رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور:

آرتمیای زنده در دریاچه ارومیه وجود ندارد

آرتمیای زنده در دریاچه ارومیه وجود ندارد

گروه خبر: رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر آرتمیای زنده در دریاچه ارومیه وجود ندارد و حیات تنها موجود زنده این دریاچه با تهدید جدی مواجه شده است. یوسفعلی اسدپور با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اشباعیت آب دریاچه ارومیه آرتمیا همچنان در چرخه زیست بحرانی به سر می‌برد افزود: در زمان حاضر تنها می‌توان سیست آرتمیا یا همان تخم این موجود را در بخش‌هایی از دریاچه ارومیه مشاهده کرد که به دلیل شرایط بحرانی قادر به زندگی نیست.
وی ادامه داد: سیست آرتمیا براساس مطالعات در شرایط نامساعد جوی تا ۲۰ سال می‌تواند حیات خود را حفظ کند و نتایج تحقیقاتی ما هم نشان داده سیست های آرتمیا اگر مناسب بسته بندی شوند تا ۱۰ سال حیات خود را حفظ می‌کنند.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد، در سه ماهه فصل بهار آرتمیا در ورود آب به مصب های رودخانه به دریاچه بلافاصله اقدام به ادامه حیات و تکثیر کرده است ولی متاسفانه چون ورودی آب‌ها در دریاچه ارومیه موقتی است بلافاصله بعد از خشکسالی از بین می‌رود.اسدپور در خصوص اقدامات این مرکز در راستای حفظ و صیانت از آرتمیا اظهار داشت: برای اینکه آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه است که ارزش اقتصادی بالایی دارد حیات خود را از دست ندهد، سال‌های اخیر ایجاد بانک سیست، ژن و پرورش آن در حاشیه دریاچه در سایت گلمانخانه را در دستور کار قرار داده‌ایم که راه اندازی آن نیازمند اعتبار است.
*تکثیر آرتمیا در استخرهای خاکی استان‌های جنوبی کشور در دست مطالعه است
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در پاسخ به سؤال اقدامات این مرکز در زمینه تکثیر آرتمیا به عنوان تنها موجود دریاچه ارومیه و ارزش اقتصادی بالای آن گفت: مطالعات پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی خارج از بستر دریاچه ارومیه در دست اجراست.
اسدپور عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده استان‌های جنوبی کشور به خصوص بندرعباس و اصفهان برای انجام این مطالعات منجر به تولید بر اساس یافته‌های ترویجی انتخاب شده‌اند که تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است.
وی یاد آور شد: جایگزین پرورش آرتمیا در اراضی شور و زه آب‌ها در زمان حاضر می‌تواند پتانسیل مناسب برای ایجاد اشتغال، تولید درآمد و ممانعت از ورود این محصول به کشور شده و نیازهای کشور را در صنعت به خصوص در صنعت تکثیر و پرورش میگو برطرف کند.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ادامه داد: آرتمیا ارومیانا به دلیل اقتصادی بودن و ارزآوری، کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه یکی از منابع مهم اقتصادی استان به شمار می‌رود و این موجود تنها در دریاچه ارومیه یافت می‌شود.
اسدپور اعلام کرد: آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم‌ترین در خصوص زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متاسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آرتمیا نیز شده است.
*رونمایی از ? ۴طرح تحقیقاتی همزمان با دهه فجر در آذربایجان غربی
وی در زمینه طرح‌های تحقیقاتی این مرکز نیز گفت: هم اکنون هشت طرح تحقیقاتی در بخش آرتمیا و آبزی پروری در استان در دست اجراست که اعتبار این طرح‌ها از محل بخش خصوصی و برخی دستگاه‌های اجرایی تأمین شده است.
اسدپور اعتبار اختصاص یافته به این طرح‌ها را ۱۶۰ میلیون تومان برشمرد و اظهارداشت: اجرای پایش آلاینده‌های سد ارس، تعیین فاصله مجاز کارگاه پرورش ماهیان سردآبی، افزایش تولیدی در واحد سطح، کشت جایگزین و استفاده بهینه همراه با صرفه جویی آب این طرح‌ها را شامل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور همچنین همزمان با ایام الله دهه فجر از رونمایی چهار طرح تحقیقاتی در بخش آرتمیا و آبزی پروری خبر داد و اظهارداشت: این طرح‌ها با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی رونمایی می‌شوند.
خشکسالی حاکم بر دریاچه ارومیه، تبخیر بالای آب، تغییر وضعیت زیستی دریاچه، مدیریت ناصحیح در استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، احداث سدها به همراه دخالت عوامل انسانی از اهم دلایل به خطر افتادن حیات دریاچه ارومیه و تنها موجود زنده آن آرتمیا به شمار می‌رود.
کارشناسان و مسئولان در تلاش هستند با دستیابی به راهکارهای پژوهشی، علمی و نیز عملی کردن آن‌ها برای رفع مشکلات و ایجاد شرایط مناسب به منظور صیانت از تنها موجود زنده دریاچه ارومیه اقدام کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، از سال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سال‌های اخیر آب به بحرانی‌ترین وضعیت خود رسیده که این امر حیات تنها موجود آن را نیز با خطر جدی مواجه کرده، به همین دلیل نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران‌زده به یک عزم ملی و منطقه‌ای نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 6 =