آزادی خرمشهر روایتی که شیرینی آن هنوز کام‌ها را شیرین می‌کند

آزادی خرمشهر روایتی که شیرینی آن هنوز کام‌ها را شیرین می‌کند

گروه سیاسی: آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال به عنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.
این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس که از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱ انجام شد، محقق گردید.
در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.
ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶ هزار کشته (۴ هزار و ۴۶۰ کشته سپاه و یک هزار و ۸۶ کشته ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد.
آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.
در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری کرده است.
پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند.
خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند. اکنون بعد از گذشت ۳۲ سال از آن روزها هنوز هم کسانی هستند که در فرهنگنامه افکارشان کرکره دفاع مقدس را پایین نکشیده‌اند و با یاد آن روزها کامشان شیرین می‌شود.
هنوز هم هستند کسانی که به یاد دلاورمردی‌های هم‌رزمانشان و فرزندان این خاک و بوم و در مقابل ایثار آنان سر تعظیم فرود می‌آورند.
البته نباید فراموش کرد و ندیده گرفت بعضی‌ها را که دیگر یادی از آن روزها نه در رفتارشان و نه در گفتارشان هست انگار نه انگار در آن دوران بوده‌اند و آنچنان دنیاگیر شده‌اند که انگار نه انگار در یک قدمی مرگ بودند و تمام دنیایشان و آرزوهایشان حفظ ناموس و شرف میهنشان بود.
آنان که شیرین کامند قانع و خدایی در گوشه‌ای نشسته‌اند و نظاره گر بسیاری از جریان‌ها هستند که در حال رخ دادن است از تحریف تاریخ دفاع مقدس گرفته تا پوست اندازی بسیاری از دل به دنیا باختگان، نه سهمی از این همه مقام می‌خواهند نه سهمی از این همه بذل و بخشش‌ها.
ولی آنان که گرفتار دنیا شده‌اند خود را به هر دری می‌زنند تا جایی برای خود در آن بالا بالاها بسازند و هر کاری خواستند انجام دهند دقیقا مانند حاجی‌هایی که در فیلم ده نمکی دیدیم و این افراد و امثالشان کم نیست که زیاد هم هست.
حالا با این اوضاع و احوال می‌خواهیم به همراه مسئولان استان مان فرهنگ دفاع مقدس را به نوجوانان منتقل کنیم ببینید کار به کجاها خواهد انجامید.
به گزارش اروم نیوز بیایید همیشه خون‌هایی را که شهیدان ما نثار کرده‌اند تا عزت و افتخارمان را حفظ کنیم پاس بداریم و یاد داشته باشیم و باهم به یاد شش هزار شهید این عملیات غرور آفرین فاتحه‌ای نثار کنیم شاید دری از آسمان ملکوت برایمان باز شود و رحمت الهی شامل حالمان تا در ردیف سفیران فرهنگ دوران دفاع مقدس قرار بگیریم و این میراث بی نظیر را آنچنان که شایسته است به دست آیندگان بسپاریم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = چهار