آمارهای رونق اقتصادی تنها در بدنه دولت طرفدار دارد

آمارهای رونق اقتصادی تنها در بدنه دولت طرفدار دارد

گروه اقتصادی:اخیرا بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای کوتاه ضمن تائید دستیابی به رشد اقتصادی ۴٫۷درصدی در نیمه نخست سال جاری اعلام کرد:‌ پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر منفی آن بر رشد اقتصادی سال ۹۴، خوشبختانه در سال جاری رشد اقتصادی از روند مطلوبی برخوردار بوده است؛ به نحوی که علاوه بر رشد بالای ارزش افزوده در گروه نفت، رشد ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی نیز در فصل دوم سال جاری در مقایسه با فصل اول نیز بهبود نشان می‌دهد. بانک مرکزی وعده داده که گزارش مشروح درباره رشد اقتصادی را متعاقبا منتشر خواهد کرد.
این در حالی است که سال گذشته بانک مرکزی، به طور کلی آمار رشد اقتصادی را منتشر نکرد که به نظر می‌رسد به دلیل پایین بودن آن بوده است.
از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه رشد اقتصادی در سه‌ماهه دوم امسال را با نفت ۲٫۸ و بدون نفت ۶ درصد اعلام کرده است. به گفته وی، رشد اقتصادی نیمه اول با نفت ۴٫۶ درصد و بدون نفت ۳٫۴ درصد بوده است. رشد اقتصادی اعلامی از سوی نوبخت با آمار بانک مرکزی، تفاوت عمده‌ای دارد. احتمالا رشد اعلام‌شده از سوی سخنگوی دولت، بر مبنای گزارش مرکز آمار بوده است. با این حال تا دیشب مرکز آمار گزارشی درباره رشد اقتصادی نیمه اول امسال ارائه نکرد.
علی ربیعی وزیر کار نیز در جلسه کارگروه اشتغال استان فارس از ایجاد ۷۰۰ هزار شغل خالص در سال خبر داده است. این در حالی است که گزارش مرکز آمار هم از افزایش حدودا ۵٫۱ میلیون نفری تعداد شاغلان کشور در نیمه اول امسال حکایت دارد. از سوی دیگر، نرخ تورم هم چند ماهی است تک‌رقمی اعلام می‌شود. با این حال اوضاع بازارها و شرایط اقتصادی مردم با این آمارهای مثبت چندان همخوانی ندارد.
دکتر عباسعلی ابونوری، اقتصاددان در این‌باره گفت: اکنون برخی دولتمردان خبر از ایجاد شغل می‌دهند اما تا زمانی که خانواده‌ها فرزند بیکار خود را در محیط کار مشاهده نکنند آمارها را باور نمی‌کنند. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر به‌صورت پایدار سالانه ۸۰۰۰ شغل ایجاد کنیم بسیار بهتر از سه سال مسکوت ماندن در این بخش و بعد اعلام ۷۰۰ هزار شغل در شش ماه است.وی افزود: آمارهایی نیز درباره رشد اقتصادی داده می‌شود که گفته نشده این آمارها اسمی است یا واقعی. موضوعی که در این زمینه دارای اهمیت است پایداری رشد اقتصادی است و نباید در این بخش سیاسی عمل کرد. ابونوری با اشاره به شاخص‌های اقتصاد کلان و اقدامی که دولت‌ها در طول فعالیت خود باید مدنظر داشته باشند، تصریح کرد: اکنون دولت تنها بخش رشد اقتصادی را اعلام می‌کند که پیشرفت در یک آمار، نشانه این نیست که بخش اقتصاد در بهترین شرایط قرار دارد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اگر رشد اقتصاد ۵/۵ درصد باشد، کشور در دوران مطلوبیت و ثبات قرار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد دستیابی به این رشد اقتصادی ناشی از نوسانات قیمتی بوده و تولید در آن نقشی ندارد. به این دلیل که رکود همچنان در بازارها جولان می‌دهد و دولت همه توان خود را برای کاهش تورم به کار گرفته است.
