آمارهای ضد و نقیض طلاق از زبان مسئولان درآذربایجان غربی

آمارهای ضد و نقیض طلاق از زبان مسئولان  درآذربایجان غربی

گروه گزارش: ساززندگی خیلی از خانواده_های ایرانی در سالهای اخیر با رشد فزاینده طلاق بر اساس آمارهای رسمی ناکوک می زند، موضوعی که به سمت بحران فرهنگی پیش می رود. آهنگ رشد طلاق در آذربایجان غربی که در نوک و تیررس هجمه‌های فرهنگی قرار دارد چنان شتابان سیر صعودی به خود گرفته که اگر به زودی چاره اندیشی نشود می‌تواند عواقب جبران ناپذیر و آسیب‌های اجتماعی دیگری را به همراه داشته باشد.
این استان به اندازه کافی با مشکلات متعدد از جمله توسعه نامتوازن، بیکاری و… دست و پنجه نرم می‌کند رشد پدیده شوم طلاق خود نیز آغازگر و تشدید کننده سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله بی بند و باری، بزهکاری کودکان طلاق و… می‌تواند باشد.
جای تأسف دیگر اینکه در کنار رشد بی رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نیز رشد ازدواج‌های موقت هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می‌رود زنگ خطری که مسئولان به راحتی از کنار آن رد می‌شوند.
آذربایجان غربی استانی است که با سه الی چهار کشور خارجی ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مرز مشترک دارد مرزهایی که اگر یک روی آن فرصتی است برای توسعه، بی_توجهی به آن می‌تواند روی دیگر آن را به تهدید بزرگی تبدیل کند.
*امسال طلاق در آذربایجان غربی رشد۴٫۱درصدی دارد
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با اشاره به آمار و ارقام ازدواج و طلاق در آذربایجان غربی گفت: در طول ۹ ماه گذشته سالجاری چهار هزار و ۷۸۰ مورد طلاق در این استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴٫۱ درصد افزایش دارد.
محمد جوان با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد در کمتر از یک و نیم ساعت یک مورد طلاق در استان واقع می‌شود، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال ۸۸ تا سال جاری با رشد جهشی در نسبت ازدواج به طلاق در آذربایجان غربی رو به رو بوده‌ایم به طوری که از یک طلاق به ازای هر ۸٫۷ ازدواج در سال ۸۸ به یک طلاق به ازای هر ۵٫۲ ازدواج رسیده است.
وی با بیان اینکه این در حالی است که در ۹ ماه امسال ۲۴ هزار و ۶۱۰ مورد ازدواج در آذربایجان غربی ثبت شده و با رشد ۱٫۱ درصدی همراه بوده است ادامه داد: در سال ?? تعداد طلاق‌های صورت گرفته ۱٫۶ مورد به ازای هر هزار نفر بود که این رقم در سال جاری به ۱٫۹ مورد به ازای هر هزار نفر رسیده که این رشد، قابل توجه است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی اضافه کرد: این در حالی است که میزان ازدواج از ۱۳٫۱ مورد به ازای هر هزار نفر در سال ۸۹ به ۱۰ مورد به ازای هر هزار نفر در سال جاری رسیده است.
وی افزود: آذربایجان غربی در حال حاضر رتبه هفدهم کشوری را در بین ۳۱ استان کشور در خصوص میزان طلاق به ازای هر هزار نفر به خود اختصاص داده ولی با این وجود، سرعت رشد طلاق در این استان زیاد است.
*امسال ۸۹۶ زوج در آذربایجان غربی کمتر از یکسال زیریک سقف زندگی کرده‌اند
جوان گفت: از طلاق‌های ثبت شده در استان طی ۹ ماه امسال، ۸۹۶ نفر طول مدت زندگی مشترک کمتر از یکسال را تجربه کردند که این میزان ۱۸٫۷ درصد طلاق‌های ثبت شده را به خود اختصاص می‌دهد.وی اضافه کرد: میانگین سن طلاق‌های ثبت شده در استان برای مردان ۳۴٫۳۶ سال و برای زنان ۲۹٫۷ سال ثبت شده که ارومیه بیشترین میانگین سن طلاق را با ۳۶٫۱۷ سال برای مردان و ۳۱٫۴ سال برای زنان به خود اختصاص داده است.مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در استان طی ۹ ماه امسال برای مردان ۲۷٫۵۹ سال و برای زنان ۲۳٫۲ سال است، افزود: بیشترین سن ازدواج در استان برای مردان ۲۸٫۱۵ و برای زنان ۲۳٫۷۶ سال بوده که مربوط به شهر ارومیه است.جوان اظهارداشت: کم‌ترین سن ازدواج برای مردان در پیرانشهر با ۲۵٫۴۷ سال و برای زنان در چالدران با ۲۱٫۲۱ سال طی ? ماه امسال به ثبت رسیده است.
