آزادگان قهرمانان ایستادگی و مقاومت

آزادگان قهرمانان ایستادگی و مقاومت

گروه جامعه:۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی محسوب می شود. قهرمانان مقاومت و ایثار که امنیت و آرامش امروز ایران مرهون جانفشانی و ایستادگی آنان در برابر سختی ها و شکنجه های طاقت فرسا است. دلاورمردانی که سال های دشوار اسارت را با شجاعت و رشادت سپری کردند و اینگونه اسوه صبر و استقامت لقب گرفتند.
رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی به ایران حمله کرد و زمینه ساز جنگی هشت ساله شد.
متجاوزان به خاک کشور هرگز نمی پنداشتند که با ایستادگی مقتدرانه ایرانیان روبرو شوند و به هدف های خویش دست نیابند.
سربازان دلاور در طول جنگ با شجاعت فراوان به پیکار با دشمنان شتافتند و با شهادت و اسارت خویش به جهانیان نشان دادند که هیچ گاه از هدف های متعالی خود باز نخواهند ایستاد.
تاریخ دفاع مقدس سرشار از خودگذشتگی ها و جانفشانی های رزمندگان غیور است بزرگمردانی که در این مسیر به اسارت نیروهای دشمن درآمدند و دوران بسیار سختی را تجربه کردند.
صبر و استقامت اسراء، گواه شکوه و صلابت مردمانی است که برای احقاق حق خویش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند. آنان شکنجه و درد اسارت را با ایمان راسخ خویش تحمل و اسارت گاه ها را به دانشگاه های تربیت انسان های مجاهد و آزاده تبدیل کردند.
سالیان اسارت، لحظه های اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و دفاع از استقلال و آزادی سرزمینی بود که با سال ها مبارزه و با خون هزاران شهید به ثمر نشست. فریاد خاموش غیورمردانی که با دژخیمان زمانه به رویارویی پرداختند و از سرزمین اسلامی خویش دفاع کردند.
پیروزی ایران در این جنگ، ثمره خون هزاران شهید، رنج اسارت و شکنجه هزاران تن از مبارزان و اسیران دفاع مقدس به شمار می رود و شجاعت و ایثار این بزرگواران بود که سربلندی و سرافرازی را برای کشورمان به ارمغان آورد و سبب پیروزی در این نبرد نابرابر شد.
سرانجام ایران با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ حُسن نیت خود را به جهانیان نشان داد و اینگونه جنگ پایان یافت.
در سال های پس از جنگ تحمیلی با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ در امور اسرای جنگی، دو کشور تعامل در ارتباط با تبادل اسراء را آغاز کردند و اینگونه در ایران ستاد رسیدگی به امور آزادگان شکل گرفت.
بدین شکل نخستین گروه از آزادگان ایرانی در ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ خورشیدی به میهن بازگشتند و پس از زیارت آرامگاه امام راحل(ره) به دیدار آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری شتافتند تا با آرمان های انقلاب اسلامی دگربار پیمان ببندند.
بدون شک دوران دشوار اسارت ثمره ای افتخارآفرین و عزت بخش به همراه داشت. صبر استقامت، ایستادگی و تحمل شکنجه از ویژگی¬های آزادگان ایران زمین است که در دوران اسارت به منصه ظهور رسید و نشانگر شکوه مقاومت و ایثار شد. »عبدالحمید شمس الهی« درباره فعالیت های خود در طول جنگ تحمیلی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معلم زبان انگلیسی در وزارت آموزش و پرورش به فعالیت پرداختم و با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های حق علیه باطل عازم شدم. در آنجا به برگزاری برنامه های فرهنگی از جمله سخنرانی، مراسم دعای کمیل و زیارت عاشورا برای نیروهای بسیجی و سپاهی مبادرت ورزیدم و در مواقع ضرورت به خط مقدم اعزام می شدم.
عملیات رمضان یکی از سخت ترین عملیات_های جنگ تحمیلی بود که در منطقه جنوب و گرمای طاقت فرسا با حمله نیروهای عراقی برای به عقب راندن دلیرمردان کشورمان در تیر ۱۳۶۱ خورشیدی آغاز شد.
