هفت هزار تومان بپردازید. البته برای سمنوهای امروزی که همه‌شان بیشتر شبیه آرد بو داده است باید ۳۵۰۰ تومان پول بدهید.
سرکه هم نام آشنای همه خانه‌های ایرانی است و یک بطری ۵/۳ لیتری آن را باید ۶۳۰۰ تومان بخرید.
سیر هم جای تردید ندارد که یک بوته تازه آن را باید حداقل ۵۰۰۰ تومان بخرید یا زحمت به خودتان بدهید یک کیلوی آن را از بازار ۴۳۰۰ تومان بخرید.
سبزه آماده هم هر ظرف متوسطش را باید بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان بخرید یا این که به خودتان زحمت بدهید و نیمه‌های اسفند به طرق معمول حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم عدس کیلویی ۵۵۰۰ تومان، گندم کیلویی ۱۲۰۰ تومان یا در برخی موارد ماش کیلویی۳۰۰۰ تومان را بخرید و به شیوه‌های معمول سبز کنید و یک ظرف بزرگ و زیبای سبزه داشته باشید.
سنبل هم که مهمان همیشگی خانه‌های ایرانی است. گلدان‌های کوچک و متوسط هر شاخه سنبل را بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان می‌فروشند که اگر سفید باشد به طور قطع از دیگر رنگ‌های آن (صورتی و بنفش) حداقل ۲۰۰۰ تومان گران‌تر است یا می‌توانید پیازهای این گل را دانه‌ای ۲۰۰۰ تومان بخرید و بکارید تا مطمئن شوید که یک سنبل دست پرورده دارید، اما بگویم که به عید سال ۹۳ نمی‌رسد و باید منتظر گل‌هایش در عید سال ۹۴ باشید.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


1 + = سه