وی گفت: میانگین سن طلاق‌های ثبت شده در استان برای مردان ۳۴٫۳۶ سال و برای زنان ۲۹٫۷ سال ثبت شده که ارومیه بیشترین میانگین سن طلاق را با ۳۶٫۱۷ سال برای مردان و ۳۱٫۴ سال برای زنان به خود اختصاص داده است.
*آمارهای ضد و نقیض از وضعیت ازدواج و طلاق در آذربایجان غربی
این آمار و ارقام‌ها در حالی از افزایش طلاق در استان خبر می‌دهد که امیرجوان کیا مدیرکل ثبت و اسناد و املاک آذربایجان غربی در گفتگو با یکی از سایت‌های خبری طی هفته گذشته از روند کاهشی طلاق در استان خبر داده و عنوان کرده است، در ۹ ماهه سال ۹۴ میزان طلاق در بین زوج‌ها با کاهش شش درصدی مواجه شده است که امیدواریم این رقم با ایجاد دفاتر مشاوره باز هم روند کاهشی در پیش گیرد.
وی در عین حال اعلام کرده است، آذربایجان_غربی از معدود استان‌هایی در کشور است که طلاق در آن روند نزولی داشته و این اتفاق امیدبخش و مثبت است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذرماه میزان ازدواج در بین جوانان تقریباً پنج درصد کاهش داشته است که امیدواریم با تسهیل شرایط و ادامه امید در جامعه شاهد افزایش و ایجاد زندگی‌های جدید در بین جوانان باشیم.اما در عین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز وضعیت رشد طلاق در استان را نگران کننده دانست و گفت: به نظر می‌رسد که شیب طلاق در آذربایجان غربی از سطح کشور نیز بیشتر باشد که مسئولان مربوطه باید در این خصوص و عوامل آن مطالعات لازم را انجام دهند.
علیرضا رادفر با بیان اینکه طبق آمار در سال ۸۸ از هر ۹ ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شد که این رقم در سال جاری به نزدیک یک طلاق به ازای هر شش مورد رسیده است، اظهارداشت: این امر بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون سند پیشگیری از طلاق در این استان تدوین نشده که نهادهای مرتبط باید در این خصوص وارد کار شوند و آن را تدوین کنند، افزود: موضوع مهمی که در حوزه طلاق باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و به آن توجه شود، برگزاری جشن طلاق در برخی خانواده‌هاست و این امر با فرهنگ جامعه ما سازگار نیست.
*برگزاری دوره‌های آموزش مهارت زندگی ضروری است
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از رشد طلاق در استان عنوان کرد: افزایش طلاق در آذربایجان غربی یکی از معضلات آسیب‌های اجتماعی استان در حوزه زنان است.شهلا تاجفر با بیان اینکه در این خصوص برنامه‌های ویژه‌ای در دست تدوین است تصریح کرد: امسال به منظور کاهش آمار طلاق در استان دوره آموزش مهارت زندگی برای بانوان آذربایجان غربی برگزار می‌شود.تاجفر برگزاری چنین همایش‌هایی را لازمه کاهش طلاق در استان عنوان کرد و افزود: باید دختران بتوانند مهارت زندگی خوب را کسب کرده و در ازدواج موفق باشند و در کنار آن‌ها پسران نیز چنین مهارت‌هایی را کسب کنند.مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه باید کارگاه‌های آموزشی قبل و بعد از ازدواج برگزار شود خاطرنشان کرد: علاوه بر این کارگاه‌های آموزشی نیز در این خصوص برگزار و طی آن بانوان جوان مهارت زندگی مشترک را فرا می‌گیرند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، طلاق از جمله آسیب های اجتماعی است که تحت تاثیر عوامل متعدد صورت می گیرد ضعف فرهنگ، بی توجهی خانواده و بزرگترها، مسئولان کشور وهمه و همه به نوعی در بروز و رشد این پدیده دخیل هستند و مقابله با آن نیز مشارکت همگانی می طلبد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 3