آمادگی ایران و ترکیه برای بازگشایی مرزها

آمادگی ایران و ترکیه برای بازگشایی مرزها

گروه گزارش : به‌دنبال شیوع بیماری کرونا، مرز بین‌المللی بازرگان از اسفندماه سال گذشته از طرف ترکیه بسته شد و تلاش برای ازسرگیری مبادلات به‌صورت زمینی همچنان در حال انجام است.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد، مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تأسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به‌صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است، اما از اسفند ماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا ترکیه مرزهای خود را به سمت کشور بسته و هم‌اکنون هیچ مبادله کالایی به‌صورت زمینی انجام نمی‌گیرد.
با وجود رایزنی‌های مقامات دو کشور و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، ایجاد تونل‌های ضدعفونی و تدابیر بهداشتی در زمینه تردد مسافران به همراه ایجاد قرنطینه در گمرک بازرگان، تنها مرز بین‌المللی ایران با ترکیه نیز نتیجه‌بخش نبوده و ترکیه همچنان اجازه تبادلات تجاری به صورت زمینی را نمی‌دهد.
هر چند با شیوع این بیماری روند مبادلات دو کشور متوقف نشده و تمام تبادلات تجاری به‌صورت ریلی از مرز رازی خوی در استان آذربایجان‌غربی در حال انجام است، اما به گفته کارشناسان اقتصادی این حجم از مبادلات جوابگو نیست و هم اکنون فعالان اقتصادی و بازرگانی دوطرف از شرایط موجود دچار تضرر اقتصادی شده و گلایه مند هستند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت گمرک بازرگان و اقدامات انجام گرفته بهداشتی در این مرز مهم و استراتژیک سراغ مدیر گمرک بازرگان رفته و گفتگویی با وی ترتیب داده‌ایم.
هیچ مبادله کالایی به صورت زمینی بین ایران و ترکیه فعلاً انجام نمی‌گیرد
مدیر گمرک بازرگان در خصوص آخرین وضعیت این مرز زمینی گفت: مرز بازرگان تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است که دارای دو ورودی جداگانه تریلر و اتوبوس و سواری بوده و ظرفیت عبور روزانه ۷۰۰ تریلر را دارد ولی به دلیل مشکل پارک و همچنین مشکلات گمرکی و طولانی بودن پروسه ترخیص تعداد تریلر عبوری روزانه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ تریلر در حال تغییر است.
وی با بیان اینکه در پی ویروس کرونا از اوایل اسفندماه سال ۹۸ مرز بازرگان از طرف کشور ترکیه بسته شده و هم‌اکنون تبادلات تجاری به صورت زمینی از طریق مرز بازرگان انجام نمی‌گیرد افزود: رایزنی‌های زیادی بین مقامات کشوری و محلی مبنی بر از سرگیری مبادلات انجام شده و عملی شدن آن منوط به نظر موافق وزارت تجارت ترکیه است.
مدیر گمرک بازرگان در خصوص اعلام خبر از سرگیری مبادلات زمینی و روزانه ۶۰ کامیون بین دوطرف عنوان کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن بدون منابع رسمی بوده است بر اساس آخرین رایزنی و توافقات صورت گرفته بین دو کشور مقرر شده این مرز بازگشایی شود ولی هنوز عملی نشده است.
نامدار با بیان اینکه هفته گذشته رایزنی‌هایی بین مقامات ۲ کشور انجام شد، گفت: براساس این رایزنی تنها کامیون‌هایی که به‌مدت ۲۷روز در داخل گمرک بازرگان بلاتکلیف بودند اجازه تردد یافتند و هم‌اکنون هیچ کامیونی در داخل محوطه گمرک وجود ندارد.
پذیرش مسافران ورودی از طرف ترکیه به ایران هم‌اکنون بدون هیچ مشکلی جریان دارد
مدیرکل گمرک بازرگان گفت: مسئولان این گمرک و منطقه آزاد ماکو درخواست نشست اضطراری با مسئولان گمرک گوربلاغ و استان آغری ترکیه برای بازگشایی و تردد مسافران و کامیون‌ها از مرز بازرگان را کرده‌اند.
نامدار با تاکید بر اینکه امیدواریم با برگزاری این نشست با طرف ترک بخشی از مشکلات نبود تردد در این مرز را رفع کنیم، اضافه کرد: پذیرش مسافران ورودی از طرف ترکیه به ایران هم‌اکنون بدون هیچ مشکلی جریان دارد.
مدیر گمرک بازرگان با بیان اینکه با تمهیدات و ایجاد کنترل‌های بهداشتی لازم مسافران و کامیون‌ها می‌توانند وارد کشور شوند، افزود: در حال حاضر به‌دلیل انتشار ویروس کرونا، طرف ترکیه‌ای اتباع ایرانی و مسافران دیگر از مرز بازرگان اجازه ورود ندارند و فقط اتباع این کشور به صورت محدود قادر به تردد هستند.
وی خاطرنشان کرد: ترکیه به منظور قرنطینه مسافران ورودی خود نیز اقدام به احداث بیمارستان صحرایی کرده که ظرفیت پذیرش آن ۶۰ نفر است و پذیرش بیش از ۶۰ نفر منوط به ترخیص بیماران از این بیمارستان است.
نامدار با اشاره بر اینکه کامیون‌های ایرانی تا رفع مشکل مذکور اجازه ترانزیت به کشور ترکیه را ندارند، اظهار کرد: طرف ترک برای کامیون‌ها نیز محل‌های قرنطینه در نظر گرفته‌اند که فقط ظرفیت پذیرش ۱۰۰ کامیون را دارد.
پروتکل‌های بهداشتی و درمانی در گمرک بازرگان در بالاترین سطح رعایت می‌شود
مدیر گمرک بازرگان گفت: مسئولان بهداشتی و درمانی کشورمان نیز اقداماتی در خصوص قرنطینه و کنترل مسافران خروجی و ورودی در مرز بازرگان را به زودی انجام می‌دهند.
نامدار از ایجاد تونل‌های ضدعفونی در ورودی و خروجی مرز بازرگان، ایجاد گیت‌های ضدعفونی و نیز بهداشتی در بخش مسافری خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این مرز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه ترکیه هفته گذشته بازدیدی از تدابیر و اقدامات بهداشتی کشورمان در مرز بازرگان بازدید کرد، عنوان کرد: پس از بازدید مقرر شده است مبادلات زمینی و از سرگیری فعالیت‌ها در مرز دو طرف با کسب اجازه از وزیر تجارت و بهداشت ترکیه انجام گیرد.
نامدار با بیان اینکه هم اکنون مبادلات بین ۲ کشور به صورت ریلی از مرز رازی خوی انجام می‌شود، افزود: روزانه ۲۵ واگن خروجی و ۵۵واگن ورودی حجم مبادلات ریلی ۲ کشور است.
آذربایجان غربی در شمال‌غرب ایران بیش از ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق دارد، آذربایجان غربی به عنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از ??? کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازمهر ،مرزهای بینالمللی بازرگان در ماکو، سرو در ارومیه و مرز رازی در شهرستان خوی مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا از ایران به ترکیه هستند، آذربایجان غربی با استان حکاری، وان، آغری، ای غدیر و قارص ترکیه مرز مشترک دارد

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 16