معاون سخنگوي وزارت خارجه ژاپن:

آماده‌ایم در زمینه دریاچه ارومیه به ایران کمک کنیم

گروه خبر: معاون سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: آماده‌ایم در زمینه زیست محیطی، از جمله دریاچه ارومیه به ایران کمک کنیم.
به گزارش فارس، ، کوئیچی میزوشیما، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ما پروژه خاصی برای دریاچه ارومیه نداریم اما ایران درباره دریاچه ارومیه از ما درخواست کمک کرده و قرار است ژاپن در زمینه انتقال کارشناس و آموزش کارشناسان ایرانی در ژاپن به این کشور کمک کند.وی در ادامه به مدت طولانی عضو گروه دوستی ایران و ژاپن بوده است. دیدار فومیو کیشیدا وزیرخارجه ژاپن بعد از چهار و نیم سال بوده است. روابط ایران و ژاپن به طور سنتی خوب بوده و سال ۲۰۱۵ سالگرد ۱۴۰ سالگی روابط ایران و ژاپن را برگزار می‌کنیم. رابطه با ایران برای ما مهم است که در منطقه نقش مهمی دارد. از زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار کردند.میزوشیما افزود: سفر وزیر خارجه ژاپن بلندپایه‌ترین سفر مقام ژاپنی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. این سفر همزمان با مذاکرات ژنو صورت گرفته است. به همین خاطر وزیر خارجه ژاپن در این دیدار با وزیر خارجه ایران تبادل نظرخواهد کرد. آقای کیشیدا با رئیس‌ مجلس و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و امروز با آقای ظریف دیدار می‌کند.وی گفت: از اهداف این سفر تقویت روابط عمیق ایران و ژاپن است. هدف دیگر هم این است که همانطور که کیشیدا و نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد توکیو می‌خواهد به گسترش صلح کمک کند که سفر وزیر خارجه در این راستا نیز هست.
وی افزود: ایران و ژاپن در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر همکاری می‌کنند. ما آمادگی داریم در زمینه تربیت افسران مرزبان برای ایران با این کشور همکاری کنیم. ما همچنین تمایل به همکاری در زمینه‌های فرهنگی و نخبگان به خصوص تعامل دانشگاه‌های دو کشور داریم.
میزوشما ادامه داد: موارد فوق مواردی بودند که وزیر خارجه ژاپن با آقای روحانی در میان گذاشت. هدف دیگر سفر وزیر خارجه کمک به توسعه گفت‌وگو ایران با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است.
وزیر خارجه ژاپن امروز با آقای ظریف درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کند.وی گفت: وزیر خارجه ژاپن با ظریف درباره موضوعات منطقه‌ای نیز گفت‌وگو می‌کند ما بر این باوریم ایران کشور مهمی در منطقه است و انتظار داریم در موضوعات منطقه‌ای به حل موضوعات کمک کند. از جمله موارد مطرح در منطقه بحث سوریه و افغانستان است. سایر موضوعات هم که در منطقه نیست می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، از جمله موضع کره شمالی. ژاپن از برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی نگران است. وزیر خارجه ژاپن در این زمینه هم با ظریف گفت‌وگو می‌کند. امنیت دریایی هم از جمله موضوعات مهم است که شامل امنیت خلیج فارس هم می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 5