شرایط آب و هوایی در این عملیات نامناسب بود و بسیار سخت و طاقت فرسا به شمار می_رفت.
در عملیات رمضان با آن که بسیاری از نیروهای متجاوز اسیر و کشته شدند اما تعداد زیادی از نیروهای ایرانی نیز به شهادت رسیدند و هزار و ۲۰۰ تن از رزمنده ها به اسارت رژیم بعث در آمدند.
آنان ۱۵ تن از سربازان دلاور میهنمان را با دستان بسته اعدام کردند و ما را نیز که از گردان محبین اعزام شده بودیم، به اسارت گرفتند.
این آزاده والامقام با اشاره به شروع اسارت خویش، بیان داشت: وقتی اسیر شدیم یکی از سربازان رژیم بعث با صدای بلند گفت؛ چه فردی می_تواند انگلیسی صحبت کند و من دستم را بالا گرفتم.
نخستین جمله ای که گفت این بود؛ »آیا به یاد دارید در بستان نیروها و اسرای ما را کشتید حالا ما به تلافی، شما را در زیر زمین دفن خواهیم کرد. همگی در آن لحظه پایان زندگی و عمر خویش را احساس کردیم.«
از آن لحظه اسارت هشت ساله ما در پادگان القادسیه با دستان بسته و پاهای برهنه شروع شد. وی با اشاره به رفتار نیروهای رژیم بعث عراق با اسرای زندانی، اظهار کرد: مشت، لگد و شکنجه_های سخت از طرف متجاوزان بر رزمندگان سلحشور ایران که تنها به دفاع از اسلام و میهن خویش پرداخته بودند، نمونه های کوچکی از رفتار نادرست آنان محسوب می شد.
من دوران هشت ساله اسارتم را با آموزش زبان فرانسوی به دیگر اسیران سپری کردم.
نکته مهم در آن زمان، متحد بودن تمامی رزمنده ها از جمله فرمانده، سرباز، روحانی و … به شمار می_رفت و آن به این معنا بود که همگی یک مسیر و یک هدف را دنبال می کردیم و آن دفاع از ایران به حساب می آمد. این رزمنده جنگ تحمیلی در پایان در ارتباط با آزادسازی اسیران جنگ تحمیلی، یادآور شد: پس از اعلام رسمی و توافق میان دو طرف جنگ، نخستین گروه اسراء در ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ خورشیدی به ایران بازگشتند و ما جزو دومین گروه از اسرای آزاد شده بودیم.
در دوره اسارت ایثار و از خود گذشتگی یک امر واجب برای هر رزمنده ای بود، بدین شکل ما باید ارزش های دفاع مقدس را باور داشته باشیم و فرهنگ ایثار را که حاصل مقاومت ها و رشادت_های ملت است، ارج نهیم.
پیشرفت فرهنگ اجتماعی بدون مبارزه حاصل نمی شود و در این راه باید مسوولان و مردم ارزش ها و فرهنگ دفاع مقدس را همواره به یاد داشته باشند و در راه تحقق آنها گام بردارند.
وظیفه ما پاسداری از نام شهیدان، ادامه راه آنان، استقامت در برابر دشمنان و پایمردی در مسیر پر افتخار ولایت است.
»محمدرضا پاسبان« آزاده و جانباز جنگ تحمیلی، درباره چگونگی اعزام به جبهه های حق علیه باطل، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تشکیل سپاه پاسداران در ۱۳۵۹ خورشیدی به عضویت سپاه پاسداران درآمدم و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جزو نخستین گروه اعزامی از سپاهیان استان خراسان بودم که به عنوان آموزش دهنده و بیسیم چی در لشگر پنج نصر مشغول به فعالیت شدم.
در عملیات های مختلف والفجر ۳ و ۴ در مهران و عملیات خیبر شرکت و در کنار آموزش در میدان جنگ نیز حضوری فعال داشتم.
در دوران جنگ ما با تحریم بسیار سختی روبرو بودیم و تحریم جنگ بسیار بدتر از شرایط کنونی بود.