از سوی دیگر دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی گفت: دولتمردان هر روز آمار رونق و شکوفایی در کشور می‌دهند، اما زمانی که پای صحبت مردم، اصناف و تولیدکنندگان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که این آمارها تنها در بدنه دولت طرفدار دارد. وی با بیان این که خیلی به آمارها خوشبین نیستم، افزود: اگر آمارها دستکاری نشده باید از منابع رسمی اعلام شود و هنوز منابع رسمی کشور چنین موضوعاتی را اعلام نکردند.
عبدی اضافه کرد: اکنون فروش نفت و گاز بیشتر شده و احتمال دارد رشد اقتصادی که اعلام‌شده بر این مبنا باشد، اما صنایع داخلی در رکود رنج می‌کشند و تولیدکنندگان منتقد این اطلاعات هستند. به گفته برخی مسئولان اتاق اصناف و تولیدکنندگان، ۶۰درصد صنایع کشور تعطیل شده و بقیه با ۳۰ درصد ظرفیت، کار می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مردم هر روز شغل از دست می‌دهند و شرکت‌های فولاد و مس و سیمان به دلیل رکود اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند. مشخص نیست که آمار و ارقام رشد اقتصادی و ایجاد شغل از کدام منابع به دست آمده و چه افرادی سر کار رفته‌اند.
محمدرضا رنجبرفلاح، اقتصاددان و مدیرعامل سابق بانک تجارت اظهار کرد: بررسی نرخ رشد اقتصادی سال‌های گذشته از زمانی که منفی و صفر بوده، نشان می‌دهد که در وضعیت پنج سال پیش متوقف شده‌ایم و اگر تولید ناخالص داخلی را در پایان سال ۹۵ با سال ۹۰ مقایسه کنید می‌بینیم که تولید ناخالص داخلی واقعی ما از سال ۹۰ کمتر است، حتی اگر ادعای دولت درباره رشد حدود ۵ درصدی امسال صحیح باشد.مهدی پورقاضی، کارشناس اقتصادی با بیان این‌که رشد اقتصادی ماه‌های اخیر حاصل افزایش تولید نفت است، گفت: در دوره شش ماهه و یکساله گذشته بیشتر پیشرفت در حوزه نفت بوده و با گذشت زمان این رشد روند کاهشی را در پیش گرفته است.
پورقاضی، در ارتباط با وضعیت فعلی صنعت افزود: در حال حاضر که اقتصاد کشور وضعیت رو به رشدی را دنبال می‌کند نمی‌توان گفت در رکود هستیم، اما این رشد یکسان نبوده و در بخش‌های مختلف متفاوت و گاهی خیلی پایین است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ارتباط با مبتنی بودن اقتصاد کشور بر نفت اظهار کرد: اقتصاد کشور مبتنی بر نفت بوده و از طرفی با افزایش تولید ماه‌های اخیر صنعت نفت و روند ثباتی که در پیش گرفته شده احتمال متوقف شدن رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر وجود دارد.پورقاضی تصریح کرد: در این بین چیزی که قابل درک است حرکت اقتصاد کشور در جهت مثبت است و اگر روند امروزی اقتصاد حفظ شود، برای ماه‌های پیش‌رو شاهد ادامه روند رشد خواهیم بود.
دکتر حجت‌الله عبدالملکی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: رشد اقتصادی ۷ درصد برای کشور فوق‌العاده است اما شواهد و شرایط اقتصادی کشور نمایانگر چنین موضوعی نیست. وی با تاکید بر این‌که نمی‌خواهم آمارهای دولتی را نقض کنم،تصریح کرد: هنوز بودجه‌های عمرانی به صورت کامل تخصیص نیافته و تنها ۱۵ درصد آن محقق شده است. از سوی دیگر فرصت‌های شغلی زیادی در کشور ایجاد نشده که به رشد اقتصادی با رقم ۷ درصد دست پیدا کنیم.عبدالملکی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی همچنان به‌دلیل رکود و مشکلات دیگر تعطیل می‌شوند و باید مسئولان دولتی سازوکار و گزارش تهیه این آمار را با جزئیات کامل ارائه بدهند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


دو + 1 =