افزایش تراز نگین آبی آذربایجان//

آرتمیا در دریاچه ارومیه جان گرفت

آرتمیا در دریاچه ارومیه جان گرفت

آرازآذربایجان- رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به مشاهده دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه، گفت: افزایش تراز نگین آبی آذربایجان طی ۲ ماه گذشته سبب شد تا تعداد آرتمیا در هر لیتر از آب این دریاچه به ۱۶۸ عدد برسد.
علی نکوئی با بیان اینکه تعداد آرتمیای زنده در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه حدود ۱۵ روز قبل در حد صفر بود، بیان کرد: افزایش تراز دریاچه ارومیه و کاهش چشمگیر شوری آب باعث جان گرفتن دوباره آرتمیا در این دریاچه شده است.
وی با اعلام اینکه آرتمیا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر قابلیت زیست دارد، گفت: میزان نمک در هر لیتر از دریاچه ارومیه به ۱۸۰ گرم رسیده و این در حالی است که این رقم در ۱۵ روز گذشته به ۳۴۸ گرم در لیتر رسیده بود.
نکوئی ادامه داد: میزان جلبک ‘ دوتالیلا ‘ که همان خوراک مورد نیاز آرتمیا بوده در هر لیتر از دریاچه ارومیه به ۱۷۵ هزار عدد رسیده است که این رقم در ۱۵ روز گذشته تنها ۲ هزار و ۴۵۰ عدد در هر لیتر بود.
وی با مطلوب خواندن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، اضافه کرد: در صورت ادامه روند کنونی شرایط اکولوژیکی برای پرورش آرتمیا اورمیانا در دریاچه ارومیه فراهم می شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به میزان برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه در دوران پرآبی آن، بیان کرد: در اوایل دهه ۱۳۸۰ از محل مجوزهای صادر شده برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یکهزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.
وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده را یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و منجمد آن را ۴۵۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به چهار میلیون ریال می رسد.
نکوئی با اشاره به تولید سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور، گفت: سالانه ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان وارد کشور می شود.
وی با اعلام اینکه سالانه نزدیک به ۲۰۰ تن آرتمیای زنده در کشور تولید می شود، ادامه داد: سال گذشته ۲۰ تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و ۱۸۰ تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت شده است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از راه اندازی مرکز پرورش آرتمیا در ورودی رودخانه زرینه به دریاچه ارومیه توسط بخش خصوصی نیز خبر داد و گفت: مجوز احداث ۱۰ هکتار استخر خاکی در بستر دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا صادر شده است که در صورت تامین اعتبار یا جذب سرمایه گذار مراحل احداث آن آغاز می شود.
آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب های شور عادت کرده است اما تا ۲ ماه قبل به دلیل بالا رفتن غلظت نمک دریاچه ارومیه، امکان حیات نداشت؛ موجودی که در صورت تولید می تواند موجب ایجاد صنایع تبدیلی برای بسته و شرکت های تجاری برای صادرات آن در منطقه شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


5 + چهار =