آلزایمر؛ بیماری‌ پنهان اما پر دردسر

آلزایمر؛ بیماری‌ پنهان اما پر دردسر

گروه گزارش: آلزایمر بیماری پنهان اما پر دردسری که دیر می‌رسد اما خیلی زود توانایی‌های ذهنی انسان‌ها را بر هم می‌ریزد و موجب بروز مشکلات عدیده برای فرد، افراد خانواده و حتی جامعه ایجاد می‌کند.
آلزایمر یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای زوال عقل به شمار می‌رود، بیماری‌ای که نه تنها به حافظه آسیب می‌زند بلکه فرد بیمار به‌ تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، دچار افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه ‌گیری می‌شود.
در اثر بروز این بیماری اختلال در حافظه یکی از مشکلاتی است که به تدریج به وجود آمده و پیشرفت می‌کند، این اختلال ابتدا به حوادث و آموخته ‌های جدید آسیب زده و به تدریج خاطرات قدیمی را نیز خدشه دار می‌کند.
بیمار مبتلا به آلزایمر، پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده است فراموش می‌کند و مجددا‌ همان سئوال را می‌پرسد، وسایلش را گم کرده و نمی‌داند کجا گذاشته است، در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آن‌ها نیز مشکل ایجاد می‌شود.
بروز اختلال در حافظه و روند تفکر، سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی عصبانیت و پرخاشگری وی شود، توهم و هذیان نیز از دیگر عوارض این بیماری است که نه تنها خود بیمار را آزار می‌دهد، بلکه اطرافیان این بیماران را نیز تا حد زیادی با مشکل روبه رو می‌کند.
از سوی انجمن جهانی آلزایمر پیش ‌بینی شده است که در سال ???? میلادی از هر۸۵ ?? نفر یک مبتلا به آلزایمر مبتلا شود. به گفته انجمن جهانی آلزایمر پنج درصد از جمعیت ??۶۵ ساله و بالا‌تر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالی است که۱۰ ?? تا ??۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند (نقل از سایت سینا نیوز)
با توجه به کنترل جمعیتی که طی سال‌های اخیر در کشور صورت گرفته بر اساس اعلام کارشناسان متأسفانه کشور ایران در سال‌های آتی با موج دوم و سوم سالمندی مواجه بوده و احتمال افزایش تعداد بیماران آلزایمر نیز دور از دسترس نیست.
*نحوه برخورد با سالمندان و بیماران آلزایمر در جامعه فرهنگ سازی نشده است. تعاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی با هشدار نسبت به افزایش موج دوم و سوم سالمندی در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۸ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند اما با توجه به کاهش جمعیت جوان این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد و در سال ۱۴۳۰ به بیش از ۲۵ درصد خواهد رسید.
علی پرمقیاس با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ چیزی در حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون سالمند در کشور داشته باشیم اظهار داشت: با توجه به مشکلات متعدد جامعه سالمندی از جمله بروز بیماری آلزایمر باید زیرساخت‌های لازم و برنامه های ریزی‌های اساسی از امروز تدوین و چاره اندیشی شود.
وی با گلایه از بی توجهی تمامی ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه سالمندان به این بخش گفت: سالمندی یا بروز بیماری‌های این دوران از جمله آلزایمر غیر قابل پیشگیری کامل بوده و هر فردی یک روز حتما به دوران سالمندی خواهد رسید ولی متاسفانه اقدام مناسبی در جهت رفاه حال این قشر از سوی برخی ارگان‌ها صورت نگرفته است.
پرمقیاس با بیان اینکه اگرچه آلزایمر درمان قطعی ندارد، اما خوشبختانه راه‌ های تشخیص بروز آن قابل دسترس و پیشگیری است گفت: متخصصان توصیه می‌کنند در مراحل اولیه افراد برخی از نشانه‌ها را جدی بگیرند و در این راستا عمل کنند.
معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی بهداشت و درمان، معیشت و نیز بحث‌های روحی و روانی را از مهم‌ترین مسایل و مشکلات پیش روی قشر سالمند دانست و گفت: با توجه به رشد روز افزون زندگی صنعتی امروز بحث مشکلات روحی و روانی جامعه سالمند رو به گسترش است.
وی ادامه داد: متأسفانه فرهنگ سازی لازم برای برخورد با قشر سالمند در جامعه و خانواده‌ها صورت نگرفته است و روز به روز با توسعه تکنولوژی و فناوری‌های نوین خانواده به سمت زندگی فردی تمایل دارند و سالمندان جایگاه اصلی خود را در خانواده و جامعه در حال از دست دادن هستند.
معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی حساس سازی اجتماع و ارگان‌ها به بیماری‌های دوران سالمندان و نیازهای آنان را از جمله ضروریات امروزی برشمرد و خاطر نشان کرد: جایگاه فعلی سالمندان در اجتماع به شکل مطلوبی نیست و با توجه به رشد جمعیت سالمندی انتظار اینکه سالمندان جایگاه خود را در اجتماع و به ویژه خانواده از دست بدهند دور از ذهن نیست.
*آلزایمر بعد از سرطان بیشترین هزینه را به جامعه تحمیل می‌کند
کارشناس مسئول حوزه توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی نیز معتقد است آلزایمر بیماری پنهانی است که بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.
رضا قلی خانی در گفت وگو با خبرنگار مهر با هشدار نسبت به افزایش تعداد بیماران آلزایمر در سطح کشور اظهار داشت: این بیماری بعد از سرطان بیشترین بار اقتصادی را به جامعه تحمیل کرده و هزینه های زیادی به همراه دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه این در حالی است که خانواده به دلیل مسایل و مشکلات پیش رو و نیز موقعیت و جایگاه اجتماعی خود به جای درمان و پیشگیری از روند رو به رشد بیماری اقدام به مخفی کردن آن می‌کنند که این امر عواقب متعددی در پی دارد.
قلی خانی با تاکید بر اینکه بروز این بیماری هیچ ربطی به جایگاه و موقعیت خانواده‌ها ندارد عنوان کرد: جامعه و خانواده‌ها باید از فرد بیمار حمایت‌های لازم و کافی را از جمله درمان به شیوه دارویی را انجام داده و فرد سالمند را به حال خود رها نکنند.
وی آلودگی هوا، زندگی مدرن و صنعتی را از مهم‌ترین عوامل افزایش بیماری آلزایمر در کشور نام برد و گفت: این بیماری به راحتی با استفاده از شیوه دارویی و نیز بحث‌های روحی و روانی قابل پیشگیری بوده و می‌توان از روند رو به رشد آن تا حدودی جلوگیری کرد.
کارشناس مسئول حوزه توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان غربی افزود: کتاب خواندن، حل جدول تمرینات بدنی نوشیدن مایعات به اندازه کافی و حفظ کردن مطالب می‌تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری در افراد جلوگیری کند.
وی همچنین با بیان اینکه به راحتی می‌توان علایم بیماری آلزایمر را تشخیص داد گفت: در کنار این علایم خانواده می‌توانند برای کنترل آن سالمندان خود را به صورت مرتب برای تشخیص این بیماری به مراکز مورد نظر از جمله متخصصان روان‌پزشکی و… ببرند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


دو + 6 =