آمارهای دولتی حقیقت را می گویند یا جیب مردم

آمارهای دولتی حقیقت را می گویند یا جیب مردم

گروه اقتصادی:هنوز از یادها نرفته است که پس از این که مجلس شورای اسلامی در مصوبه_ای اعلام کرد از سال جاری بانک ها باید مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند، مسئولان سیستم بانکی ساز ناکوک خود را نواختند و به بهانه های مختلف با این مصوبه مخالفت کردند.
جوان هستند و در روزهای گرانی و رکود تصمیم به ازدواج گرفتند. ازدواجی که این روزها هر چقدر هم ساده برگزار شود باز هم هزینه بر است چرا که نمی توان از گرانی مسکن و مصائب تهیه جهیزیه هر چند ساده و اولیه به راحتی گذشت. به همین دلیل است که وام ازدواج ۱۰ میلیونی برای جوانان اهمیت زیادی دارد چرا که می تواند کمک خرج آنها در مسیر تازه گام نهاده زندگی مشترک باشد. با این حال این روزها از بانک ها خبر می رسد که تسهیلات لازم برای دادن وام را ندارند و به همین دلیل دست بسیاری از جوانان متقاضی وام ازدواج هم در پوست گردو مانده است و انگار اوضاع در شهرستان ها وخیم تر از پایتخت است.
یکی از متقاضیان وام ازدواج می گوید: نزدیک به ۶ مال است که با همسرم برای گرفتن وام ازدواج ثبت نام کرده ایم اما بانک از پرداخت وام به ما خودداری می کند و جالب اینجاست که من و همسرم دو بانک معتبر مختلف را برای این امر انتخاب کردیم تا شاید یکی از آنها زودتر اقدام به پرداخت وام کند اما زهی خیال باطل!
او تاکید می کند: با وجود هزینه های بالای شروع زندگی مشترک روی این وام برای گرفتن خانه حساب کرده بودیم و حالا برای وامی که می گفتند یک هفته ای به دستمان می رسد ۶ ماه است که در انتظاریم و زندگی ما مختل شده است و بانک ها هم در این خصوص به ما پاسخگو نیستند و تنها می گویند بودجه نداریم!
این سخنان اما این روزها درد دل بسیاری از جوانان است. هنوز از یادها نرفته است که پس از این که مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای اعلام کرد از سال جاری بانک ها باید مبلغ وام ازدواج را افزایش دهند و به زوج و زوجه هر کدام ۱۰ میلیون تومان بپردازند، مسئولان سیستم بانکی ساز ناکوک خود را نواختند و به بهانه های مختلف با این مصوبه مخالفت کردند.در متن این مصوبه آمده بود: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش می یابد.بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد. اما مدیران بانک مرکزی و نیز برخی بانک ها این مصوبه را غیرقابل اجرا خواندند چرا که معتقد بودند منابع قرض الحسنه آن ها پاسخگوی این افزایش مبلف وام نیست و مصوبه مذکور صرفا صف متقاضیان وام ازدواج را طولانی تر خواهد کرد. حالا این اتفاق رخ داده است هر چند که اوضاع دیگر تسهیلات بانک ها هم رو به راه نیست و بانک ها نمی توانند پاسخگوی دست تنک مردم در نزدیکی شی عید باشند.
این روزها هر مراجعه‌کننده‌ای که به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات سر می‌زند، اغلب با این جمله از سوی متصدیان و باجه نشینان مواجه می‌شود که منابع مالی بانک فعلا به اتمام رسیده و امکان پرداخت وام جدید هم وجود ندارد. به همین دلیل، مردم سرگردانند و نمی‌دانند که مایحتاج شب عید و ایام پایانی سالشان را که نیاز به منابع بانکی دارد، چطور تامین کنند. این اتفاق در حالی رخ داده که حسن روحانی به تازگی خبر از گشایش‌های عجیب و غریب در اقتصاد داده و عنوان کرده آنقدر رونق اقتصادی به وجود آمده که انبارهای فولاد خالی شده اما حقیقت این است که رکود دامن بانک‌ها را هم گرفته و منابع بانک‌ها را هم خالی کرده است. البته روی آمار دولتی ها همه چیز خوب است اما جیب مردم حرف های دیگری می زند که مسلما با آمارهای دولت تدبیر متفاوت است! نکته حائز اهمیت در توقف وام‌دهی بانک‌ها به دلیل کمبود منابع اعتباری، افرادی هستند که پول خود را به عنوان سپرده نزد برخی شعب بانکی به امانت گذاشته‌اند تا اینکه در موعد مقرر خود که بعضا ۳ ماهه هم هست، بتوانند روی سپرده خود وام دریافت کنند. آنها این روزها به در بسته می‌خورند و بانک‌ها با این عنوان که توانایی اعطای وام ندارند، از وعده خود سر باز می‌زنند.
دراین میان، به‌تازگی کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی نیز گفته بود که پرداخت تسهیلات متوقف نشده، بلکه کاهش یافته است. او این را هم توضیح داده بود که نقدینگی بانک‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند تسهیلات جدید پرداخت کنند، اما امکان دارد تا پایان سال مصوبات اعطای تسهیلات ماه‌های مهر، آبان و آذر باقی مانده باشد و بانک فقط آن مصوبات را پرداخت کند. به این ترتیب به نظر می رسد بانک ها تنها امکان دارد! تسهیلات ۳ ماه پاییز را پرداخت کنند و باید منتظر ماند و دید حالا پاسخ رئیس بانک مرکزی و حسن روحانی به این وضعیت چه خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


2 × پنج =