عملیات خیبر یکی از مهمترین عملیات های دوره جنگ به شمار می رفت که در سوم اسفند ۱۳۶۲ خورشیدی شروع شد و در آن بسیاری از رزمندگان زخمی و شهید شدند.
در این نبرد همگی در محاصره آتش و تانک دشمن بودیم و خیلی نزدیک با نیروهای بعثی می_جنگیدیم و شاید فاصله ها گاهی به کمتر از یک متر می رسید، به دلیل تجهیزات کم و تعداد زخمی های فراوان، دشمن متجاوز از پشت سر و از راه هوایی وارد شد و با وجود مقاومت فراوان نیروهای ایرانی، به اسارت در آمدیم.این آزاده دفاع مقدس با اشاره به دوران اسارت خود خاطر نشان کرد: آن زمان بسیار سخت اما سازنده و بصیرت آفرین بود و با وجود مشکل های فراوان از برخی موارد برای من شیرین و همراه با خاطرات خوش بوده است. پس از اسارت آزادگان را به یک سنگر زیر زمینی بردند و بازجویی را از گروه ما شروع کردند، هر لحظه در آن تاریکی شب منتظر بودیم که نوبت شکنجه ما شود تا اینکه مرا برای بازجویی بردند و به من گفتند که تو با این ریش و محاسن، پاسداری و از تو عکسی داریم.
من گفتم از چه می ترسید من که اسیر شما هستم و یک بسیجی ام، چشمانم را باز کنید تا عکسم را ببینم اما آنها بازهم می گفتند، »انت حرس خمینی« یعنی تو پاسدار خمینی هستی. وی در ادامه افزود: پس از بازجویی، ما را به یک سلول بسیار کوچکی بردند که همگی دست و پا بسته و در شرایط سخت بودیم.
شکنجه های فراوانی در این دوران تجربه و با وضعیت بسیار دشواری گذران عمر کردیم و در همین حال از فراگیری علوم مختلف، زبان عربی و انگلیسی و تقویت اعتقاد و باورمان غافل نبودیم. در تمام دوران اسارت این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند؛ »اگر این جنگ ۲۰ سال طول بکشد ما ایستاده ایم« برای من و دیگر رزمندگان الگو بود.
دشمن در تمام دوران اسارت، اعتقادهای ما را به سخره می گرفت و شکنجه های بیشتری را اعمال می کرد.
این جانباز دفاع مقدس درباره چگونگی آزادی اسرای ایرانی، یادآور شد: پس از اینکه آتش بس اعلام و قطعنامه امضاء شد، دو طرف به توافق رسیدند و تبادل اسراء صورت پذیرفت.
من جزو آخرین گروه اعزامی از اردوگاه عراق برای ایران بودم که با وجود سخت گیری های مختلف دشمن با زیرکی توانستم لباس دوران اسارتم را با خود بیاورم و آن را هر سال در شب_های قدر می پوشم و شب زنده داری می کنم تا همواره دوران اسارت، سختی های آن و بازگشت دوباره به زندگی را به یاد داشته باشم.
این رزمنده جنگ تحمیلی، پاسداری از فرهنگ دفاع مقدس را یکی از دغدغه های مهم رهبری دانست و اظهار داشت: می توان با آموزش تمام ابعاد جنگ همچون خشونت، دفاع، مدیریت دین، حماسه و… را به نمایش گذاشت و با برگزاری یادواره ها پاسخ پرسش های نسل کنونی را در ارتباط با جنگ بیان کرد، همچنین بایستی چرایی های جنگ به صورت علمی و منطقی عنوان شود.
پاسبان در پایان با اشاره به اینکه جامعه و نسل کنونی نیازمند الگوگیری از دوران مقدس است گفت: جامعه امروز در زندگی خود به این فرهنگ نیاز دارد زیرا رزمندگان این مرز و بوم برای حفظ و اعتلای میهن اسلامی تا آخرین نفس ایستادگی کردند و در این راه از جان خود گذشتند.
باید به جوان امروز شجاعت داد تا وارد میدان شود و به فعالیت بپردازد، همانطور که امام راحل با جوانان آن دوره همواره با سخنان ارزشمندشان شجاعت و ارزش می دادند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 18